AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #1 Skrevet 23. juni 2012 Hvilket studie tror dere vil gi de beste forutsetningene for å få (relevant) jobb i framtiden? Begge studiene appellerer til meg, så da tenker jeg å velge det lureste i forhold til arbeidsmarkedet. Hva synes dere? Master i statsvitenskap eller Lektorutdanning (samfunnsfag og engelsk)? Anonym poster: ccaf76c797c692c052bc7f0bb959b29a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #2 Skrevet 24. juni 2012 Vel, jeg har selv gått mange runder med meg selv angående det samme (bare at jeg ville gå lektor med nordisk og historie), og er ennå ikke helt sikker. På den ene siden er man så å si garantert jobb som lektor pga lærermangel, så sant man ikke har fått det for seg at man MÅ bo i Oslo. Etter hva jeg hørt er studiene veldig interessante, det faglige og sosiale miljøet er godt, og du har flere valgmuligheter ift fag underveis. Samtidig har du mye praksis ute på skoler, så det er ikke en utdanning hvor du kun sitter på lesesalen og pugger; du er "ute i felten", noe som utvilsomt kan være veldig forfriskende, samtidig som man får kjent på det man utdanner seg til, og således kanskje motiveres mer til å gjøre det bra i studiet. Samtidig er statsvitenskap veldig spennende dersom du er over gjennomsnittet interessert i politikk og samfunn. Det er massevis av valgfag å velge mellom, og du kan ta 40-gruppe i nesten hva som helst. Også her har jeg forstått det slik at fagmiljøet er supert, og at du blir kjent med mange folk (stort program). En mastergrad kvalifiserer deg jo til en rekke ulike jobber, men konkurransen om jobbene i diverse departementer og lignende er skyhøy. Det finnes veldig mange statsvitere om de beste jobbene, rett og slett, så her må man ofte utmerke seg på andre måter. Det er mye teori (ingen praksis der nei), men jeg tror at dersom interessen virkelig er der (du kan jo feks gå inn å se på de ulike fagene på begge studieretningene, se an pensummengden osv. for å se om det høres interessant ut) går det helt fint. Men i forhold til jobb er det nok enklest med lektor, tror jeg. Selv om statsvitere er litt som poteter - de kan jobbe med masse forskjellig Anonym poster: 15598a98d38377705dc9ff6a66469208 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #3 Skrevet 24. juni 2012 Hvilket studie tror dere vil gi de beste forutsetningene for å få (relevant) jobb i framtiden? Begge studiene appellerer til meg, så da tenker jeg å velge det lureste i forhold til arbeidsmarkedet. Hva synes dere? Master i statsvitenskap eller Lektorutdanning (samfunnsfag og engelsk)? Anonym poster: ccaf76c797c692c052bc7f0bb959b29a Takk for svar! Godt det ikke bare er jeg som er litt usikker Heller mer og mer mot lektorutdanningen. Selv om jeg har veldig lyst til å få jobb i Oslo... Er det kanskje litt lettere å få vikariater enn faste stillinger i Oslo? En mulighet er jo også å pendle, men arbeidsmarkedet i områdene rundt Oslo er kanskje like "hardt"? Tror nok det blir lektorutdanningen, men jeg har jo fram til 1.juli å bestemme meg. Kom gjerne med flere meninger! Hører gjerne fra lærere på ungdomsskolen og i videregående Fint om noen kan fortelle om hvordan de trives i jobben og hvor lett dere fikk jobb. TS Anonym poster: ccaf76c797c692c052bc7f0bb959b29a
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2012 #4 Skrevet 25. juni 2012 Arbeidsmarkedet i Oslo er veldig hardt, og det kommer av at alle nyutdannede vil bo (derav boligprisene) og jobbe i byen, og da blir også kravene til deg som arbeidssøker høyere (mange om "beinet"). Det er masse ledige stillinger i andre kommuner og fylker (bare se på f.eks. nav og finn), men da må man være villig til å flytte på seg. For øvrig jobber jeg selv på flere videregående skoler i Oslo som vikar og vakt ved eksamener og prøver, og jeg tror det er mange som kniver om de vikariatene som er. Men man kan jo ha flaks! Jeg vil ikke jobbe på ungdomsskolen, da jeg ikke har noe utpreget ønske om å leke barnevakt for en haug uoppdragne unger (satt på spissen). Oppdragelsen mener jeg er foreldrenes jobb, selv vil jeg helst bruke tiden min på å undervise. Anonym poster: 15598a98d38377705dc9ff6a66469208
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2012 #5 Skrevet 27. juni 2012 Hei! Jeg vet ikke om du har søkt på lektorutdanningen i samfunnsfag ved NTNU, men med den utdannelsen blir du både statsviter/sosiolog og lektor. http://www.ntnu.no/studier/mlsam Jeg går dette studiet selv og anbefaler det veldig. Lykke til! Anonym poster: a303a16ac4f7ea514802bda194b51271
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #6 Skrevet 28. juni 2012 Du kan jo også velge en fagsammensetning som gir deg mulighet til å master i statsvitenskap, sosiologi, historie osv. på feks UiO, selv om du går lektor. Du får jo master + tittel uansett Anonym poster: 15598a98d38377705dc9ff6a66469208 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå