Gjest PinkLeaf Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 (endret) Vi bor i en leilighet der vi ikke har mulighet til å plante noe, så det må stå i potter. Det er sol frem til kl 13 og så er det skygge, men med unntak av et par timer på kvelden der sola har kommet rundt huset. Det er et vindhull uten like her, så plantene må tåle å stå i vind. Jeg er heller ikke veldig flink til å huske på å vanne plantene mine, så de må gjerne tåle tørke, eller trives i tørr jord. Jeg liker planter som dufter, med blomster - ikke bare bladverk. Sååeh. Er det noen som har forslag til planter jeg kan ha utenfor her? Størrelse spiller forsåvidt ingen rolle, men greit om de holder seg under 1,5 m de første årene. Vi flytter i løpet av høsten eller neste år og da vil de bli plantet i bakken. En ide om hva jeg liker: Spirea (særlig brudespirea) Forsytia Magnolia Lavendel Hortensia Klokkebusk og lupiner (hvor enn "ulovlige/upoplulære" de er.. ) Rosa, lilla, blå, hvite blomster - ikke rødt, oransje eller gult. (Kravstor, sa du? ) Endret 25. juni 2012 av PinkLeaf
Minya Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Hvis du er sånn som meg, så passer det veldig godt med fredsliljer, spesielt om de ikke får blomster. De sier fra selv når de trenger vann og er penest når de ikke får blomst. Synes jeg.
Gjest PinkLeaf Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 Takk for svar Jeg har fredsliljer i yttergangen, uten noe naturlig lys, og den trives faktisk som bare det.. Men tåler de å stå ute, da?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 Fredsliljer er stueplanter. Det som er aktuelt for deg med de lysforholdene er skyggestauder, TS. Feks ulike hosta, gravmyrt, storhjelm/aconitum, kanskje astilber. Men du må samtidig lære deg å vanne. Såpass mye skygge er allerede ekstreme forhold for planter, og at du skal kunne finne noen som i tillegg finner seg i å tørke er særdeles usannsynlig. Faktisk er tørr skygge kanskje det mest umulige vekstforholdet å finne planter til. Jeg har selv masse stauder i potter, og det innebærer en massiv vannejobb når det er varmt om sommeren. Bare sånn at du er forberedt. Anonym poster: 31b46e5b2a18cf26e0bb30c76e221952
Gjest PinkLeaf Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Jeg får vel bare finne en måte å huske det på, ja. Det finnes kanskje potter med vanningssystem, men det holder vel ikke så lenge av gangen?
Illicitus Skrevet 26. juni 2012 #7 Skrevet 26. juni 2012 Kanskje ikke så pent, men du kan jo bare sette en 1,5 liters flaske på hodet ned i jorda. Da "drikker" blomsten det den trenger. Finnes sikkert anretninger som er mer tillaget for dette formålet som er penere, men det fungerer iallefall de gangene vi reiser på ferie etc.
Rumle Skrevet 26. juni 2012 #8 Skrevet 26. juni 2012 Med sol frem til klokken 13.00, mener du da sol fra den står opp? I så fall har du relativt gode solforhold etter min mening, og burde kunne ha en del forskjellige planter som du liker Jeg ville satset på noen hardføre stauder og roser. Men, om du skal ha planter i krukker er det vanskelig å komme utenom at du må være litt ekstra påpasselig med å sjekke om de trenger vann Om det blåser mye tørker jorden i krukkene fortere ut også, så vær litt obs på det
Gjest PinkLeaf Skrevet 26. juni 2012 #9 Skrevet 26. juni 2012 Ja, Rumle, det er sol fra den står opp til rundt 13-14. :-) jeg får lage en vanningsrutine. :-) Har du forslag til noen hardføre stauder? :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå