Gå til innhold

Aktivisering av ung innekatt


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har en liten jentepus som nærmer seg 1/2 år. Hun er innekatt, i og med at vi bor i byen.

Problemet er at hun er ganske så hyper: klatrer opp gardinene, graver i blomsterpottene, sniker på hunden vår, klorer opp tapeten på kjøkkenet og graver kattesand utover hele gangen.

**sukker oppgitt**

Dette gjør hun hver eneste dag, og nå er det like før jeg fester en liten støvsuger i halen hennes så hun kan rydde selv icon_smile.gif

Jeg har kjøpt forskjellige leker til henne, men de spiser hun opp, gjemmer unna eller gir dem til hunden.

Noen er hun også blitt lei av.

Jeg føler meg som en frustrert kjeftemamma...

Vil ha tips til hvordan jeg kan aktivisere henne, sånn at vi slipper all bøllingen.

Har noen tips?

Vi har en tursele som hun skal bruke når hun blir større, da kan vi ta henne med ut innimellom... Hva kan vi gjøre inne??12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen, Vinga.

Har to katter selv som har vært unge (er nå 12 og 2 år), og det eneste tipset jeg vil gi deg er å la de rase -kattunger er kattunger icon_wink.gif Dette vokser de gradvis av seg.

For å hindre kloring på tapet og møbler ville jeg kjøpt et klorebrett slik at den kan hvesse klørne sine på denne.

Rydd unna dyre pyntegjenstander, ta ned de dyreste gardinene og gjør hjemmet klart for en liten rakker.

Du må selvfølgelig sette klare grenser og være konsekvent, men jeg vet hvor vanskelig det er å få en katt til å adlyde (de er jo mye mer selvstendige enn hunder).

Kanskje en idé å avgrense aksjonsradiusen når ingen av dere er hjemme (til feks. et bad eller et bur, men husk å venne den til det). Den yngste katten vår ble vant til å bo i bur, og bodde der når vi ikke var til stede -den elsker fortsatt buret sitt.

Å sterilisere katten vil også føre til at den blir roligere -dette gjelder både hun- og hankatter. Hunkatter kan steriliseres fra ca 12 mnd. alder, mens hankatter kan kastreres fra de er 9 mnd.

Uansett -lykke til med katten!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du katter bare var til pynt når du anskaffet den?

Dette er nok slik katter er. På godt og vondt. icon_smile.gif

Om du skal sterileiser katten din må du passe på å ikke gjøre det for tidlig, om du ønsker en rolig katt. Ved kastrering/sterilisering stanses den mentale utviklingen hos katter har jeg blitt fortalt.

Min kastrerte hann katt oppførte seg som en 7mnd. gammel katt unge helt til sin siste dag. (ble 10 år)

-Og som jeg elsket ham!

Bodde foresten i by med ham en periode også. Da luftet jeg ham (løst) i bakgården eller på Huk. Det var aldrig noe problem. Vi bare fant en fin plass på Huk hvor vi grillet pølser eller noe slikt. Så slapp jeg han ut av burdet, han løp rundt og kom tilbake ved gjevne mellomrom for å sjekke om det var noen godbiter til ham, eller bare for å bli klødd litt bak øret.12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

har ikke noe hemmelig trick. pus var innekatt de første tre årene, da var han mildt sagt ganske utagerende, særlig slitsomt at den skulle ta ut jaktinstinkt på oss. forsøk på lufteturer endte med at dyret ble vettskremt og bet fra seg. så fikk han flytte på landet, og ble en helt ny pus. med frihet til å bevege seg i sitt 'rette element' ble han rolig og fornøyd. nå er han stort sett bare inne for å sove, spise og kose. raser fra seg ute og er verdens fredeligste inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, kjenner igjen situasjonen..pus ble en gang mor til 6 små, og når de var rundt 2 1/2 mnd var det hurlumhei i huset!

katter kan godt ha noen regler, men ikke for mange, for da blir det full forvirring.

hos oss er det fy å klore på møblene og spasere på bord/kjøkkenbenk. dette lærte de fort ved at jeg en periode passet litt på, og med en gang jeg tok en i å klore på møblene fikk katta en liten sprut fra en vannpistol jeg hadde klar. gjett om det var sjokk! jeg sa eller gjorde ingenting annet, bare lot som ingenting. det fine med vannpistolmetoden er at det er ufarlig, og katta forbinder ikke deg med at den får en sprut. du slipper altså å "kjefte" og skremme katta. det som er viktig er å ta den akkurat mens den holder på med den uønskede adferden, og ikke etterpå, slik at den ikke skal være i tvil om hva som utløser hendelsen. det finnes også katturt i sprayform som du kan spraye på lekene og klorepinnen for å gjøre dem mer interessante for pus..av og til tok jeg katta til klorepinnen og førte forlabbene over den på samme måte som når de kvesser klørne selv.

det varte ikke lenge før det demret for den..mine katter hadde også sitt eget kattegress som jeg plantet i delte melkekartonger. de trenger litt gress å spise på for å rense magen innimellom. mine har aldri interessert seg for de andre blomstene etter at jeg begynte med dette.

du kan også anskaffe kattedo med tak for å forhindre kattesand over hele huset.

hvis vi skulle være ute av huset litt fikk de holde seg i gangen med mulighet til å komme inn på badet, i den verste rase-perioden. etterhvert går den verste rasingen over, men det er en viktig periode for å øve seg til jakt og få finmotorikken finslipt! har også merket at spesielt hun-katter er lekne i voksen alder også, og det er jo litt av sjarmen når pus har forestilling! min voksne pus raser rundt huset titt og ofte (selv om hun er mye ute), men river skjelden ned noe lenger..

den andre katta elsker å stå oppå klesskapene og stupe ned i vannsenga og lage masse bølger! morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to jentepuser på 4 og 1,5 år og det går en kule varmt hjemme hos oss til tider også....

Jeg har som svima "regler" for hva som er lov og ikke lov. Dette går som regel bra, men når de har raptussene sine, så hender det at de "glemmer" seg (fryktelig smarte egentlig de kattene...). Pleier alltid å si nei! før jeg tar frem spruteflaska, da trenger jeg som regel bare å riste i den, før begge kattene først kniper skikkelig med øynene før de løper og gjemmer seg...

Til blomsterpottene dine kan du forsøke katt-deg vekk som du får kjøpt i en dyreforretning. Inneplantene mine får gudskjelov stå ifred, men når jeg planter ut på verandaen min så er rabagastene mine helt umulige....

Har begynt å surre aluminiumsfolie rundt rekkverket på verandaen også, for uten, hopper minstejenta opp og spaserer bortover på den smale kanten!

Kjøp deg en spruteflaske eller vannpistol og ha den liggende. Hver gang pus ikke gjør som du vil/liker, sier du førts nei, hjelper ikke det, gir du den en sprut! Du skal se reaksjonen, den er til å le seg ihjel av noen ganger..... icon_smile.gif

Lykke til!!

_________________

Tyren icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Tyren den 2002-02-22 11:00 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei!

Kattunger er jo det søteste i verden da... icon_eek.gif)

Katten min var innekatt det første året av livet sitt, og det kunne være et lite mareritt i blant. Blant annet fikk hun det for seg at dørkarmene funket bra som trær, og tok fart og klatret til topps. Resultatet ble veeeeldig flisete dørkarmer...

Helt til den geniale kloklipperen ble kjøpt inn! Klippet klørne (tar ca. 2 min) og neste gang en raptus kom sprang hun en meter opp dørkarmen og bumsa rett ned på rumpa. Ganske komisk, men også veldig praktisk, for hun ble så flau at hun aldri prøvde på det mer. icon_eek.gif) Poenget mitt er: Klipp klørne på katten din, det er absolutt ikke vondt eller plagsomt for den, og dere slipper oppskrapte møbler og hender (evt. andre kroppsdeler) som blir utsatt for lek. Da kan katten leke så viltert den vil, helt uskadelig! Og plant kattegress, så får plantene stå i fred. Og kjøp for guds skyld den velsignede kattedoen med lokk (og luktfilter). Da blir livet med katten din mye enklere, bare vent å se! OBS: pass på å ikke klipp i nerven i kloa, den er veldig tydelig (mørk) så det lærer du deg fort. Legg katten på rygg i fanget ditt og hold den fast med albuene mens du klipper. Få evt. en fagperson til å hjelpe deg første gangen.

Kos deg med katten din (det gjør jeg)

icon_eek.gif)

Silje:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er katten din fortsatt ganske liten og kattunger er viltre, for det andre er det ikke rart den er vill når den ikke får ut og strekke på beina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Krepsejenta, ikke rart at katten er urolig når den bare må være inne.

Er det egentlig riktig å ha katt når man ikke har anledning til å la devære ute?

Katter er lekne og liker seg ute, de trenger god plass å tumle seg på. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan godt være innekatter et helt liv. De vet jo ikke om noe annet! (Og det de ikke vet, har de ikke vondt av.) Det er mange bykatter som bor inne hele livet og har et godt liv likevel.

Akkurat nå har vel katten din masse energi til overs, slik alle kattunger har. Prøv å leke den sliten et par ganger om dagen. Og å ta vekk alt knuselig og venne seg til ideen om at ting ikke kan være så ryddig. Litt oppdragelse må til, men hold det enkelt. Ikke lov å gå på bord, ikke lov å klatre i gardiner, ikke lov å klore på møbler og ikke lov å grave i blomsterbedd er vel greie ting å begynne med...

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eg har ikkje katt sjølv, men ei veninne har ein rimelig hyper hannkatt.

Før han fekk lov til å rase frå seg ute, var han veldig vill. Spruteflaske vart brukt når han gjorde noke ulovleg, veldig effektivt, men eg tror han av og til såg på det som ein leik: "Gjer-noke-eg-ikkje-har-lov-til,-og-så-stikke-av-i-tide-leiken."

Klorebrett vart også prøvd, uten suksess, katten bryr seg ikkje om det.

For å redusere skadene er det meir effektivt å klippe klørne til katten. Eg har også hørt at klørne kan fjernast heilt, men det ser eg på som dyreplageri, fordi katten trenger klørne sine.

Lykke til med den unge pusen.

Helsing

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge er det ikke lov å declawe katter og gudskjelov for det !!

Dyreplageri er det !!! icon_frown.gif

Har man anskaffet seg katt, så få man heller være flink til å klippe klørne.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...