Gjest Sonja Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 Min sønn ble tidlige diagnostisert med ADHD. Han er en utrolig skjønn, empatisk gutt som er flink til mange ting. Desverre har han aldri passet inn i skolen. Han var uheldig fra første stund med å komme i en klasse med den ene og andre bråkmakeren. For noen skulle ikke dette være et problem, men i min sønns tilfelle trekkes han alltid mot de som ikke følger regler og som gjerne blir stemplet som rampeunger. Vi har hele tiden tenkt at han kom til å klare seg. Han har alle forutsetninger til å skulle klare seg bra gjennom livet. En kjærlig far og mor (som har et lykkelig ekteskap), søsken som bryr seg. Han er passe aktiv i fotball, bor i enebolig i et relativt godt område. Han har mye familie. Som sagt; han burde ha alle forutsetninger for å kunne klare seg bra i livet. Han er lystløgner, han har ikke noe problem med å servere løgn i stedet for sannhet hvis det føles enklere i det øyeblikket. Han skulker på skolen, han bruker ettermiddagene på å spille data eller Play Station. Dette lot vi han ha pga. et forsøk på å holde han innenfor husets fire vegger slik at vi skulle ha kontroll på hva han drev på med. Før vi kjøpte PS var han hele tiden på besøk til naboer eller klassekamerater for å spille der. Vi kan prøve å kontrollere hans bruk av PC og PS, men han har ingen respekt for noen autoriteter. Dette oppleves rart da jeg med hans eldre søsken har deres respekt og de har fulgt våre beskjeder. Dette er ikke det som skremmer og frustrerer meg mest...Nå går han på videregående, han fikk ikke førsteåret godkjent pga. alt for mange fraværsdager og for dårlige karakterer. Miljøet på skolen hvor han har gått er elendig. Det er blant annet kjent for å være en startarena for rus. Han har ingen jobb, men likevel penger til å gå på fest og klarer også å finansiere snusbruk. Hvor kommer pengene fra? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han trenger helt klart en annen type styring enn det vi har drevet med frem til nå, men med kun et og et halvt år til han er myndig ser ikke jeg at vi kan endre på så mye. Hvilke muligheter er der? Finnes det noen type "ut i naturen-boarding skole" hvor en kommer seg vekk fra all type tiltrekkende teknologi og annen type dårlig innflytelser? Hjelp?
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #2 Skrevet 24. juni 2012 Kanskje folkehøyskole? Det er jo en del forskjellige å velge mellom der, og de bor på internat. Dere må jo betale litt for det da Håper dere uansett finner en løsning på problemet Anonym poster: 3949d0b17c50fa23950539cb0854d26e 2
Sulosi Skrevet 24. juni 2012 #3 Skrevet 24. juni 2012 Lundeneset (v/ Ølen) og Drottningborg (Grimstad) feks. Internatskoler som drives i kristen regi og man får studiekompetanse der. De har regler for oppførsel, innetider, faste leksetider hver dag osv. Husmor oppsøker alle som ikke møter til første time så å skulle er ikke enkelt på slike skoler. Man må ikke være kristen for å gå på skolene. Skolene er godkjent hos lånekassen for lån og borteboerstipend. Begge disse skolene ligger landlig til slik at man kommer seg ikke til byen helt uten videre. Kanskje det hadde vert noe? 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #4 Skrevet 1. juli 2012 Lundeneset (v/ Ølen) og Drottningborg (Grimstad) feks. Internatskoler som drives i kristen regi og man får studiekompetanse der. De har regler for oppførsel, innetider, faste leksetider hver dag osv. Husmor oppsøker alle som ikke møter til første time så å skulle er ikke enkelt på slike skoler. Man må ikke være kristen for å gå på skolene. Skolene er godkjent hos lånekassen for lån og borteboerstipend. Begge disse skolene ligger landlig til slik at man kommer seg ikke til byen helt uten videre. Kanskje det hadde vert noe? Ja, det var ikke en dum idé. Takk skal du ha :-) Anonym poster: d1e8146b8816631418c7d0c1d522e4f8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2012 #5 Skrevet 1. juli 2012 Hva med alternativ vei til fagbrevet, det vil si hele løpet i bedrift med kun noen få samlinger på skole? Ellers har flere og flere videregående skoler alternativ undervisning på yrkesfag, med mye verkstedsarbeid og utplassering fra første stund, og korte, men intensive teoribolker. Sjekk ut f.eks. Bygg og anlegg på Hellerud videregående skole eller Bygg og annlegg på Bjørnholt skole. Anonym poster: e67ef57cc81e86f47dc980e0e499cf6f 1
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2012 #6 Skrevet 1. juli 2012 skoleskipet gann er en god alternativ skole på vann.utdanning i militæret er også en god ide
Gjest Vettel Skrevet 1. juli 2012 #7 Skrevet 1. juli 2012 Uten å vite hva som er hans styrke og interesser så er det umulig å anbefale noe. Ikke sikkert at en striktere skole med mer "overvåking" vil passe han. Har ett barn med ADD, til vår store forundring så passet det barnet med LØSERE regler med stor fokus på individet. Men det er MITT barn. Og alle barn er ulike. TS: Hva er din sønns interesser? Hvilken fag er han god på? Hva vil han selv, hva tenker han? Praktisk eller teoretisk anlagt? etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå