Gjest Camelia Skrevet 8. februar 2004 #1 Skrevet 8. februar 2004 Min mann er ansatt gjennom vikarbyrå i et ett års vikariat, 50% stilling. Han er timebetalt, og taper penger f.eks. ved helligdager. Han tar det for gitt at han ikke har rett til noe som helst, som f.eks. å være hjemme ved barns sykdom, hvis jeg blir syk, eller i forbindelse med en eksamen han tok. Altså rettigheter som andre arbeidstakere har; egenmeldinger og fortsatt utbetalt lønn. Noen som vet hva som er tilfellet? Han gidder selvfølgelig ikke ringe for å sjekke selv, han synes visst det er behagelig å slippe syke unger... :evil:
Gjest Lea Skrevet 8. februar 2004 #2 Skrevet 8. februar 2004 Jeg er ansatt gjennom et vikarbyrå og har de samme rettighetene som andre arbeidstakere. Han fikk sikkert en ansettelseskontrakt da ahn begynte. I denne skal det stå hvilke rettigheter han har. Det er sikkert forskjell på byråene og kontraktene, så jeg tør ikke å si noe sikkert.
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2004 #3 Skrevet 9. februar 2004 Hos f.eks Manpower må du ha jobbet så så mange timer for å få goder. Når man har jobbet 500 timer tror jeg, får man betalt for helligdager etc. Over 1000 timer får man enda flere goder. Husker ikke helt, men sjekk nettsidene til firmaet + kontrakten og brosjyrer!
Twigi Skrevet 9. februar 2004 #4 Skrevet 9. februar 2004 Poenget med å være ansatt er at du skal ha de rettighetene ansatte har. Bl.a. sykelønn på samme vilkår. Da er det vikrabyrået som betaler sykelønn i arbeidsgiverperioden. Den prisen byrået selger ham videre for, er inkludert arbeidsgiveravgift, nettopp for å dekke opp dette. Hvis du ikke er ansatt, men tar konsulentoppdrag som selvstendig næringsdrivende, må du ta en høyere pris, for å dekke opp at du selv tar hele risikoen etc.
Midnattsol Skrevet 9. februar 2004 #5 Skrevet 9. februar 2004 Hvilket vikarbyrå er det? I Adecco må du ha jobbet minst 750 timer for å få lønn for bevegelige helligdager. Når det gjelder offentlige høytidsdager må man være i et oppdrag med minst 30 dagers varighet og man må være i oppdrag siste arbeidsdag før og første arbeidsdag etter høytidsdagen. Holder kunden stengt hele eller deler av høytids/helligdag får du lønn for den tiden du er på jobb. (om man har rett til det) Deltidsansatte må jobbe full arbeidsdag eller arbeidsuke for å få overtidsgodtgjørelse. Fødselspermisjon ifølge lov om Folketrygd. Velferdspermisjon: Adecco gir inntil en dag fri med lønn etter avtale med konsulent: - dødsfall nærmeste familie - registrert samboer/partner likestilles med ektefelle - inngåelse av ekteskap/partnerskap - hustru/samboers fødsel Det gis også fri med lønn ved svangerskapskontroll. Tannlege/lege: Du må ha jobbet i minst 300 timer de siste 12 månedene får fri med lønn inntil 12 timer per år. Rett til egenmelding om man har vært i oppdrag to sammenhengende måneder før fraværet. Og man får såvidt jeg vet pensjonspoeng om man jobber mange nok timer. Det fikk i alle fall jeg beskjed om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå