AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #1 Del Skrevet 24. juni 2012 Jeg lurer på hva som er lovlig å forsvare seg med her i Norge. Det har seg slik at der jeg bor, bor det noen merkelige folk i samme bygg. Jeg har samboer men han er jobber offshore. For et par dager siden flyttet det inn en litt merkelig skrue. Han kommer på døren vår støtt og stadig og er veldig kontaktsøkende. Han ble gjenkjent av en kompis av meg, og han var litt skeptisk til denne mannen. Jeg tenker vanligvis ikke over slike ting, men nå kjenner jeg en litt ekkel følelse i magen. Han skuler sånn på meg når vi går forbi, og jeg gruer meg til å være alene. Vi bor slik at han bor under oss, ingen på siden og ingen over som kan hjelpe dersom det skulle skje noe. Samboer sier at han vil skaffe meg noe jeg kan ha dersom det skulle skje noe når han er borte. Vi kan dessverre ikke flytte da vi bor i en by der det er vanskelig å finne noe ledig. Jeg har lyst til å ha en taser, men hva blir konsekvensene for meg dersom jeg har en (ulovlig) og bruker den dersom denne mannen skulle bryte seg inn i leiligheten vår når jeg er alene? Kan jeg ende opp med å få bot/fengsel for å ha forsvart meg med et ulovlig våpen? Vi låser døren hele tiden, og jeg akter kun å bruke denne i forsvar dersom vedkommende skulle forsøke å ta seg inn til meg. Anonym poster: 3ec35e0a764758c8da4727f0c145ce01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 24. juni 2012 #2 Del Skrevet 24. juni 2012 besittelse av taser straffes etter våpenloven, det samme gjelder bruk. med andre ord, du er tjukk i hodet om du skaffer en taser. selv om du forsvarer deg med våpen i eget hjem, så kan du dømmes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #3 Del Skrevet 24. juni 2012 besittelse av taser straffes etter våpenloven, det samme gjelder bruk. med andre ord, du er tjukk i hodet om du skaffer en taser. selv om du forsvarer deg med våpen i eget hjem, så kan du dømmes. Tjukk i huet eller voldtatt? Hva hadde du valgt? Hva er lovlig å foreta seg da? Anonym poster: b673a31601115d5007ba248621f7fccd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 24. juni 2012 #4 Del Skrevet 24. juni 2012 Tjukk i huet eller voldtatt? Hva hadde du valgt? Hva er lovlig å foreta seg da? Anonym poster: b673a31601115d5007ba248621f7fccd Her er en utfordring. Skaff deg en taser. Når det viser seg at det faktisk er noen som bryter seg inn, ta tiden det tar deg fra du blir oppmerksom til du får forsvart deg med denne taseren. Jeg tør faktisk sette penger på at du er den som taperen. Lær deg selvforsvar. Det funker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #5 Del Skrevet 24. juni 2012 Her er en utfordring. Skaff deg en taser. Når det viser seg at det faktisk er noen som bryter seg inn, ta tiden det tar deg fra du blir oppmerksom til du får forsvart deg med denne taseren. Jeg tør faktisk sette penger på at du er den som taperen. Lær deg selvforsvar. Det funker. Selvforsvar har jeg ikke tid til. Er selvforsvar det eneste lovlige forsvar i Norge? Var det ikke noe med en pepperspray som kunne brukes? Jeg er lita, hvilken sjanse har jeg mot en svær gubbe på 100+ kg? Selv med kurs i selvforsvar... Anonym poster: b673a31601115d5007ba248621f7fccd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 24. juni 2012 #6 Del Skrevet 24. juni 2012 Pepperspray er heller ikke lov, men det finnes alternative lignende midler. Problemet med dem er at de som oftest fungerer mot sin hensikt, det krever så mye reaksjonstid å få dette i funksjon at overgriperen vil ha kontroll lenge før. Men et lovlig og effektivt tips: kjøp munnspray. Det gjør dritvondt å få i øynene, og ingen kan si noe på at du har det. Og. Størrelse har rett og slett ingenting å si om du faktisk vet hva du skal gjøre. Min egen lillesøster er en typisk nordlands-jente på lave 160 cm i høyde, og jeg har full tillit til at hun har lært seg å forsvare seg mot høye menn med skumle hensikter. Du må tenke slik, det er ikke om å gjøre å sloss - det du vil er å få tid til å komme deg vekk og i sikkerhet, og gjerne sørge for at den som angriper får litt mer handicap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #7 Del Skrevet 24. juni 2012 jeg har kjøpt lovlig forvarsspray det er ikke pepperspray men fungerer på samme måte. ellers kan du alltid bruke hårspray som nødløsning.... jeg har hatt sånn lenge,men når jeg først har trengt å forsvare seg så har det gått helt fint med hender og bein. Anonym poster: c645724cf08da9661bc64f92c3d92419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #8 Del Skrevet 24. juni 2012 Hvilke former for selvforsvar mer mest effektive da? De har jo mange forskjellige varianter? Anonym poster: b673a31601115d5007ba248621f7fccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #9 Del Skrevet 24. juni 2012 Hvilke former for selvforsvar mer mest effektive da? De har jo mange forskjellige varianter? Anonym poster: b673a31601115d5007ba248621f7fccd hva mener du? Anonym poster: c645724cf08da9661bc64f92c3d92419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hogwash Skrevet 24. juni 2012 #10 Del Skrevet 24. juni 2012 Krav maga, BJJ eller kickboksing (ikke sats) er vel der du vanligvis kan komme opp på et kompetent nivå raskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #11 Del Skrevet 24. juni 2012 En sokk med en del mynter i er lovlig og fungerer godt. Anonym poster: 6d907e4dd69c4755114c01f48664cce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 24. juni 2012 #12 Del Skrevet 24. juni 2012 http://sikkerhetsakademiet.no/v_re_kurs_1/konflikth_ndtering/streetsafe_selvforsvar_for_jenter/ kan jeg få lov til å anbefale dette kurset? for akkurat dette firmaet/kurset kjenner jeg de som er kursledere godt, og de har stort sett samme bakgrunn som meg. det finnes også mange andre gode tilbud fra andre aktører der ute. det er ikke så mye som skal til, det er små knep og enkle triks som etterhvert vil falle så fantastisk naturlig når du først har lært det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #13 Del Skrevet 24. juni 2012 Jeg skal ta en kikk på det. I mellomtiden monterer vi en kjetting på døren slik at den ikke åpnes helt. Men jeg kommer til å ta i bruk alt jeg kan dersom han forsøker seg på noe. Da blir det meg eller ham. Grunnen til at jeg lurte på taser er fordi den ikke er skadelig, men nok til å sette personen ut av spill til man får kommet seg vekk. Synd at det ikke er lovlig, men skjønner jo at det også kan brukes mot sin hensikt (altså av "the bad guys"...) Baseball tre og andre tunge ting kan volde mye mer skade dersom man slår på feil sted... Anonym poster: b673a31601115d5007ba248621f7fccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 24. juni 2012 #14 Del Skrevet 24. juni 2012 La meg bare kort korrigere en misforståelse. Det er HELT FEIL at taser ikke er skadelig! Du KAN skape alvorlige tilstander, eventuelt om den du skyter har feks hjertefeil allerede. Jeg synes også det er viktig å huske på at svært mange av de som forsøker forsvare seg med taser/stun gun i mange tilfeller ender med å skade seg selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #15 Del Skrevet 24. juni 2012 La meg bare kort korrigere en misforståelse. Det er HELT FEIL at taser ikke er skadelig! Du KAN skape alvorlige tilstander, eventuelt om den du skyter har feks hjertefeil allerede. Jeg synes også det er viktig å huske på at svært mange av de som forsøker forsvare seg med taser/stun gun i mange tilfeller ender med å skade seg selv. Jeg hørte en historie om en som ville prøve en taser gun på seg selv... Gikk ikke så bra det... Anonym poster: b673a31601115d5007ba248621f7fccd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 24. juni 2012 #16 Del Skrevet 24. juni 2012 Ikke at det er lovlig å bruke det som våpen, men et spett eller en øks gjemt under senga kan i alle fall hjelpe mye på nattesøvnen. Om det verst tenkelige skulle skje, så har du i alle fall muligheten til å forsvare deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 24. juni 2012 #17 Del Skrevet 24. juni 2012 Kjøp et balltre og ha de ved døra Sko med ståltupper (arbeidssko) En hårspray Nøkler (du holder dem i hånden slik at de stikker ut mellom fingrene) Alt dette kan du ha ved døren uten at det ser rart ut Også er det helt lovlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #18 Del Skrevet 24. juni 2012 En stor MagLite er like effektiv som et balltre. Det lærte jeg på vekterkurs... Og det er ingen som reagerer på at du har en "lommelykt" liggende i gangen eller på nattbordet. Balltre er greit - hvis du spiller baseball. Ellers må du nok regne med spørsmål. Tror jammen jeg skal være anonym på denne, jeg... Vi var ikke så mange på det vekterkurset. Anonym poster: 2051777391d8674061c8b24004897827 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 24. juni 2012 #19 Del Skrevet 24. juni 2012 må være et fryktelig dårlig vekterkurs, for det finnes fire domfellelser på vektere som har brukt stor maglight som våpen. se for deg at du skal svare i retten på dette spørsmålet; "hvorfor må du ha så stor maglight?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 24. juni 2012 #20 Del Skrevet 24. juni 2012 (endret) Maglite blir anbefalt på de aller fleste vekterkurs. Tror det skal litt til for at su blir gjenkjent for å si det slik (må bare føye til at de ikke anbefaler å bruke den om det ikke er absolutt helt nødvendig da...iallefall når man går vekterkurs gjennom det ene vekterfirmaet jeg kjenner til) Endret 24. juni 2012 av Ryvre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå