Alvilde Skrevet 8. februar 2004 #1 Del Skrevet 8. februar 2004 Etter mye om og men har vi nå bestemt at rekkehus-kjøp blir satt på vent fram til jeg har fått en jobb der jeg får brukt utdanningen min, og dermed tjener betraktelig mer enn i dag. Vi vil heller pusse opp leiligheten vår! Den er en tre-roms, men "lukket" kjøkken og et ok bad. Vi kommer ikke til å gjøre noe på badet annet enn litt nye håndklær osv.. Stua er på en måte todelt, og gangen er liten. Her må vi fjerne tapet og ha nye lister, samt male tak. Men hva slags farge?? Vi har mye kirsebær og stål i stua, og en sort skinnsalong. Ikke en sånn hard salong, men en litt mer myk og "duvende" Noen forslag til farger hadde vært fint!! Kjøkkenet er forferdelig "mintgrønt" med hvite skap. Benkeplatene er i lyst tre, bjørk eller eik vil jeg tro. (var sånnda vi flyttet) Disse vurderer vi å bytte ut med mørk-melerte el. Ellers vil vi ommøblere litt og sette opp en ny benk og ha høye barkrakker til. Vi ønsker å få kjøkkenet til å se større ut ved hjelp av fargene. Hva slags farger kan bli fint her?? Gangen er som sagt liten og er ganske full. Har bla PC`en her. Så her trenger vi litt bedre oppbevaringsløsninger og en ny farge. Bør det være samme farge som stua, siden den fører inn dit?? Soverommet vårt fungerer pr i dag som soverom, lager, og kontor. Vi vil systematisere alt rotet i esker satt i hyller med forheng (rullegardin el) forran. Dette for at det skal se mer ryddig ut og være lettere å holde rent. Teppet skal fjernes og erstattes m laminat. Vi ønsker et fredelig og ryddig soverom, og også her trenger vi fargetips.. Leiligheten er på totalt 67 kvadret, altså liten. Dvs at det må være en helhetlig stil som virker forstørrende og ryddig. Det er mellomfarget (ganske lys) laminat i alle rom. (minus bad og soverom) Så alle KG`s hobbyinteriørarkitekter og konsulenter, hva vil dere foreslå for oss?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2004 #2 Del Skrevet 9. februar 2004 Jeg tror jeg ville tatt samme farge i stue, gang og kjøkken for å få større romfølelse. Bryt evt av èn eller to vegger i en annen farge. Sort sofa og lys laminat går til det meste, så det viktigste blir å finne en farge som passer til kirsebær. Hent med fargekart og hold det ved siden av noe i kirsebær, så ser du raskt hvilke skala du bør holde deg innenfor. Uansett bør en ikke ha for mange "store" farger i et rom da det vil bli rotete. På soverommet ville jeg hatt fargen på veggen i samme som forheng /rullegardiner. Anbefaler å ikke forte deg å pusse opp, men skrive ned alle idèer i en bok, tegne og forklare, klippe og lime. Slik får man en god oversikt, og man får fordøyd alternativene litt før en begynner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 9. februar 2004 #3 Del Skrevet 9. februar 2004 I en liten stue syntes jeg det er pent hvis lisverk og karmer males i samme farge som veggene, evt egghvit hvis du har en skarp farge på vegger. Samme farge i flere rom kan være pent, men mal gjerne en vegg i en kontrastfarge for å få et mer spennende resultat. Av lyse farger finnes det så utrolig mye; lys antikk, elfenben, caffe latte og latte er alle fine lyse farger. Lys Toscana som mange bruker kan lett bli litt for rød - ihvertfall til kirsebær. Liker du gult, så er vanjiljegult veldig pent til kirsebær, syntes jeg ihvertfall. Hvilken farge som skal være hovedfarge avhenger av mye; hva det liker selvsagt, men lyset i rommene har også mye å si. En farge kan oppleves veldig forskjellig i ulike rom. Mitt tips her er at du kjøper noen prøvebokser slik at du får sett fargen på veggen. Er det mange dører i en liten gang roer du ned inntrykket hvis du maler vegger og dører i samme farge. Evt. kan dørene skille seg fra resten ved at du maler de med blankere maling. Grønt kan være en flott kjøkkenfarge, hva med en vegg i en slags olivengrønn og så resten av kjøkkenet mer i helthet med stue/gang? Blå og grønne nyanser er bra soveromsfarger, - de er rolige, avslappende og kjølige. Det er også flott å fortsette en evt hvitnyanse inn på soverommet, men så å svampe veggene med en mørkere nyanse her - for å få litt brytning og litt liv. Ta hensyn til hvilke farger du liker - personlig smak er det som gjør et hjem til et hjem, - for meg f.eks er rødt et must - jeg må han noe rødt rundt meg for å trives. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå