Gå til innhold

Hjelper du mannen din med husarbeid og barnepass?

Anbefalte innlegg

Gjest Likestilt
Skrevet

Siterer fra tråden "Husregler":

Hva synes dere om at jeg som går hjemme skal gjøre alt i huset' date='samboeren jobber så han gjør ingenting,han er flink med og hjelpe til med guttungen med kveldslegging,synes dere han kan hjelpe til med litt rengjøring hjemme jeg synes ikke det er så morsomt og vaske jeg heller :evil:[/quote']

Det verste uttrykket jeg hører kvinner bruke, er dette at mannen skal hjelpe til. Hvem er det han hjelper da? Er det ikke hans hjem og hans barn?

Føler du at du hjelper din mann når du gjør husarbeid eller passer ditt barn? Er du flink når du gjør disse tingene?

Jeg har gremmet meg over denne ordbruken siden jeg gikk på ungdomskolen, jentene i klassen snakket om drømmemannen; "håper jeg får en som er flink å hjelpe til hjemme".

Jeg pleide å si at "hvis jeg blir gift så skal jeg hjelpe mannen min med husarbeidet" - og gjett om jentene ble storøyd.

Hvorfor tar så mange kvinner på seg alt husarbeidet når de flytter sammen med en mann? Hvordan fikk mannen din mat og rene klær før du kom inn i livet hans?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor tar så mange kvinner på seg alt husarbeidet når de flytter sammen med en mann? Hvordan fikk mannen din mat og rene klær før du kom inn i livet hans?

Hans mor!! :blunke:

Fra spøk til alvor, her hjemme er vi ganske likestilte, men fordi jeg jobber minst (myyye mindre enn han) gjør jeg mest. For oss blir det naturlig at jeg styrer hus og heim, og han tar seg av å tjene penger til husholdningen. Men, om jeg hadde jobbet mer/like mye som han, tror jeg nok fremdeles jeg hadde vært den som hadde gjort mest husarbeid, rett og slett fordi jeg synes det er greiest. Dessuten gjør han en hel del masse andre ting som er minst like viktig som husarbeid, han jobber i skogen etter jobb/helger for å hugge ved så vi skal ha det godt og varmt. Og da tar han gjerne med seg en unge eller to, så jeg skal få gjort diverse i huset (ikke om jeg hadde gidda å ta ungene med meg på skogen...) Så hender det da, at han hjelper meg med å vaske et gulv, eller jeg hjelper han å legge på plass veden...

Gjest Madam Felle
Skrevet

En hjelper ikke til hjemme, for det er jo alle sitt hjem. Alle må ta i et tak om det skal bli koselig rundt en.

Blir også litt provosert av damer som går hjemme, og som da mener at alt hjemmearbeidet er deres, på grunn av mannen er i jobb.

Hjemmearbeid blir en aldri ferdig med, men mannen kan da komme hjem fra jobb å få middag og alt servert, og slippe noe mer den dagen. Men damen må eventuelt hjelpe barna med lekser, lese for dem, bade dem osv osv. Hjemmearbeid tar aldri slutt, men det gjør det på en vanlig arbeidplass.

Skrevet

Samboeren min hjelper ikke til, vi deler på arbeidet. Det skulle bare mangle, jeg hadde aldri akseptert å gjøre alt. Men jeg er litt uenig med Madam Felle, hvis den ene parten går hjemme bør den gjøre den største delen av arbeidet. Det er ikke rettferdig at den ene skal ha en heldagsjobb og så i tillegg gjøre 50% av husarbeidet fordi den som er hjemme sover til 12 og ser på såpeserier! Jeg mener at summen av inntektsgivende arbeid og husarbeid skal være omtrent likt fordelt mellom partene, så den som ikke bidrar økonomisk bør gjøre tilsvarende mer i husarbeid, skulle bare mangle!

Skrevet

Er enig med Madam Felle.

Begge må bidra - mannen (eller dama) skal ikke surfe på at den ene f.eks. er arbeidsledig og vente seg personlig service og en hushjelp...

Er det noe man blir lei av, er det å gå og rydde etter andre - hvis den andre er gørre lat.

Man må jo gjøre ting når man bor alene også. Å rydde etter seg, vaske klær, lage mat, oppvask osv.

Her i huset er det skjevdeling i perioder (blant annet når bilen må fikses) - men det går jo opp i opp. Siden jeg ikke kan skru, lager jeg middagen og det som må ordnes den dagen/uka. Heldigvis er ikke bilen så dårlig, selv om den er gammel...og heldigvis tåler vi begge litt rot og støv.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Samboeren min hjelper ikke til' date= vi deler på arbeidet. Det skulle bare mangle, jeg hadde aldri akseptert å gjøre alt. Men jeg er litt uenig med Madam Felle, hvis den ene parten går hjemme bør den gjøre den største delen av arbeidet. Det er ikke rettferdig at den ene skal ha en heldagsjobb og så i tillegg gjøre 50% av husarbeidet fordi den som er hjemme sover til 12 og ser på såpeserier! Jeg mener at summen av inntektsgivende arbeid og husarbeid skal være omtrent likt fordelt mellom partene, så den som ikke bidrar økonomisk bør gjøre tilsvarende mer i husarbeid, skulle bare mangle!

jeg mente ikke at den som er i arbeid skal ta 50% av arbeidet hjemme, men det er heller ikke rettferdig at den som skal gå hjemme skal ta alt. Hjemmearbeid er en 24t jobb, og det er ikke en vanlig jobb, og da er det ikke riktig at den som er hjemme skal ta seg av alt.

Skrevet

Jeg er skikkelig gammeldags og trives best når mannen maler hus, fikser rør, strøm, vasker og boner bilen og skifter dekk. Bærer tunge ting og den slags. Så får jeg lov å ta meg av innredning, velge ut farger, møbler osv. Helt perfekt - men helt klart at jeg kan hjelpe til med malingen og mannen kan hjelpe til med oppvask - det er også helt kjempeflott.

Derfor syns jeg at hjelpe til er helt greit å bruke jeg.

Atmi

Skrevet

Det er jo sant, og det som trengs å gjøres etter arbeidstid bør begge deler på. Men hvilke hjemmeværende gjør 8 timer husarbeid hver dag? Ingen jeg vet om iallefall, så da blir det igjen skjevt fordelt fordi den som er hjemme sover lenge/ser såpeserier/surfer på KG e.l. mens den som tjener penger jobbe hele dette tidsrommet. Jeg synes ikke den som er hjemmeværende kan nøye seg med å støvsuge litt og sette på en maskin klær og så la resten ligge slik at motparten må gjøre halvparten etter arbeidstid.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Nei støvsuging tar ikke hele dagen, men har en barn er det for mange ting med den biten en glemmer å ta med som arbeid.

Det må taes med at en står opp og får barna på skolen, hjelper de med leksene når de kommer hjem. Som faktisk kan ta en stund om en har flere barn. lese sammen med de når de legger seg osv. + ta lle konfliktene som oppstår under dagen. Det er ikke bare det når en har flere barn i huset. Da blir støvsuging barnemat i mine ører, for da kan en koble av med støvsugingen om en får tid til det.

Det er ikke her snakk om mennesker som sover halve dagen, men som står opp samtidig med partneren, og holder på til de går og legger seg. Får en noen timer fri til seg selv er det bare positivt. Men skal det være slik at den ene parten er ferdig når h*n kommer hjem fra jobb, blir det ikke rettferdigt.

Jeg er selv student, og her i huset deler vi på alt, men det er meg som ahr hovedansvaret for barna, og da må han ta seg mer av oppvask, klesvask ol.

Skrevet

Er jo litt skjevdeling på en annen måte om den ene realiserer seg i en spennende jobb, og får møte mennesker (kanskje det er en kjedelig jobb, men hyggelige kollegaer) - mens den andre går hjemme og legger alt til rette...

Man trenger kanskje noen timer utenfor huset hver dag når man går hjemme - biblioteket, besøke venninner, svømme, trene osv. Ellers går man jo i frø...og det kan jo ikke noen av partene være tjent med...

Vet ikke jeg, jeg ville kanskje laget middag, satt på en vaskemaskin og holdt kjøkkenet noenlunde - og så fikk vi dele på resten, uten å være fanatisk. (Husker ikke hvordan det var med småbarn, da bodde jeg forresten alene og tok meg av alt...)

Skrevet

Hos oss er faktisk mannen flinkere enn meg til å ta husarbeidet. Jeg lager riktignok 99% av maten, men han vasker opp og er mye flinkere enn meg til å rydde. Han er i det hele tatt mer strukturert enn meg. :oops: Skulle ønske jeg var litt flinkere sånn, for han blir så vanvittig glad over å komme hjem til et ryddig hus...da slipper han å ta nesten alt selv.. *Saeria titter litt brydd ned i bakken*

Skrevet

Jeg er flink når jeg gjør husarbeid! Og jeg sier det høyt og tydelig og forlanger ros når jeg har vasket badet/ støvsuget og lignende. Vi deler på husarbeidet ganske likt, tror jeg, og han får også ros. Hos oss er det slik at den som begynner med en oppgave kan få hjelp. Det vil si at om han begynner å vaske opp kan jeg hjelpe ham med å tørke og omvendt. Så jeg synes ikke uttrykket "hjelpe til" er så kontroversielt i vårt tilfelle, men det irriterer også meg med alle de som skriver at mannen hjelper til. Det får meg til å tenke stakkars, stakkars par...

Amarone

Skrevet

Her deler vi også på "godene"! Det er rett og slett den som gidder å gjøre noe som gjør det, finnes ikke noe system bortsett fra oppvasken, som vi tar annenhver gang. Nå er vi studenter begge to da, så vi er mye hjemme - sammen. Ofte setter vi begge i gang og deler leiligheten likt mellom oss, så får vi gjort det fort.. =)

Det hender jeg steller litt ekstra, fordi jeg har lyst, og da er jeg selvfølgelig kjempeflink! :wink:

Skrevet

Deilig tråd, dette. Jeg er veldig opptatt av dette med at jenter "får hjelp hjemme" - og etter ti år er de dritslitne og skjønner ikke at ikke mannen "hjelper til mer" - snakk om å skjære ballene av en fyr!

Er også begeistret for de som bruker mannen sin (og barnets far) som "barnevakt".

*lener meg tilbake og følger spent med på neste innlegg av an oppegående KG-jente*

Skrevet

:hoho: Skjønner hva du mener, Tusenfryd!

Det at mannen "er barnevakt" hvis hun skal ut, det er toppen på kaka!

Men mest av alt setter vi pris på når mannen hjelper oss med oppvasken... :ler:

Skrevet

Litt på sidelinjen, men her følger årtusenets dummeste "på-byen-og-prøver-å-finne-ut-om-damen-er-ledig" replikk:

Eh...er det ledig her?

(setter seg uten å vente på svar)

Ja,ja...er det noe liv? Kor e gubben i dag? Er han barnevakt? :lol:

:klaske:

Jeg er sluttet å kommentere sånt, ikke fordi jeg har gitt opp eller noe, men bare rett og slett fordi jeg gapskratter! :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hah - nå fikk jeg en idé! :D Siden jeg er så heldig å vente barn i August, blir jeg hjemmeværende husmor minst et år fremover, antakeligvis lenger. Da skal jeg sannelig skrive timeliste, og se hvor mye arbeid jeg faktisk gjør i løpet av dagen. Må jo si meg enig i at det er urimelig at mannen skal jobbe fra 8 - 16, mens jeg skal fortsette utover ettermiddagen/ kvelden. Det er rettferdig at man deler på det som må gjøres etter "arbeidstid". Forutsatt at jeg ikke sitter dagen lang på KG, selvfølgelig. :sjarmor:

Skrevet

Det samme gjelder i sommerferier ol. Mange husmødre har praktisk talt aldri fri fra jobben.

Skrevet

Stønn - enig i at dette er fjernt. Men mange jenter driter seg ut der - de flytter sammen med menn som aldri har bodd alene og snakker om at de "hjelper til" fra dag 1. Ikke så kult femten år etter kanskje, når det fremdeles er du som gjør "alt" og man begynner å bli skikkelig drittlei...

Sånn er vår "fordeling": Vi gjør de oppgavene vi syns er gøy/viktig. Eks: Jeg lager mat (90%), fordi det syns jeg er gøy og jeg er raskest (visse unntak - feks. pannekaker, det lager far). Jeg velger ut (som oftest), kjøper (barnetrygden kommer på min konto, så den er grei) og reparer barnetøy, han vasker det (etpar timers jobb om dagen her i huset...), sørger for at det tøyet ungene (4 stk) trenger er klart til enhver tid. I tillegg støvsuger, rydder og vasker han i huset. Kjøkken/oppvask/vaske bad tar den som gidder.

Arbeidstiden vår varierer, nå er vi inne i en periode der han er hjemme med de to minste mens jeg jobber, vi har også hatt det omvendt i perioder. Den som er mest hjemme gjør mest husarbeid fordi han/hun rett og slett er mest hjemme - men primært er ikke den "hjemmeværende" slave av husarbeide her hos oss. Den som er hjemme er hjemme for å være med barna, det innebærer selvfølgelig endel husarbeide, men ikke noe hovedansvar akkurat.

Å trekke inn boning av bil i denne debatten syns jeg blir litt søkt... Hvor ofte skjer det egentlig? Er det en daglig eller ukentlig oppgave å bone bilen?

Når det gjelder de tradisjonelle "mannfolkoppgaver" (som kjennetegnes av at de ikke er daglige gjøremål, men synlige, viktige ting som gjøres etpar ganger i året) deler vi her det sånn: Bilen: Ham. Jeg er vanvittig uinteressert i bil, bare den ruller. Reparering av ting, montering eller boring og drilling: Meg. Fordi jeg har best og mest verktøy og liker å fikse ting.

Utvelging av inventar, oppussing: Begge to. Herregud som vi kan styre med det for at begge skal bli fornøyde...

Alt i alt: Vi er likestilte vi, selv om i antall minutter daglig gjør nok han mer enn jeg. Men, jeg tåler mer rot, så det er viselig sånn sett. Vi har aldri laget lister eller krevd ting, vi gjør som vi har lyst til. Heldigvis funker det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...