AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 Kjæresten min sliter litt med skolen, og kommer til å fullføre videregående i en alder av 25. Han ville først studere astronomi, men da må han ha noen ekstra fag i matte og kjemi, og han tviler på at han kommer til å klare det. Han er interessert i verdensrommet og dinosaurer, for å nevne interessene hans veldig enkelt. Men ting rundt det er han jo også interessert i da. Ellers er han veldig glad i musikk, men jeg stusser litt på at han skal søke seg inn på rent musikk-studie, og lærer vil han ikke bli i det hele tatt. Han har litt over gjennomsnittet peiling og interesse for data også, men han har ikke gitt uttrykk for at han har så veldig lyst til å holde på med dette videre. Jeg tenker noe innen naturfag-ish kunne passet han best. Men siden vi ser på det som lite sannsynlig at han får tatt disse ekstra fagene i matte og kjemi (og/eller hva slags fag det nå var.. fysikk?) så vet jeg ikke helt hvilke studier vi skal lete etter. Noen forslag? Til interessante studier innen naturfag? Der man ikke trenger disse ekstra fagene? Ellers tenker jeg at noe innen IKT kunne jo funket for ham, om han bare får øynene opp for at han må velge noe tilslutt, og at han ihvertfall kan se på det som et alternativ. Anonym poster: 7b8f29f4c4c48931785a9fd94d1e99f0
Gjest Offensive Pie Skrevet 24. juni 2012 #2 Skrevet 24. juni 2012 DU tror naturfag passer HAM best? La mannen bestemme selv, det er hans liv. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #3 Skrevet 24. juni 2012 DU tror naturfag passer HAM best? La mannen bestemme selv, det er hans liv. Nei, han mener det selv også. Han ville som sagt først ta astronomi-studiet, men tror ikke han klarer det. Så har vi også kikket på noen andre naturfag-studier men de fleste krever disse ekstra-fagene så da vet vi ikke helt hvor vi skal se. Han sliter litt med disse skole-greiene så han har gitt meg grønt lys til å hjelpe han:) Gikk ikke så bra når han skulle ordne skole-ting på egenhånd, og det har han skjønt selv. Så jeg får absolutt lov til å undersøke litt for han! Anonym poster: 7b8f29f4c4c48931785a9fd94d1e99f0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #4 Skrevet 24. juni 2012 Dump han!! Anonym poster: 5ec9d2e23e058eca86db0822e0df37a2 3
cornflake_girl Skrevet 24. juni 2012 #5 Skrevet 24. juni 2012 (endret) Sliter han med realfag på vgs-nivå bør han definitivt holde seg unna realfag på universitetsnivå. Sier ikke dette for å være frekk, men virkelig. Klarer man ikke full fordypning i matte og fysikk med gode karakterer på vgs, har man ikke sjans i havet til å fikse astronomi (som = fysikk). Tror ikke de andre realfagene er noe enklere heller (biologi, geofag, kjemi ++), men det skal jeg ikke uttale meg om da jeg kun har erfaring med matte og fysikk selv. Edit: PS! Det er en grunn for at det kreves realfagskompetanse når man tar realfag på uni/høyskole. Om han virkelig, virkelig vil, så anbefaler jeg å prøve å ta realfag som privatist (vgs) og se hvordan det går! Endret 24. juni 2012 av cornflake_girl 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #6 Skrevet 24. juni 2012 Kanskje dere kunne ta en ringerunde til ulike naturforsknings-stasjoner og andre interessante steder ( med tanke på de ulike interessene ), og spørre om muligheter for å komme dit en dag eller to nå i sommer for å få vite mer om hva som faktisk foregår på slike steder? Evt som frivillig ekstrahjelp en uke dersom muligheten er der? Anonym poster: 284ab4d4d321852a88ba1e461625cc64
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #7 Skrevet 24. juni 2012 Sliter han med realfag på vgs-nivå bør han definitivt holde seg unna realfag på universitetsnivå. Sier ikke dette for å være frekk, men virkelig. Klarer man ikke full fordypning i matte og fysikk med gode karakterer på vgs, har man ikke sjans i havet til å fikse astronomi (som = fysikk). Tror ikke de andre realfagene er noe enklere heller (biologi, geofag, kjemi ++), men det skal jeg ikke uttale meg om da jeg kun har erfaring med matte og fysikk selv. Edit: PS! Det er en grunn for at det kreves realfagskompetanse når man tar realfag på uni/høyskole. Om han virkelig, virkelig vil, så anbefaler jeg å prøve å ta realfag som privatist (vgs) og se hvordan det går! Dette er tull. Jeg kjenner flere som tok realfagstunge studier før kvalitetsreformen da full fordypning ikke var et krav for videregående. Ja, selvfølgelig var det en del hardere for dem og også noen som valgte noe annet. Men jeg kjenner mange i dag som jobbet for deg og som nå er veldig gode naturvitere, der mange blomstret faglig der de ikke hadde gjort det på videregående. Anonym poster: 76d14240faaeb1dfd90140b90faec971
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #8 Skrevet 24. juni 2012 cornflake-girl: ja det holder ikke bare med interessen Men ingen som vet om det fins noen studier som har noe med naturfag å gjøre som kanskje er litt "enklere"? Holde på litt i naturen, finne ut ting, se hvordan ting er lagd, eller noe sånt. AB over her: Ja det kunne vært en ide å spørre om å få en runde på slike plasser! Anonym poster: 7b8f29f4c4c48931785a9fd94d1e99f0
cornflake_girl Skrevet 24. juni 2012 #9 Skrevet 24. juni 2012 Dette er tull. Jeg kjenner flere som tok realfagstunge studier før kvalitetsreformen da full fordypning ikke var et krav for videregående. Ja, selvfølgelig var det en del hardere for dem og også noen som valgte noe annet. Men jeg kjenner mange i dag som jobbet for deg og som nå er veldig gode naturvitere, der mange blomstret faglig der de ikke hadde gjort det på videregående. Anonym poster: 76d14240faaeb1dfd90140b90faec971 Det kan godt hende de takler studiet uten at de på forhånd har realfag, det jeg sier er at om de ikke takler realfag på vgs-nivå, takler man det heller ikke på uni/høyskole (med et par hederlige unntak, sikkert.). 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #10 Skrevet 24. juni 2012 Det kan godt hende de takler studiet uten at de på forhånd har realfag, det jeg sier er at om de ikke takler realfag på vgs-nivå, takler man det heller ikke på uni/høyskole (med et par hederlige unntak, sikkert.). Her klarte du å motsi det selv i samme setning Jo, det VAR mange som klarte realfagstunge studier uten ballast fra videregående. Tro hva du vil men med innsats og en del jobbing så var det mange som klarte seg, også med gode karakterer. Men det fordret at de var interesserte i faget også, noe som er lettere å bli på universitetsnivå da man virkelig går inn i materien og anvendelsesområder. Men jeg ser jo at det er lettere å tro at man ikke klarer realfagsstudier på UNI nivå i dag, siden det nå uansett har blitt et obligatorisk krav for å ta realfag på universitetet. Men tro meg når jeg sier at det var mange som ikke hadde noe mer enn grunnkurs matte fra videregående som tok realfagstunge studier, jobbet hardt med interesse og klarte seg før kvalitetsreformen. Anonym poster: 76d14240faaeb1dfd90140b90faec971
cornflake_girl Skrevet 24. juni 2012 #11 Skrevet 24. juni 2012 (endret) Her klarte du å motsi det selv i samme setning Jo, det VAR mange som klarte realfagstunge studier uten ballast fra videregående. Tro hva du vil men med innsats og en del jobbing så var det mange som klarte seg, også med gode karakterer. Men det fordret at de var interesserte i faget også, noe som er lettere å bli på universitetsnivå da man virkelig går inn i materien og anvendelsesområder. Men jeg ser jo at det er lettere å tro at man ikke klarer realfagsstudier på UNI nivå i dag, siden det nå uansett har blitt et obligatorisk krav for å ta realfag på universitetet. Men tro meg når jeg sier at det var mange som ikke hadde noe mer enn grunnkurs matte fra videregående som tok realfagstunge studier, jobbet hardt med interesse og klarte seg før kvalitetsreformen. Anonym poster: 76d14240faaeb1dfd90140b90faec971 Motsier ikke meg selv, nei! Men kanskje jeg formulerte meg uklart (tror egentlig vi er enige). En gang til: Har man prøvd seg på realfag på vgs-nivå og ikke taklet det = det går ikke på uni/høyskole. Har man aldri prøvd seg på realfag på vgs-nivå men begynner allikevel på realfaglig høyere utdanning = kan godt hende det går bra (som du skriver om, og som jeg også har sett). Sånn jeg forstod TS sliter kjærsten med realfag på vgs-nivå, og da er det ikke å anbefale å ta høyere utdanning innen noe realfaglig. Men dette ble veldig OT Endret 24. juni 2012 av cornflake_girl 1
Myosotis Skrevet 24. juni 2012 #12 Skrevet 24. juni 2012 Enig med cornflake-girl. Vær obs på at overgangen mellom realfagene på vgs og universitet er stor. Mange som får seg en skikkelig utfordring der. Her er det skolen som har sviktet studentene, da undervisning i realfag på vgs er av alt for dårlig kvalitet. Det betyr ikke at han ikke klarer det! Bare vær litt obs på det. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #13 Skrevet 24. juni 2012 Motsier ikke meg selv, nei! Men kanskje jeg formulerte meg uklart (tror egentlig vi er enige). En gang til: Har man prøvd seg på realfag på vgs-nivå og ikke taklet det = det går ikke på uni/høyskole. Har man aldri prøvd seg på realfag på vgs-nivå men begynner allikevel på realfaglig høyere utdanning = kan godt hende det går bra (som du skriver om, og som jeg også har sett). Sånn jeg forstod TS sliter kjærsten med realfag på vgs-nivå, og da er det ikke å anbefale å ta høyere utdanning innen noe realfaglig. Men dette ble veldig OT Ok, ser forskjellen. Men jeg er fortsatt ikke helt enig. Kjenner også flere som tilnærmet strøk på VGS, men som fikk ny interesse for faget på UNI nivå og blomstret. Selvfølgelig koster det en del innsats, men det gjør det uansett hvor god du er i realfag på videregående. Men, dette er vel uansett ikke helt mulig å gjøre lenger etter reformen. Men til ts: du kan be han ta opp fag som privatist og se hvordan det går. Anonym poster: 76d14240faaeb1dfd90140b90faec971
Gjest babyfirefly91 Skrevet 24. juni 2012 #14 Skrevet 24. juni 2012 her er liste over alle studier på offentlige skoler i norge iallefall med opptaks krav www.samordnaopptak.no/studier
agg Skrevet 24. juni 2012 #15 Skrevet 24. juni 2012 Kunne arkeologi vært noe? Det ligger i alle fall under humanistiske fakultet, så det er ikke noe krav om ekstra realfag.. Om dinosaur-interessen er mer "biologisk" er vel ikke arkeologi helt spot on, men kan jo være en mulighet?
Gjest test123 Skrevet 25. juni 2012 #16 Skrevet 25. juni 2012 Han er interessert i verdensrommet og dinosaurer, for å nevne interessene hans veldig enkelt. Men ting rundt det er han jo også interessert i da. Anonym poster: 7b8f29f4c4c48931785a9fd94d1e99f0 Litt vanligere når man er 5 enn 25 :gjeiper: Realfagsstudier er som nevnt ganske tøft, men kanskje en bachelor i ingeniørfag fra en høyskole er mer for han. Yrkesrettet tre års utdanning er sikkert lettere for motivasjonen, i tillegg tror jeg man har mer klasseromsundervisning og oppfølging som gjør det lettere å henge med. Hva med politi? 1
Zoë Castillo Skrevet 25. juni 2012 #17 Skrevet 25. juni 2012 cornflake-girl: ja det holder ikke bare med interessen Men ingen som vet om det fins noen studier som har noe med naturfag å gjøre som kanskje er litt "enklere"? Holde på litt i naturen, finne ut ting, se hvordan ting er lagd, eller noe sånt. AB over her: Ja det kunne vært en ide å spørre om å få en runde på slike plasser! Anonym poster: 7b8f29f4c4c48931785a9fd94d1e99f0 Beklager, men det går neppe an å leve av å "finne ut hvordan ting i naturen er lagd". Det er sånt som barnehagebarna gjør når de er på tur. Vi mennesker har funnet ut veldig mye om omverdenen vår, og derfor trengs det solide utdanninger for at vi skal klare å grave dypere enn vi er kommet i dag. Uten at jeg kjenner samboeren din, så høres han ikke ut som noe realfags-emne. Hvis han sliter med fag på vgs så er det faktisk ikke sikkert at høyskole/universitet er noe for ham! Det finnes jo folk som arbeider i butikk/i gravemaskin/i truck/i taxi også, og mange av dem jobber der (permanent) fordi de ikke vil/kan ta høyere utdanning.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #18 Skrevet 25. juni 2012 Førskolelærer eller småskolelærer med vekt på natur og friluftsliv? Anonym poster: b97f2103eae8aeffc22a38d2b94a5711 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #19 Skrevet 25. juni 2012 Han her høres ut som han ikke har sjans på NOEN høyere utdanning. Hallo, fyren er 25 år og har nettopp blitt ferdig med vgs. Er interessert i dinosaurer, og vil satse på astronomi, som er et studium med stor vekt på fysikk og matematikk som er på et mye høyere nivå enn det det er på vgs. Det sier seg selv at han aldri kommer til å klare høyere utdanning. Dessuten vil han sitte igjen med enorme lån etter endte studier. Det hadde vært bedre hvis han hadde begynt å jobbe en plass med mange muligheter, og bare jobbet seg opp. Anonym poster: 82bd00420a3d23dad02f3ccecd3cdcef
Gjest alille Skrevet 25. juni 2012 #20 Skrevet 25. juni 2012 Han her høres ut som han ikke har sjans på NOEN høyere utdanning. Hallo, fyren er 25 år og har nettopp blitt ferdig med vgs. Er interessert i dinosaurer, og vil satse på astronomi, som er et studium med stor vekt på fysikk og matematikk som er på et mye høyere nivå enn det det er på vgs. Det sier seg selv at han aldri kommer til å klare høyere utdanning. Dessuten vil han sitte igjen med enorme lån etter endte studier. Det hadde vært bedre hvis han hadde begynt å jobbe en plass med mange muligheter, og bare jobbet seg opp. Anonym poster: 82bd00420a3d23dad02f3ccecd3cdcef For noe svada. Vi vet ingenting om hvorfor han er sen med å fullføre vgs, eller hva som gjør at han sliter. Det finnes hundrevis av eksempler på mennesker som har slitt på vgs og likevel har greid seg bra på høyere utdanning så lenge de har funnet et studie som passer dem. TS har sa ikke sagt at han vil satse på astronomi, hun har sagt at han interesserer seg for det. Og hva så om han synes dinosauser er interessant? Skal du dømme hele intelligensen hans på det grunnlaget? Da har i så fall DU lite å gjøre på høyere utdanning, det krever nemlig evne til refleksjon, noe du åpenbart sliter med? TS, har dere sett om noen av studiene på UMB virker interessante?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå