Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest villrev
Skrevet

Jeg har lyst til å begynne med et paleo-kosthold, fordi jeg tror det kan ha veldig god effekt på mange av mine plager, ut i fra hva jeg har lest. Nesten alt jeg har av plager kan relateres til kostholdet mitt, virker det som. Og paleo virker som det beste kostholdet for meg. Men det blir veldig vanskelig å begynne med et helt nytt kosthold, og dyrt.

Noen her som spiser kun paleo? er det vanskelig å spise så "strikt"? hva tar du av kosttilskudd?

vil og gjerne ha tips om kokebøker :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sjekk ut www.marksdailyapple.com

Der har jeg lært utrolig mye.

Primal og paleo er omtrent det samme forresten. Paleo er bare litt strengere har jeg inntrykk av. Man skal holde seg unna melkeprodukter for eksempel.

Endret av Kahlan Amnell
  • Liker 1
Gjest villrev
Skrevet

Synes det er så mye informasjon på den siden, blir litt sliten av å lese den :gjeiper: men skjønner jo at han kan det han skriver om.

Jeg vet ikke helt hva som er forskjellen på Paleo og Primal, men skal holde meg unna melkeprodukter fra ku i hvertfall.

Skrevet

Kanskje denne guiden er litt mindre slitsom.;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser paleo, hovedsaklig fordi jeg har melkeproteinallergi og dermed holder meg unna meieriprodukter uansett. Jeg er ikke veldig streng på det forsåvidt, jeg spiser f.eks lavkarboknekkebrød laget av frø/nøtter dersom jeg har dårlig tid og ikke rekker å lage noe annet til frokost. Det eneste problemet er i sosiale sammenkomster, men siden jeg har egg/melk/hvete-allergi så har det alltid vært slik for meg. Er jeg borte en stund, for eksmpel på jakt eller langturer i skogen så spiser jeg havregrøt kokt på vann (havre er uansett det beste kornslaget for kroppen), medbragte nøtter og bær jeg finner i skogen. Jeg spiser også 2 porsjoner frukt/bær daglig ettersom jeg trener tung styrke og fungerer bedre med et litt høyere kh-inntak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å begynne med et paleo-kosthold, fordi jeg tror det kan ha veldig god effekt på mange av mine plager, ut i fra hva jeg har lest. Nesten alt jeg har av plager kan relateres til kostholdet mitt, virker det som. Og paleo virker som det beste kostholdet for meg. Men det blir veldig vanskelig å begynne med et helt nytt kosthold, og dyrt.

Noen her som spiser kun paleo? er det vanskelig å spise så "strikt"? hva tar du av kosttilskudd?

vil og gjerne ha tips om kokebøker :)

Jeg spiser paleo, mest fordi jeg ikke tåler melkeprodukter så godt. Og jeg driver med idrett. Paleo tillater at man spiser mer karbohydrater enn de aller strengeste lavkarbokostholdene.

Typiske karbohydratkilder for å øke inntaket er bær, søtpotet og annen frukt.

Paleo trenger ikke vært dyrt. Velger man litt mer fettrike kutt av kjøtt som koteletter, entrecote og andre fete stykker så koster det vesentlig mindre enn de finere kuttene. I tillegg er det ikke noe problem å spise frossen fisk.

Det eneste sliter med er mangelen på fløte. Kokosmelk er ikke like godt. Siden jeg ikke tåler vanlig fløte bruker jeg laktosefri fløte. Det er min "cheat".

Du taper nok ikke noe på å "jukse" litt så lenge du ikke overdriver. Den aller største fordelen med kostholdet er karbohydratrestriksjonen og ikke nødvendigvis mengden grønnsaker.

Det finnes en del forskning rundt inntak av mye fett, samt lite karbohydrater, men det finnes fortreffelig lite forskning som backer opp prinsippet "5 om dagen". Grønnsaker inneholder nok mye man har godt av, men mengdene er nok ikke så kritisk som myndighetene vil ha det til. Mennesker overlevde i Norden lenge før appelsinen og poteten ble introdusert.

Mangelen på korn i kostholdet gjør mange godt pga avhold fra gluten. Noen av de mest aktive idrettsutøverne som spiser paleo "jukser" med å spise havregryn i blant.

En ting jeg vil advare mot er mange av de amerikanske skribentenes kommersialisering av kostholdet. De fremstiller påstånder som er vanskelig å bevise og de skryter veldig av seg selv og det de driver med. Jeg føler det skader ryktet til kostholdet litt. Det fremstår litt som en diett/snarvei til et sunt liv, men først må du bare betale litt til skribenten, så skal han fortelle deg alt!

Mye de skriver er dog bra og de har ofte mange bra oppskrifter. Dessverre er mindre og mindre av disse tilgjengelig gratis.

Lykke til!

Anonym poster: 3da003d58adacc55948c228e608b6e1f

• Liker 1
Gjest villrev
Skrevet (endret)

Takk for svar :) Man skal jo helst spise dyr som har spist gress (eller det som er naturlig for dem å spise når de er ville) og ikke korn, men hvor får man tak i det (i butikk)? Vet bare hvor jeg kan få tak i villaks.

Endret av villrev
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Man skal jo helst spise dyr som har spist gress (eller det som er naturlig for dem å spise når de er ville) og ikke korn, men hvor får man tak i det (i butikk)? Vet bare hvor jeg kan få tak i villaks.

Det er vel basert på amerikansk standard. Der jeg bor er det en del kjøtt-produksjon, og såvidt jeg har sett spiser de gress. Men tipper de spiser kraftfôr om vinteren.

Akkurat den delen av kostholdet er ikke den viktigste. Den viktigste er å unngå korn og meieriprodukter (laktose).

• Liker 1
Gjest villrev
Skrevet

Det er vel basert på amerikansk standard. Der jeg bor er det en del kjøtt-produksjon, og såvidt jeg har sett spiser de gress. Men tipper de spiser kraftfôr om vinteren.

Akkurat den delen av kostholdet er ikke den viktigste. Den viktigste er å unngå korn og meieriprodukter (laktose).

Okei, jeg må undersøke det med gress/kraftfôr litt mer og hvor viktig det er. :)

• Liker 1
Gjest villrev
Skrevet

Men er det noe poeng å velge villaks fremfor oppdrettslaks? Helsemessig

• Liker 1
Skrevet

Men er det noe poeng å velge villaks fremfor oppdrettslaks? Helsemessig

Ja. Mye mer omega 3, flere sporstoffer (vitamin d, f. eks) og mye mindre giftstoffer. Dessverre er det svindyrt.

• Liker 1
Gjest villrev
Skrevet

Ja. Mye mer omega 3, flere sporstoffer (vitamin d, f. eks) og mye mindre giftstoffer. Dessverre er det svindyrt.

Da skal jeg begynne å kjøpe det heller. Trodde ikke det var SÅ mye dyrere?

• Liker 1
Gjest villrev
Skrevet

Man skal heller ikke spise planter fra nightshade-familien og heller ikke jordbær, sant? å ikke spise jordbær og tomater blir kjipt..

AnonymBruker
Skrevet

Man skal heller ikke spise planter fra nightshade-familien og heller ikke jordbær, sant? å ikke spise jordbær og tomater blir kjipt..

Joda du kan det, men ikke hvis du skal på en såkalt anti-inflammasjonsdiett.

Hvorvidt det spiller noen rolle vet jeg ikke. Har ikke akkurat sett mye forskning som tilsier at paprika og tomat skaper IBD.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...