Myosotis Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 Hei, Er litt bekymret for min bror, som ønsker å studere multimediateknologi til høsten. Han er utrolig flink, men hva kan man jobbe med etter endt utdannelse? Noen som har noen ulike eksempler eller erfaring? Er en liten strid i min familie om akkurat min brors utdannelse. Min far bekymrer seg mye over at han ikke vil kunne finne seg en jobb etterpå. At det er mange om beinet. At det ikke er en sikker jobb i fremtiden, som man ikke vil kunne få en grei lønn av osv. Han ønsker at min bror skulle studere til å bli ingeniør. Men.... min bror har tenkt lenge, og jeg tror det faller på multimediateknologi til slutt. Men jeg kan så lite om dette fagområdet. Hva kan man jobbe med?
feuerstein Skrevet 24. juni 2012 #2 Skrevet 24. juni 2012 Rimi, Rema, Kiwi, Joker, McDonalds, 7-11... Masse jobber der ute! På den seriøse side: Kjenner noen få med utdanning i multimedia, kun den eldste (graduering rundt 2000) har blitt ansatt for å gjøre noe relevant for utdanningen. De yngre jobber enten med noe fullstendig irrelevant eller lever omtrent på sultegrensen der de mekker hjemmesider for småbedrifter.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 Nja, jeg kan skjønne hans fars resonnement fordi det er vanskelig å slå gjennom med en multimediautdanning. Men det er ikke umulig dersom man har genuin interesse, får kontakter og kan vise til en portefølje etterhvert. Jeg tror heller ikke det er hensiktsmessig å begynne på en tyngre ingeniørutdanning dersom interessen ikke er tilstede, disse anses som ganske vanskelig av mange og man bør helt klart ha stor interesse for det dersom man skal ta 3/5 år med ingeniørfag. Men en ingeniørutdannelse er nok ennå tryggere. Likevel er tendensen på tekniske fag også at outsourcing skjer her også i Norge. Det er flere og flere ingeniører som opplever å ikke få jobb, rett og slett fordi vi er i et høykostland og flere og flere funksjoner - også de som man behøver høy utdannelse for - går mot større grad av outsourcing. Selv om det er velmente råd bør man også ta foreldres låt med en liten klype salt. Denne generasjonen etablerte seg i en periode da det var relativt få med høyere utdannelse, og det var gjerne en del lettere å få seg en bra jobb og karriere. I dag er det mye større konkurranse, og man bør rett og slett følge litt med i utviklingen for å vurdere hva som passer best. Anonym poster: 1db90c6e980a90a4fc747cb1c636dfbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå