Gå til innhold

Barnet spiser ikke måltider, slutte med melk?

Anbefalte innlegg

Gjest Flower
Skrevet

Min sønn på 11 mnd, snart 1 år har ingen faste måltider. Dette er fordi han begynner og grine når jeg prøver og mate han.. Sier ne ne ne og skyver bort hånden min.. Jeg har prøvd med grøt siden han var 4 mnd gammel. Etterhvert med middag på glass, hjemmelaget middag, smoothie både hjemmelaget og kjøpt i butikk.. Jeg får av og til i han youghurt. Han er flink til og sitte og småspise/gnage på noe, men han blir jo ikke mett ut av det! Jeg smører skiver uten skorpe med smøreost eller leverpostei på og det spiser han litt av.

Han får en flaske med nan om morningen etter litt skive, og en flaske om kvelden som han da som oftest sovner til.. Men han våkner cirka en hallvtime etterpå og da går jeg inn og han vil ha pupp. Han har tilgang til pupp hele natten da han ligger i samme seng som meg. Han er en kompakt unge.. Ikke tynn og ikke "tjukk" helsesøster skryter av han, og jeg har tatt opp problemet, men hun sier bare at jeg må prøve meg fram.. Og det har jeg virkelig gjort.

Han begynner i barnehage i august og i skrivet fra barnehagen står det at han får lunch og melk der. Skal han da slutte med nan om morningen? Og få vanlig ku melk om kvelden(varmet) ?? Jeg skal jo snart slutte helt med amming, og det kvir jeg meg til da gutten min er veldig glad i puppen.

Veldig mange andre som jeg har snakket med (bekjente, venner, svigermor) har sagt at jeg bare må gjennomføre den berømte "helvetes uken" som består av og få i gutten mat og drikke, ligge han i sengen, si god natt og gå ut! Barnet vil da som oftest protestere på det og gråte. Mor kommer inn igjen etter 2 min og trøster barnet(ikke tar det opp) og sier at hun forstår at han er litt lei seg, men no er det natta og små barn skal sove. Og gå ut og inn og ut og inn.. Dette er ikke lett, men med god tolmodighet går dette seg til etter noen dager!

Jeg er ikke så begeistret for og la barnet mitt gråte seg i søvn, men hva skal jeg gjøre? Jeg begynner snart i jobb igjen og jeg sover virkelig dårlig hver natt.. Og jeg skulle gjerne fått i min sønn mat og gode ligge rutiner!! Andre med erfaring/tips/råd??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Varm litt kumelk og gi han det i armkroken i sofaen i stuen. Gå så på badet og puss tenner og legg han.

Anonym poster: 5a7012402901a686c19374ae7b850e42

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 11 mnd, snart 1 år har ingen faste måltider. Dette er fordi han begynner og grine når jeg prøver og mate han.. Sier ne ne ne og skyver bort hånden min.. Jeg har prøvd med grøt siden han var 4 mnd gammel. Etterhvert med middag på glass, hjemmelaget middag, smoothie både hjemmelaget og kjøpt i butikk.. Jeg får av og til i han youghurt. Han er flink til og sitte og småspise/gnage på noe, men han blir jo ikke mett ut av det! Jeg smører skiver uten skorpe med smøreost eller leverpostei på og det spiser han litt av.

Han får en flaske med nan om morningen etter litt skive, og en flaske om kvelden som han da som oftest sovner til.. Men han våkner cirka en hallvtime etterpå og da går jeg inn og han vil ha pupp. Han har tilgang til pupp hele natten da han ligger i samme seng som meg. Han er en kompakt unge.. Ikke tynn og ikke "tjukk" helsesøster skryter av han, og jeg har tatt opp problemet, men hun sier bare at jeg må prøve meg fram.. Og det har jeg virkelig gjort.

Han begynner i barnehage i august og i skrivet fra barnehagen står det at han får lunch og melk der. Skal han da slutte med nan om morningen? Og få vanlig ku melk om kvelden(varmet) ?? Jeg skal jo snart slutte helt med amming, og det kvir jeg meg til da gutten min er veldig glad i puppen.

Veldig mange andre som jeg har snakket med (bekjente, venner, svigermor) har sagt at jeg bare må gjennomføre den berømte "helvetes uken" som består av og få i gutten mat og drikke, ligge han i sengen, si god natt og gå ut! Barnet vil da som oftest protestere på det og gråte. Mor kommer inn igjen etter 2 min og trøster barnet(ikke tar det opp) og sier at hun forstår at han er litt lei seg, men no er det natta og små barn skal sove. Og gå ut og inn og ut og inn.. Dette er ikke lett, men med god tolmodighet går dette seg til etter noen dager!

Jeg er ikke så begeistret for og la barnet mitt gråte seg i søvn, men hva skal jeg gjøre? Jeg begynner snart i jobb igjen og jeg sover virkelig dårlig hver natt.. Og jeg skulle gjerne fått i min sønn mat og gode ligge rutiner!! Andre med erfaring/tips/råd??

Når du skal lære barnet ditt å sovne selv trenger du ikke gå ut i 2 min, du kan gå inn igjen etter to sekunder hvis du vil. Det gjør ofte sammen nytten, det tar bare lenger tid- men jeg syns det er verdt det :)

Anonym poster: 4049eb4775b5e2a0dd5cab02de8fbc63

Gjest Flower
Skrevet

Hvis jeg legger han i sin seng så reiser han seg og står og hyyyler:( jeg blir fortvilet av tanken på og gå ifra han sånn. Hva vill han gjøre da? Stå og hyle i et par timer mens jeg går inn og ut til han, og etterhvert bli så trøtt og utslitt etter all hylingen at han legger seg ned og sovner?? Burde jeg gi beskjed til de jeg leier oss at jeg skal prøve og avenne pupp samtidig lære og sove i egen seng, derfor kommer det til og bli en god del grining??

Skrevet (endret)

Helvetesuken? Har jeg aldri hørt om, berømt eller ei. Uansett høres det ikke ut som noe et barn bør oppleve, etter min mening.

Hvorfor må du slutte å amme? Det er slett ikke sikkert at barnet spiser bedre for det om. Jeg tror at du prøver for hardt og stresser med det. Du høres akkurat ut som jeg gjorde, nemlig. Jeg har en datter som nå er 3 år, og vi har strevd med fast føde siden hun var 5 måneder. Hun har vært småspist hele tiden, til tider lurer jeg virkelig på hvor hun får næringen sin fra, da hun har hatt laaange perioder der hun knapt spiser i det hele tatt. Min datter er slank, men ikke for tynn. Hun har vært relativt tynn hele tiden, men det har stort sett ikke vært urovekkende da hun ellers utvikler seg normalt og har mye energi.

Du sier at gutten din har fin vekt, d synes jeg ikke du skal gjennomføre noe som helst "regime". La ham sitte og gnage og kose seg, litt får han i seg, og han lærer å utvikle matglede, noe som er veldig viktig. La ham forsyne seg selv. Legg pålegg, skive og grønt hver for seg på fatet, mange barn spiser bedre når ting ikke er blandet. Samme med middag. Prøv med ting han kan holde seg, og ikke mat for mye. For all del ikke tving ham! Det gjør bare ting verre.

Det høres kanskje lett ut, men det er det ikke, det kan jeg skrive under på. Jeg har strevd så mye med dette og vært så bekymret, og det er først det siste året jeg har lært å slappe mer av om dette. Gjør så godt du kan. Og ingen helvetesuke!

Endret av Harlekin
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg legger han i sin seng så reiser han seg og står og hyyyler:( jeg blir fortvilet av tanken på og gå ifra han sånn. Hva vill han gjøre da? Stå og hyle i et par timer mens jeg går inn og ut til han, og etterhvert bli så trøtt og utslitt etter all hylingen at han legger seg ned og sovner?? Burde jeg gi beskjed til de jeg leier oss at jeg skal prøve og avenne pupp samtidig lære og sove i egen seng, derfor kommer det til og bli en god del grining??

Det rekker ikke eskalere til den grusomme gråten hvis man går raskt inn igjen, og bruker god tid på å roe barnet skikkelig ned igjen før man prøver på nytt å gå ut. Men ja, det kan ta lang tid.

Anonym poster: 4049eb4775b5e2a0dd5cab02de8fbc63

AnonymBruker
Skrevet

Spis alltid sammen med barnet. sett frem småbiter med f.eks skiver. spis det samme selv. Ikke legg noe fokus på om barnet spiser eller ikke, konsentrer deg om din mat, spis og si mmmm og smil til barnet.

Prøv dette i noen dager og se om det kan hjelpe, min søster gjorde dette på ene barnet sitt :)

Legg gjerne måltidene litt oftere enn du pleier også, om du er redd barnet ikke får i seg nok for hvert måltid

(Men om barnet ditt ikke er spesiellt tynt, så ville jeg ikke bekymret med så mye jeg altså. Det er ikke så store matbitene som skal til alltid for at de får nok :) )

Anonym poster: 672839ca8dd50ea29eb5c8dec201480b

Gjest Annaires
Skrevet

Hundre prosent enig med Harlekin!

Ikke stress med maten, og du trenger heller ikke la ungen gråte seg i søvn.

Har aldri hørt om noen helvetesuke?!?

Gjør som DU vil, ikke som moren din, eller venninnen din.

Skrevet

Kanskjs han rett og slett ikke liker brødskiver?

Stol heller på magefølelsen din enn å lytte på de "gode" rådene svigermor kommer med. Stå opp for deg selv og barnet, det er du som mor som kjenner han best. :)

Skrevet (endret)

La ungen spise selv? Legg fram småbiter av brødskiver, fisk, grønnsaker og alt mulig. Mange spiser mer når de får styre det selv.

Maten og søvnen er jo to ulike problemer her, selv om det kanskje delvis henger sammen. Dropp skrikekur og nattavvenn gradvis, etterhvert som du får i han mer mat. Har dere sjekket at han ikke har noen intoleranser?

Edit: Gikk visst litt fort i svingene...

Endret av Sushi
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd med risengrynsgrøt?

Husk at det er viktig med fett og proteiner og grønsaker.

Hva med å lage en suppe?

Husk på at noen barn ikke tåler melk eller gluten, kanskje lurt å finne ut av dette?

Anonym poster: 8dcd7226bf705e0db126b2b41f61c79a

AnonymBruker
Skrevet

Meg over:

Glemte å legge til at jeg pleier å lage risegrynsgrøt med rismelk.

Anonym poster: 8dcd7226bf705e0db126b2b41f61c79a

Gjest Vettel
Skrevet

AB #11: Hvorfor i all verden skal ungen være allergisk?? Så lenge ungen er frisk og rask trenger man ikke utrede "just in case". Sløsing med tid og penger.

TS: Synes Harlekin sier mye bra.

Noen barn er småspist, og slik er det bare.

Om du skal gi NAN eller ikke får være opp til deg, samme med amming om kvelden/natten. Tror ikke det gjør noen større forskjell i forhold til matinntak.

Et eneste tips: kan ungen være tørst om kvelden/natten og derfor ønsker ofte pupp/flaske? Forsøk gi vann (som jo uansett er bra å venne seg til om natten spesielt) og se om det hjelper på.

Mitt barn har/er småspist, men spesielt om natten var h*n som liten svært tørst på vann. H'n fikk flaske med vann i sengen som barnet kunne drikke av selv.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å gå ut av rommet for å lære barnet å sove selv. Vi har akkurat begynt å venne vår til å skulle sovne i egen seng, men en av oss er i rommet hele tiden. Vi har en god stol og nettbrett eller bok med inn og sitter der den tiden det tar. Han roer seg ganske fort nå, og vi er nede i halvannen time før han sovner. Men vi slipper i hvert fall hylskrikingen og et barn som hulker i søvne hele natten. Dessuten er det godt å ha et påskudd til å bare sitte ned og slappe av etter en lang dag.

Anonym poster: c0b3fa2a4b066e9bfa6f306a07c81784

Skrevet

Vi har nettopp hatt en runde for å få barnet på 13mnd til å sovne selv. Første uka lå jeg klin inntil sprinkelsenga til barnet sovnet. Første kvelden gråt det en stund før det sovnet, andre kvelden mindre, og siden ikke. Jeg gjorde det slik at jeg så på barnet når det lå, men snudde meg så snart det reiste seg. Etter hvert flyttet jeg meg lengre unna senga, inntil jeg kom ut av rommet. Først etter noen uker kunne jeg gå helt ut av synsvidde, men jeg har til gjengjeld opplevd at barnet har vært trygt i situasjonen hele veien, og ikke fått utfordringer ut over det barnet har mestret. De gangene jeg har vært for tidlig ute med å trekke meg unna, har jeg øyeblikkelig gått tilbake til utgangspunktet og gjort et nytt forsøk neste kveld.

Det har vært slitsomt, men verdt det. Dessuten har det faktisk vært godt med en times avslapning med Nintendo DS eller lesestoff etter en lang dag.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...