AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #1 Skrevet 23. juni 2012 Hei Muligens et litt dumt spørsmål, men det får gå. Hvordan føles det å være sunn? Jeg har aldri vært sunn, men nå har det blitt ille... Jeg føler ingen kontroll over kostholdet mitt, jeg skriver opp hver kveld hva jeg skal spise neste dag, men jeg klarer ikke følge det. Hvor dumt det enn høres ut så blir jeg lei meg om jeg vet at jeg ikke skal spise godteri i dag, blir nervøs og føler på en måte at ting " raser sammen " ? Forstår det ikke. "må" ha det. Selv om jeg ikke har lyst på, jeg kan være kvalm, men alikevel "må" jeg kjøpe inn godt, føler meg frustrert om jeg ikke har det i hus. Om jeg har det i hus, slapper jeg ikke av før jeg har begynt å spise. Kan ikke la det ligge. Har jeg først begynt, må jeg spise resten. Selv om jeg holder på å sprekke. Fyfa... jeg er ekkel. Jeg vil ned noen kilo, men er UMULIG sånn som jeg holder på. Dette har medført at jeg spiser lite mat ( ofte kun litt middag ) fordi maten er det eneste jeg klarer å bremse ned på. Men jeg føler meg ofte slapp. Vondt i hodet og tung pusten. Og stresset...jeg går av ulike grunner på antidepresiva, det har hjulpet på de fysiske "plagene" mine, men de kommer nå og da enda. Vet ikke om det er innbildning eller om kostholdet har skylden. Men jeg ønsker ikke å leve slik. Jeg vil være sunn! Jeg elsker å lage mat, jeg elsker å gå i fjellet og være i aktivitet, men har så sjeldent ork til det. Føler meg så....tung og " presset sammen " Dere som har vært usunne og blitt sunne, eller som bare lever sunt, tror dere jeg ville fått det bedre om jeg la om kosten, eller har det lite å si? Kan umulig være sunt å leve sånn? Vil ikke ende opp syk en dag pga jeg er for håpløs nå... Anonym poster: 5193a7328bbd19371990a7e495901dff
Gjest _La Femme Skrevet 23. juni 2012 #2 Skrevet 23. juni 2012 Alt ligger mellom øra Det er viljestyrke det går på. Har du en indre motivasjon for hvorfor du ønsker å bli sunn? Det er ganske viktig at du faktisk har en visjon, et dypt ønske hvis du skal gjennomføre det. Du kan jo begynne smått. Kutte ut noen få ting av kosten (som sukker eller hvitt mel) og ta det derfra.
Miah Skrevet 23. juni 2012 #3 Skrevet 23. juni 2012 Jeg er litt en sånn person som hopper litt frem og tilbake. Kan være skikkelig gira på å være sunn en stund, og kutte ned på chips, brus, godteri. Da lager jeg maten fra bunnen av, masse grønnsaker, proteiner... meeeen så skjærer det seg, jeg går tom for ideer av nye ting å lage, og sakte men sikkert faller jeg tilbake. Men jeg kan si deg dette.... 1. Chips smaker utrolig salt om man har kuttet det ut en stund. 2. Cola smaker utrolig dårlig. 3. For mye sukker er ekkelt. 4. Til og med for mye FRUKT blir ekkelt, sannsynligvis pga. fruktosen. Av og til synes jeg det blir alt for mye med en boks druer, det bare går ikke. 5. Mer energi. Mindre sulten, mindre småspising. Mer lykkelig. Må legge til at jeg spiser veldig dårlig når jeg lever "usunt", ofte blir det ikke frokost eller kvelds - kun middag og en hau med junk. Det er noe drit, det blir en ond sirkel man ikke kommer seg ut av. Har jo ikke energi til å endre på kostholdet. Når jeg først klarer å holde meg på skinnene i noen måneder, spiser jeg både frokost, lunsj, middag, kvelds. Man blir ærlig talt LYKKELIGERE, får mer ENERGI. Aner ikke hvorfor jeg ikke gjør det hele tiden, jeg vet jo at det er det som er det beste for meg. Men det er vanskelig å bli kvitt gamle vaner. 3
Gjest *Maja* Skrevet 24. juni 2012 #4 Skrevet 24. juni 2012 Jeg trodde jeg var kronisk vinterdeprimert. Hvert år så var vinteren så sabla tung og jeg slet med å stå opp, være sosial og generelt fungere i hverdagen. Da jeg startet å legge om kostholdet og trene så forsvant faktisk vinterdepresjonen. Jeg hadde masse energi og overskudd, kom meg opp tidlig. Ikke bare har jeg mer energi i hverdagen, men jeg er mer avslappet og føler meg bra i min egen kropp. Jeg kan ta på meg hva som helst og føle meg bra. Jeg har aldri dårlig samvittighet om jeg spiser noe "usunt". Jeg kan unne meg det fordi jeg har en så sunn hverdag. Jeg gikk fra å være en tynnfeit storrøyker som aldri trente, til å bli røykfri og løpe i snitt 5 mil i uka samt at jeg praktiserer yoga. Jeg har en kropp som jeg bare kunne drømt om da jeg var 18 år og jeg elsker den nye livsstilen min. Kommer aldri igjen til å la helsen og kroppen min forfalle igjen. 2
2shy Skrevet 24. juni 2012 #5 Skrevet 24. juni 2012 Det føles FANTASTISK å være sunn. jeg har perioder hvor jeg kan dette av lasset, og da føler jeg meg forferdelig, både emosjonellt og fysisk. Det handler om å være glad i seg selv og ikke proppe kroppen sin full av gift, men gi kroppen riktig næring og mosjon. Det føles nydelig. Som noen sa: det sitter mellom øra. Kanskje detter man av lasset nå og da, men så henter man seg inn igjen. You can do it 1
Pialill Skrevet 24. juni 2012 #6 Skrevet 24. juni 2012 Føler meg så utrolig mye bedre på ALLE måter når eg er sunn! Huden er bedre, energien, overskudd og ikke minst humøret 1
Gjest Bell Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 Å ha en sunnere livsstil har gjort meg lykkeligere jevnt over Jeg har tidligere bla.a slitt med sommerdepresjoner, følt meg tung, usosial, deppa og fæl og kjent et press på å ha det gøy om sommeren noe jeg aldri helt har klart.. Etter å ha lagt om kostholdet har sommeren faktisk vært utrolig fin - Jeg er både fysisk og psykisk mye mer stabil og sterk. - Hverdagens tjas og mas er enklere å takle fordi jeg hele tiden har mer energi. - Alt det som er fint i livet er enklere å sette pris på. - Jeg trives mye mer med meg selv og rundt andre i sosiale settinger. GO for it! Etter alle mine erfaringer er det ingenting som hjelper så mye på depresjoner og stress som det å legge om livsstilen Vær snill med deg selv og gjør alt litt lettere for deg selv! Lykke til (:
Krysanti Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 Det føles herlig! Jeg har aldri vært tykk, men jeg har vært usunn og veldig stillesittende. Hvis jeg slanket meg var det med mål om å bli tynn - ikke sunn. Nå trener jeg mot mål, de største gevinstene er å kjenne kroppen fungere under hardkjør - det gir et kick som jeg ikke har kjent maken til i andre settinger enn som nyforelsket Trening gir meg glede, overskudd, godt humør. Det fungerer som en ventil - jeg kan gå ut deppa og sur og komme inn og føle mestring og lykke. I matveien har jeg gått fra å tenke "Uff, så mange kalorier" til å tenke "hva må jeg spise i dag for å gi best mulig utbytte i forhold til treningen". Jeg spiser fremdeles altfor mye godteri og snop, men jeg har blitt mye flinkere til å regulere godteriinntak i hverdagen. Det kom egentlig helt av seg selv ... 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #9 Skrevet 25. juni 2012 Hvor sunne er dere da? Er det fotballfrua som inspirerer? Anonym poster: e05613ffabcd2f572942689919615234
LamaLover Skrevet 26. juni 2012 #10 Skrevet 26. juni 2012 Det føles herlig! Jeg har aldri vært tykk, men jeg har vært usunn og veldig stillesittende. Hvis jeg slanket meg var det med mål om å bli tynn - ikke sunn. Nå trener jeg mot mål, de største gevinstene er å kjenne kroppen fungere under hardkjør - det gir et kick som jeg ikke har kjent maken til i andre settinger enn som nyforelsket Trening gir meg glede, overskudd, godt humør. Det fungerer som en ventil - jeg kan gå ut deppa og sur og komme inn og føle mestring og lykke. I matveien har jeg gått fra å tenke "Uff, så mange kalorier" til å tenke "hva må jeg spise i dag for å gi best mulig utbytte i forhold til treningen". Jeg spiser fremdeles altfor mye godteri og snop, men jeg har blitt mye flinkere til å regulere godteriinntak i hverdagen. Det kom egentlig helt av seg selv ... Det der var fantastisk motiverende å lese! Du har et sånnt fokus og en slik tankegang jeg tror alle på dette kosthold og trenings-forumet burde hatt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå