Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri visst om dette, det var en som fortalte meg om det nå nettopp. Som vi husker knuste Moses steintavlene første gang de ti bud ble gitt. Gud lagde så en ny kopi av steintavlene, og ga til Moses. Disse budene finner du i 2. Mosebok, kapittel 34, og dette er første gang budene blir henvist til som "De Ti bud". Kun tre av budene(1, 2 og 5) er de samme som i de "opprinnelige" budene:

1. Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herrens navn er Nidkjær; han er en nidkjær Gud. Du skal ikke slutte pakt med dem som bor i landet! For de driver hor med gudene sine og ofrer til dem. Hvis de inviterer deg, kommer du til å spise av ofrene deres

2. Du må ikke lage deg støpte guder

3. Du skal holde de usyrede brøds høytid. I sju dager skal du spise usyret brød, slik jeg har gitt deg befaling om, til fastsatt tid, i måneden abib

4. Alt som åpner morslivet, tilhører meg; alle førstefødte hanndyr i buskapen din, enten det er storfe eller småfe

5. Seks dager skal du arbeide, men på den sjuende dagen skal du hvile. Selv om det er tid for pløying eller høsting, skal du hvile

6. Du skal holde ukefesten når du høster inn den første hveten, og festen for innhøstingen når året er omme

7. Tre ganger om året skal alle menn hos deg tre fram for Herren, Israels Gud. For jeg vil drive folkeslag bort for deg og utvide grensene dine

8. Du skal ikke ofre blodet av mitt slaktoffer sammen med noe syret, og påskefestens offer må ikke ligge natten over til neste morgen

9. Det beste av førstegrøden fra jorden din skal du bringe til Herren din Guds hus

10. Du skal ikke koke et kje i melken fra moren

Kloke ord fra den allmektige Gud, universets skaper og kilden til visdom om alt som er godt ...

Anonym poster: 59769049c3e3a15c00bd15a92194d25e

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Gjest gnækvåg
Skrevet

For en forferdelig, blyg, paganistofobisk og eiersyk "gud" det er, men kokkekunnskap har han.

Bud 5 og 6 er ok. Noen som har noe hvete?

kilden til visdom om alt som er godt ...

Kommer opprinnelig fra Frøya. Ihvertfall for vantroiske (de som tror på vanene).

AnonymBruker
Skrevet

Det er trist hvordan kristne alltid overser de kulinariske reglene i Bibelen. Man skulle tro at sjefskokken skulle være øverste autoritet når det kom til matlaging. Det er ikke litt hyklersk å fullstendig overse universets skapers ønske om at vi f.eks. ikke skal spise svinekjøtt eller skalldyr?

• Liker 1
Skrevet

Det er trist hvordan kristne alltid overser de kulinariske reglene i Bibelen. Man skulle tro at sjefskokken skulle være øverste autoritet når det kom til matlaging. Det er ikke litt hyklersk å fullstendig overse universets skapers ønske om at vi f.eks. ikke skal spise svinekjøtt eller skalldyr?

Moseloven gjelder bare for jødene.

AnonymBruker
Skrevet

Moseloven gjelder bare for jødene.

Ikke ifølge Jesus:

[om Moseloven:] Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. - Matteus 5:17

Jesus oppfordrer stadig menneskene til å bruke Moseloven som moralsk veiledning, og kritiserer dem som følger "menneskelig overlevering" fremfor Moseloven. Hvorfor skulle Gud plutselig trekke tilbake de etiske retningslinjene sine? Er det kanskje noen (les: de fleste kristne) som liker å tro at de kan gjøre hva de vil uten å tenke på konsekvensene? De vil leve det livet de ønsker å leve her på jorden uten å måtte ofre noe særlig, og samtidig få en billett til Himmelen. Det må være den mest behagelige troen som finnes, og jeg forstår på mange måter at religionen er såpass utbredt.

Skrevet

7. Tre ganger om året skal alle menn hos deg tre fram for Herren, Israels Gud. For jeg vil drive folkeslag bort for deg og utvide grensene dine

Og her har vi den imprealistiske jævelguden som av uvisse grunner ar laget et a og b lag i skaperverket sitt...

Skrevet

Er det virkelig fortsatt folk som tar bibelen seriøst? Vi har da nok av huler og stein å gjemme seg under igjen, har vi ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig fortsatt folk som tar bibelen seriøst? Vi har da nok av huler og stein å gjemme seg under igjen, har vi ikke?

Gi det 2 - 3 generasjoner til, så er detnok rimelig tynt i rekkene. Opplysning og utdannelse fikser det.

Anonym poster: 04634a317930ec08834f81b0b0730a84

• Liker 1
Skrevet

Ikke ifølge Jesus:

[om Moseloven:] Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. - Matteus 5:17

Jesus oppfordrer stadig menneskene til å bruke Moseloven som moralsk veiledning, og kritiserer dem som følger "menneskelig overlevering" fremfor Moseloven. Hvorfor skulle Gud plutselig trekke tilbake de etiske retningslinjene sine? Er det kanskje noen (les: de fleste kristne) som liker å tro at de kan gjøre hva de vil uten å tenke på konsekvensene? De vil leve det livet de ønsker å leve her på jorden uten å måtte ofre noe særlig, og samtidig få en billett til Himmelen. Det må være den mest behagelige troen som finnes, og jeg forstår på mange måter at religionen er såpass utbredt.

Moseloven er en pakt mellom Gud og jødene. Den gjelder fortsatt, men bare mellom Gud og jødene. Hvis man ønsker å komme inn under pakten, må man konvertere til jødedommen.

Hvis Gud hadde ønsket at alle mennesker til alle tider skulle leve etter Moseloven, hadde han gitt den til de første menneskene, men det gjorde han ikke. Moseloven ble gitt til jødene eksklusivt.

Dette er grundig forklart av Paulus i alle brevene hans, så det er bare å slå opp å lese, f.eks. i Galaterbrevet:

3.6 Om Abraham heter det: Han trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig. 7 Så forstår dere at det er de som tror, som er Abrahams barn. 8 Skriften forutså at Gud ville rettferdiggjøre hedningene ved tro, og den forkynte på forhånd dette gode budskapet til Abraham: I deg skal alle folkeslag velsignes. 9 Derfor blir de som tror, velsignet sammen med den troende Abraham. 10 Men de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse. For det står skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt som står i lovboken, og gjør det den sier. 11 Og det er klart at ingen blir rettferdig for Gud ved loven, for det står skrevet: Den rettferdige skal leve ved tro. 12 Loven spør ikke etter tro, men sier: Den som lever etter budene, skal ha liv ved dem. 13 Men Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. For det står skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre. 14 Slik skulle Abrahams velsignelse komme til folkeslagene i Kristus Jesus, så vi ved troen skulle få Ånden som det var gitt løfte om. 15 Mine søsken, la meg ta et eksempel fra dagliglivet. Ingen kan oppheve eller forandre et gyldig testamente, enda det bare er en menneskelig pakt. 16 Gud ga løftene til Abraham og hans ætt. Det står ikke «til dine ætter», som om det gjaldt mange, men det blir talt om én, « til din ætt», og det er Kristus. 17 Det jeg sier, er: En pakt som Gud først har gjort gyldig, blir ikke opphevet av loven som kom 430 år senere, slik at løftet settes ut av kraft. 18 Hvis arven ble gitt ved loven, er den ikke lenger gitt ved løftet. Men det var ved sitt løfte Gud skjenket arven til Abraham. 19 Hva så med loven? Den ble gitt som et tillegg på grunn av våre lovbrudd, helt til den ætten kom som løftet gjaldt. Loven ble gitt ved engler, gjennom en mellommann. 20 Men noen mellommann trengs ikke der det bare er én, og Gud er én. 21 Strider da loven mot Guds løfter? Slett ikke! For hvis det var gitt en lov som kunne gi liv, ville vi virkelig vinne rettferdighet ved loven. 22 Men Skriften har lagt alt under synden, for at de som tror på Jesus Kristus, ved sin tro kan få det som var lovet. 23 Før troen kom, var vi i varetekt under loven, innestengt helt til den tro som skulle komme, ble åpenbart. 24 Slik var loven vår vokter til Kristus kom, for at vi skulle bli kjent rettferdige ved tro. 25 Men nå når troen er kommet, er vi ikke lenger under vokteren. 26 For dere er alle Guds barn ved troen, i Kristus Jesus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke trangsynte mennesker som ikke tåler at alle tenker som dem forlate denne tråden så det kan gå ann å diskutere saklig her. Og ja, det er trangsynt å ikke akseptere andres tro.

Anonym poster: 7ffa7749f565e7a7acad24505e4e0408

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke trangsynt å påpeke vannviddet i troen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er grundig forklart av Paulus i alle brevene hans, så det er bare å slå opp å lese, f.eks. i Galaterbrevet

Pauli epistler er de minst relevante bøkene i Bibelen etter min mening. Der de står i kontrast med det Jesus lærte, burde ikke kristendommen basere seg på Jesu lære, fremfor hva en tulling som aldri en gang møtte Jesus fant opp og skrev ned? Hvorfor valgte Gud egentlig å favorisere ett folkeslag, og nærmest hate alle andre? Han "ga" jødene Israel - men først kommanderte han dem til å massakrere folkeslagene som bodde der allerede, høres ut som en god og rettferdig gud.

• 3 uker senere...
Skrevet

De som faktisk har lest bibelen vet det at det står også at vi er frigjort fra loven, altså de 10 bud, vi er ikke lenger "under loven" .

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...