Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Rosemor
Skrevet

Carolas blogginnlegg om tro har skapt sterke reaksjoner både i Norge og Sverige etter at Carola hevdet at det var skinnhellig å ta seg fri for å feire religiøse høytider, når man selv ikke er religiøs.

Det ble blant annet påpekt at hun selv feirer midtsommer (en større høytid i Sverige enn i Norge), som er en gammel før-kristen skikk, og at hennes påstand om skinnhellighet derfor slo tilbake på henne selv.

Jeg mener at begge påstandene blir feil!

Jeg mener flere av de gamle skikkene, og de kristne høytidene, har fått en stor grad av tradisjon i løpet av årtidene som har gått, og at bakgrunnen for feiringene har fått et utvidet innhold for alle, både for kristne og ikke-kristne.

Så hva mener du?

Er det skinnhellig å feire jul, påske eller pinse når man selv ikke er kristen?

Eller er det er hyklersk av en kristen å feire sommersolverv, og midtsommer selv om dette er feiringer fra før-kristen tid?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, forskjellen er jo at sommersolverv faktisk er den lyseste dagen i året (noe alle kan sette pris på og feire), mens det er større uenighet om de kristne hendelsene vi feirer faktisk har funnet sted. Så kristne må bare glede seg over solvervet uten at jeg skal sitte som ikke-troende og liksom ha monopol på dette.

At ikke-kristne feirer kristne høytider er nok litt mindre greit. Men det er nok vanskelig å "melde seg ut av familien" dersom mange andre i familien er mer eller mindre kristne, og mange av høytidene gjerne har familiepreg. Jeg ser for meg at det blir inngått noen kompromisser der den/de ikke-kristne bare dilter litt med på familietradisjonene. Men noen situasjoner der ingen er kristne, for eksempel i familier der begge foreldrene er ikke-troende og barna ikke er gamle nok til å ha noe de eventuelt skulle ha sagt, ser jeg ikke poenget med å feire de kristne høytidene. Jul er noe man har solide hedenske røtter for, men å feire pinse og påske eller what not blir rart om ingen i familien er kristne.

(Og det å bruke kirka til dåp og bryllup er bare helt bak mål om ingen involverte er kristne.)

Anonym poster: abae71ab64e107621742915d8df7e2fe

• Liker 1
Skrevet

Så hva mener du?

Er det skinnhellig å feire jul, påske eller pinse når man selv ikke er kristen?

Eller er det er hyklersk av en kristen å feire sommersolverv, og midtsommer selv om dette er feiringer fra før-kristen tid?

Ja, delvis. Jeg er ikke helt enig i det med jula, for feiring på den tiden av året hadde vi lenge før kristendommen ble innført. Når man bor her oppi nord så er det verdt en feiring at sola snur. Men når det gjelder de rene kristne høytidene påske og pinse, så er jeg på sett og vis enig med Carola. Det er litt feil at vi som ikke bekjenner oss til kristendommen skal feire dem.

Er enig med AB i at sommersolverv faktisk er for alle. Ingen kan vel bestride at sola snur, selv om det muligens burde være en "sørgemarkering" i stedet for en feiring ;) .

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener at de høytidene vi har nå er en såpass salig blanding av alt mulig rart, og blitt til en kulturtradisjon mer enn noe religiøst, så det er ikke noe rart at de fleste feirer det. Det skaper ofte samhold, glede og tilhørighet, noe som er positivt.

Så nei, synes ikke det er skinnhellig. Da burde det også være hyklerisk av kristne å ha juletre og gi hverandre gaver, for det kommer ikke av den kristne jula.

• Liker 1
Gjest Rosemor
Skrevet

Ja, delvis. Jeg er ikke helt enig i det med jula, for feiring på den tiden av året hadde vi lenge før kristendommen ble innført. Når man bor her oppi nord så er det verdt en feiring at sola snur. Men når det gjelder de rene kristne høytidene påske og pinse, så er jeg på sett og vis enig med Carola. Det er litt feil at vi som ikke bekjenner oss til kristendommen skal feire dem.

Er enig med AB i at sommersolverv faktisk er for alle. Ingen kan vel bestride at sola snur, selv om det muligens burde være en "sørgemarkering" i stedet for en feiring ;) .

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er vel påsken lagt til den tiden der det vanligvis ble feiret sommermål? (vårtblot)

(+- noen dager, siden sommermål ble til en fastsatt dato, mens påsken blir plassert ut i fra når første fullmåne etter vårjevndøgn er)

Hvis man skal "spikke fliser", noe jeg ikke har tenkt å gjøre, kan man argumentere med at kirken har overtatt også denne feiringen (på lik linje med julen), og gitt den et kristent innhold, noe som igjen kan forsvare at ikke-kristne feirer "påske".

Gjest Rosemor
Skrevet

Jeg mener at de høytidene vi har nå er en såpass salig blanding av alt mulig rart, og blitt til en kulturtradisjon mer enn noe religiøst, så det er ikke noe rart at de fleste feirer det. Det skaper ofte samhold, glede og tilhørighet, noe som er positivt.

Du forklarte min mening bedre enn jeg gjorde selv. :)

Skrevet

Jeg er kristen og synes Carola er litt drøy i utsagnene sine.

Vi har feiret kristne dager i århundrer i Norge, det har nærmest blitt en del av vår kultur. Skal man nå forby århundrer med tradisjon?

Folk feirer disse dagene på deres vis, alt etter hva de tror på. Noen velger å dra på pasketur opp til fjellet og gå på ski og løse påskenøtter. Andre leser påskeevangeliet og går i kirken. Noen gjør begge delene og litt mer. Noen gjør ingenting. Det er uansett dager for å sette av tid til familie, glede og hvile og man verdsetter pausen man har fått. Ingen kan jobbe 365dager i året. Vi trenger disse dagene uansett. Da kan man heller åpne for at de som heller vil jobbe disse dagene har mulighet til det.

Det er også helt riktig at mange av disse dagene har blitt tilpasset slik at de havner på hedenske feiringer. Og våre hedenske tradisjoner er en like viktig del av vår kultur, som lenge har vært i skyggen av kristendommen.

Skjønner at Carola er litt bitter. Kristne har nærmest blitt en minoritet i Norge, som ofte blir sett ned på og latterliggjort. Da føles det ganske sårt at "mobberene" også skal nyte godt av noe de egentlig ikke har rett på. Men man må jo også tenke fornuftig. Er det ikke egentlig bare bra at kristne røddager har laget et utgangspunkt for så mye positivt, som skaper tilhørighet blandt alle, til tross for tro?

• Liker 2
Skrevet

Jeg siterer fra Bokmålsordboka:

skinnhellig (etter ty., av skinn-) som gir seg ut for å være from og gudfryktig, hyklersk

Når ga ateister og agnostikere seg ut for å være fromme og gudfryktige? Carolas bruk av ordet er fullstendig malplassert, og selv om vi legger godviljen til og tolker det som "hyklersk", slår det tilbake på henne selv siden hun da ikke skulle ha feiret jul (det går klart fram av evangeliene at Jesus ikke ble født rundt vintersolverv) og selvsagt skulle ligget unna alle hedenske fruktbarhetsritualer forbundet med vårjevndøgn og midtsommer.

Så nei, jeg mener ikke det er hyklersk å feire solverv og jevndøgn selv om man ikke er religiøs. Og jeg mener heller ikke at Carola er skinnhellig; alt tyder på at hun bare er litt mindre intelligent enn gjennomsnittet.

• Liker 1
Gjest Rosemor
Skrevet

Jeg er kristen og synes Carola er litt drøy i utsagnene sine.

Vi har feiret kristne dager i århundrer i Norge, det har nærmest blitt en del av vår kultur. Skal man nå forby århundrer med tradisjon?

Folk feirer disse dagene på deres vis, alt etter hva de tror på. Noen velger å dra på pasketur opp til fjellet og gå på ski og løse påskenøtter. Andre leser påskeevangeliet og går i kirken. Noen gjør begge delene og litt mer. Noen gjør ingenting. Det er uansett dager for å sette av tid til familie, glede og hvile og man verdsetter pausen man har fått. Ingen kan jobbe 365dager i året. Vi trenger disse dagene uansett. Da kan man heller åpne for at de som heller vil jobbe disse dagene har mulighet til det.

Det er også helt riktig at mange av disse dagene har blitt tilpasset slik at de havner på hedenske feiringer. Og våre hedenske tradisjoner er en like viktig del av vår kultur, som lenge har vært i skyggen av kristendommen.

Skjønner at Carola er litt bitter. Kristne har nærmest blitt en minoritet i Norge, som ofte blir sett ned på og latterliggjort. Da føles det ganske sårt at "mobberene" også skal nyte godt av noe de egentlig ikke har rett på. Men man må jo også tenke fornuftig. Er det ikke egentlig bare bra at kristne røddager har laget et utgangspunkt for så mye positivt, som skaper tilhørighet blandt alle, til tross for tro?

Veldig godt sagt! :)

Skrevet

Nei, man er ikke skinnhellig med mindre man feirer disse høytidene på et religiøst grunnlag. Feirer man påsken for å finne samhold og glede, uansett tro, så er det bare en fin markering. Feirer man derimot påske for å personlig minnes profeten Jesus for seg selv og for de rundt seg, samtidig som en ikke har tro på hans eksistens, så er man skinnhellig.

Religion og kultur har heldigvis lenge gått 'hånd i hånd', og når noe blir såpass sammensveiset at det tilhører nasjonens identitet uansett personlig tro, synes jeg det fungerer som en fin tilhørlighet for alle tross mangfoldet. I tillegg er det en effektiv avkobling fra en krevende hverdag, og kan påminne oss om landets kulturarv og tradisjoner, noe det er synd og skam at sakte ser ut til å gå i 'glemmeboken'.

• Liker 5
Skrevet

Jeg gidder ikke sitte på jobb og blomstre i påsken bare fordi jeg er ateist, men jeg feirer vel ikke direkte påske, men har fri fordi andre gjøre det. Dersom jeg fikk beskjed om at det ikke ble flere fridager av religiøs art for oss ikke-kristne ville jeg godtatt det (men er enige med de som mener at de fleste religiøse høytidene stammer fra før-kristen tid).

Skrevet

Mange av disse dagene handler jo mer om kultur og tradisjon enn religion.

Men siden jeg ikke er kristen så er det noen dager jeg ikke hadde grått av å gi fra meg: Kristi Himmelfartsdag og Pinsen. Blir bare inneklemte dager og sånt tøys av det. Hadde hatt mer lyst på ett par dager jeg kunne tatt fri på høsten når det ellers er så lite høytid.

Skrevet

Nå som statskirken er avviklet synes jeg vi også skal avvikle "helligdager" på kalenderen. Jeg regner med at det kommer med tiden. Vår kalender skal også være religionsnøytral. Andre land som ikk har en statskirke har ofte fridager på kalenderen i på eller i nærheten av de gamle "helligdagene", men de kalles ikke "helligdager".

Nå er det jo slik at jul ble feiret i Norge før kristendommen kom til landet. Da kristendommen ble tvunget på Norges befolkning ble også alle hedenske merkedager og høytider omgjort til kristne feiringer og gitt kristne navn.

Jeg mener at alle som døper barna sine, konfirmerer barna sine, gifter seg og begraves i kirken når vedkommende ikke er religiøs er skinnhellig og hyklersk. Å gå i kirken på julaften og ellers aldri er rett og slett respektløst og idiotisk.

Det samme gjelder for så vidt høytider, om man da ikke kjenner seg igjen i feiringen slik den foregikk før kristendommens tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva har påskeharen og påskeegg med Jesus å gjøre?

Anonym poster: 459c4303b86dabe343503058ff071f72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et fåtall i Norge som feirer helligdager. Det å feire og det å ha fri og kose seg med familien er to helt forskjellige ting. Fridager er deilige uansett hvilke mytologier de tradisjonelt sett er basert på!

Anonym poster: b61e34710664975707624b4cebcaaa5f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...