Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest villrev
Skrevet

Vurderer ingeniør fornybar energi eller økonomi og administrasjon, hva bør jeg velge? vil tjene greit med penger (1 million i året etter hvert!) og ha en bra og spennende jobb. Tenker bachelor først, men skal sikkert ta master og. Liker matte selv om jeg ikke er veldig flink i det, så må jobbe en del med det. Fysikk er jeg heller ikke noe flink i. Men å jobbe med økonomi virker så kjedelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du burde velge noe du er interessert i, det burde være absoultt førsteprioritet. Jobbmuligheter og lønn bør komme deretter. Ingen her inne kan si hva du bær studere, men velg noe du synes virker spennende er mitt råd :)

Endret av Sofie_22
Skrevet

Jeg vet egentlig ikke om du har rette prioriteringer - med tanke på at du ønsker å ha en årslønn på 1million.

Eventuelt hvor realistik det er. Gjennomsnittlig siviløkonom / ingeniør tjener mellom 400-500 som nyutdannet. Og etterhvert mellom 600-700tusen. Veldig få tjener 1million tidelig i karrieren , og ikke minst uten gode evner. Dvs mye arbeid, slit og ikke minst en rekke offer.

Og om du vurderer å studere økonomi /administrasjon , men likevell kommer med påstanden at det er kjedelig virker ikke særlig gjennomtenkt.

Begge utdanningene du ser for deg - kan ha spennende jobber - eller "kjedelige" jobber. Kommer an på hvordan en ser på ting og hvilke prioriteringer du har.

Jeg vil anbefale deg å undersøke den type jobben du ønsker , for å så se hvilken utdanning du må ha for å få en slik jobb.

Kan og nevne at om du ikke er flink i matte - så må du jobbe mye med dine evner. Spesielt siden at etter endt utdannelse vil de fleste som ansette ingeniører / økonomer se på dine karakter, og de fleste kun ansetter de beste.

Lykke til!

Gjest villrev
Skrevet

Du burde velge noe du er interessert i, det burde være absoultt førsteprioritet. Jobbmuligheter og lønn bør komme deretter. Ingen her inne kan si hva du bær studere, men velg noe du synes virker spennende er mitt råd :)

Ja, men jeg vil faktisk ikke ha en jobb hvor ikke tjener bra nok heller.

Jeg vet egentlig ikke om du har rette prioriteringer - med tanke på at du ønsker å ha en årslønn på 1million.

Eventuelt hvor realistik det er. Gjennomsnittlig siviløkonom / ingeniør tjener mellom 400-500 som nyutdannet. Og etterhvert mellom 600-700tusen. Veldig få tjener 1million tidelig i karrieren , og ikke minst uten gode evner. Dvs mye arbeid, slit og ikke minst en rekke offer.

Og om du vurderer å studere økonomi /administrasjon , men likevell kommer med påstanden at det er kjedelig virker ikke særlig gjennomtenkt.

Begge utdanningene du ser for deg - kan ha spennende jobber - eller "kjedelige" jobber. Kommer an på hvordan en ser på ting og hvilke prioriteringer du har.

Jeg vil anbefale deg å undersøke den type jobben du ønsker , for å så se hvilken utdanning du må ha for å få en slik jobb.

Kan og nevne at om du ikke er flink i matte - så må du jobbe mye med dine evner. Spesielt siden at etter endt utdannelse vil de fleste som ansette ingeniører / økonomer se på dine karakter, og de fleste kun ansetter de beste.

Lykke til!

Det med 1 million i årslønn tenkte jeg på sikt, at jeg i hvertfall kan ha mulighet til å tjene så mye hvis jeg vil. Men vil hvertfall ha en årslønn på 700.000 etter noen år/tiår i jobben.

Hva er f.eks. en spennende jobb innen økonomi da? Revisor vil jeg ikke bli vet jeg.

Vet det blir mye arbeid med matten, men jeg liker det hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli siviløkonom med fordypning i f.eks. finans. Tar du nok matematiske fag (stokastiske proseser, kontinuerlig tid, osv.) vil du med gode nok karakterer og alt annet på plass kunne komme inn i stillinger hvor du med masse hardt arbeid og en god del flaks vil kunne komme opp i en million etter bonus. Men for å være ærlig, det er de aller færreste som tjener så mye som du vil, og jeg tror du har et ganske urealistisk forhold til hvor lett det er å få til og hva det vil kreve av deg. Hvis du har problemer med matematikk på videregåendenivå er det kanskje ikke å anbefale.

De aller fleste sivilingeniører og -økonomer tjener bedre enn gjennomsnittet og kommer opp på toppskattnivå i løpet av få år. Lønnen vil nok være ditt minste problem.

Anonym poster: f10af6999f073027b08b02283aadbcab

Skrevet

Ja, men jeg vil faktisk ikke ha en jobb hvor ikke tjener bra nok heller.

Det med 1 million i årslønn tenkte jeg på sikt, at jeg i hvertfall kan ha mulighet til å tjene så mye hvis jeg vil. Men vil hvertfall ha en årslønn på 700.000 etter noen år/tiår i jobben.

Hva er f.eks. en spennende jobb innen økonomi da? Revisor vil jeg ikke bli vet jeg.

Vet det blir mye arbeid med matten, men jeg liker det hvertfall.

Jeg skjønner du har et ønske om å tjene godt - men en må ha realistiske syn og.

Hvordan vet du at du ikke vil bli revisor? Vet du hva en revisor gjør?

Han jeg bor med er revisor - og har aldri hatt en kjekkere jobb! Han møter kunder , planlegger, evaluerer , vurderer verdier / aksjer osv. Ingen dag er like - og han og hans kolleger trives vilt! Ikke minst har de et supert jobbmiljø - som er faglig sterkt.

Ellers med en økonomi-utdannelse kan en jobbe både offentlig/privat. Feks Lønnsmedarbeider, saksbehandler, fondsforvalter, rådgiver osv. Les feks : http://www.nhh.no/no/studietilbud/karrieremuligheter.aspx

Muligetene er uendlige!

Har du søkt via samordna opptak i år? Med både ingeniør og økonomi på søknaden? Om du har det vil jeg anbefale deg å oppsøke en karriererådgiver / studieveileder ved den skolen du har søkt på :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli siviløkonom med fordypning i f.eks. finans. Tar du nok matematiske fag (stokastiske proseser, kontinuerlig tid, osv.) vil du med gode nok karakterer og alt annet på plass kunne komme inn i stillinger hvor du med masse hardt arbeid og en god del flaks vil kunne komme opp i en million etter bonus. Men for å være ærlig, det er de aller færreste som tjener så mye som du vil, og jeg tror du har et ganske urealistisk forhold til hvor lett det er å få til og hva det vil kreve av deg. Hvis du har problemer med matematikk på videregåendenivå er det kanskje ikke å anbefale.

De aller fleste sivilingeniører og -økonomer tjener bedre enn gjennomsnittet og kommer opp på toppskattnivå i løpet av få år. Lønnen vil nok være ditt minste problem.

Helt enig i dette. Det er faktisk ikke vanlig å tjene 1000.000+, heller ikke som siv. ing. eller siv. øk. Ja, lønn godt over gjennomsnittet er realistisk men 1000.000 og oppover henger ganske høyt. Jeg vil nok også si at det kanskje ikke er verdt det. TS, du må rett og slett jobbe dritmye for å havne over 1.mill med mindre du har ganske mye flaks og kjenner noen, og de fleste jobber ekstremt lange dager for en slik lønn. Om du da regner ned på timeantallet, så er det ikke så mye likevel når du tar i betraktning 14 timers arbeidsdager samt arbeid i ferier, helger og helligdager.

Anonym poster: 82d6046bf8f08d02d71777fef2131038

Gjest villrev
Skrevet

Jeg skjønner du har et ønske om å tjene godt - men en må ha realistiske syn og.

Hvordan vet du at du ikke vil bli revisor? Vet du hva en revisor gjør?

Han jeg bor med er revisor - og har aldri hatt en kjekkere jobb! Han møter kunder , planlegger, evaluerer , vurderer verdier / aksjer osv. Ingen dag er like - og han og hans kolleger trives vilt! Ikke minst har de et supert jobbmiljø - som er faglig sterkt.

Ellers med en økonomi-utdannelse kan en jobbe både offentlig/privat. Feks Lønnsmedarbeider, saksbehandler, fondsforvalter, rådgiver osv. Les feks : http://www.nhh.no/no/studietilbud/karrieremuligheter.aspx

Muligetene er uendlige!

Har du søkt via samordna opptak i år? Med både ingeniør og økonomi på søknaden? Om du har det vil jeg anbefale deg å oppsøke en karriererådgiver / studieveileder ved den skolen du har søkt på :)

Mener at jeg vil ha muligheten til å tjene godt på sikt, og om jeg vil gjøre det som må til for å tjene så godt (mer ansvar osv). Men nå er det ikke bare derfor jeg vil studere økonomi eller ingeniørfag.

Har søkt både ingeniør og økonomi ja. Men da snakker jeg heller med noen av de jeg kjenner som studerer ingeniør/siving.

Har ikke lyst å møte kunder hele dagen, er derfor jeg ikke vil bli revisor, er ikke så glad i sånt.

• Liker 1
Gjest villrev
Skrevet

Helt enig i dette. Det er faktisk ikke vanlig å tjene 1000.000+, heller ikke som siv. ing. eller siv. øk. Ja, lønn godt over gjennomsnittet er realistisk men 1000.000 og oppover henger ganske høyt. Jeg vil nok også si at det kanskje ikke er verdt det. TS, du må rett og slett jobbe dritmye for å havne over 1.mill med mindre du har ganske mye flaks og kjenner noen, og de fleste jobber ekstremt lange dager for en slik lønn. Om du da regner ned på timeantallet, så er det ikke så mye likevel når du tar i betraktning 14 timers arbeidsdager samt arbeid i ferier, helger og helligdager.

Anonym poster: 82d6046bf8f08d02d71777fef2131038

Jeg vet det. :) Men vil ha mulighet til å tjene godt i jobben min om jeg vil og med tid, orker ikke skrive det flere ganger nå.

Gjest villrev
Skrevet

Glem det med millionen, men si 700.000 da. Det er realistisk.

Skrevet

Mener at jeg vil ha muligheten til å tjene godt på sikt, og om jeg vil gjøre det som må til for å tjene så godt (mer ansvar osv). Men nå er det ikke bare derfor jeg vil studere økonomi eller ingeniørfag.

Har søkt både ingeniør og økonomi ja. Men da snakker jeg heller med noen av de jeg kjenner som studerer ingeniør/siving.

Har ikke lyst å møte kunder hele dagen, er derfor jeg ikke vil bli revisor, er ikke så glad i sånt.

I de fleste jobber må en være i kontakt med mennesker - i en eller annen form. Revisor er mye mer enn å bare møte kunder.

selvfølgelig kan det være lurt å snakke med de som studerer faget / retningen - men de vet sjeldent selv hvilke karrieremuligheter de har - før de er ferdig og jobbsøkende.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer noe sånt som dette og:

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2337151.ece

Folk med fysikk og it havner også ofte i finansbransjen, det stemmer. Men dette er folk som har matematikkunnskaper langt over det en vanlig økonom har, og det er derfor de ofte havner i de stillingene, fordi det kun er de aller mest teoretiske finansretningene som er i nærheten av å ha nok matematikk til oppgavene det gjelder. Dette er matematikk på et så høyt nivå at det blir veldig abstrakt, du ser knapt et tall der. Mener du at du har potensiale til å bli så dyktig, skjønner jeg ikke hva du tenker på økonomi for, da bør du inn på et realfagsstudium med en gang.

Mange av stillingene hvor man tjener best som økonom (revisjon, konsulentyrker, investeringsbanker, aksjemegler og analytikere) er forøvrig med kundekontakt dag ut og dag inn. De tjener jo ikke en million i grunnlønn, det når de med en bonus som de selv arbeider frem fordi de er dyktige og får handelen på plass. Å kunne snakke med mennesker, å skape kontakter og bygge relasjoner er utrolig viktig i den bransjen. Det handler om folks penger, og for at de skal ville plassere sine penger hos akkurat deg, er det essensielt at de liker deg og stoler på deg.

700K etter ti år er temmelig overkommelig, det gjelder bare å komme seg inn i en lederstilling. Men som sjef må du igjen treffe folk hele tiden, og da er du kanskje like langt?

Gjest villrev
Skrevet

Tenkte kanskje å studere programmering, jeg liker hvertfall HTML og CSS så kanskje jeg liker annen type programmering og.

Skrevet

Studer det du tenker på du. Om du er dyktig nok har du sjansen til å tjene gode penger.

Det krever 1) gode karakterer for å kunne velge fritt mellom jobbene på "øverste hylle", samt gode kontakter innenfor arbeidsområdet 2) du må belage deg på å forsake venner, fritid og familie i store perioder av livet ditt og 3) beihard og målrettet jobbing.

Vil man noe sterkt nok, så får man det som regel til.

Men, ingen her kan fortelle deg hva du skal studere, for om du ikke har en anelse interesse av studiene dine så vil du fort ramle av lasset og du vil neppe greie å holde fokuset slik du bør gjøre for å lykkes slik du ønsker.

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...