Gå til innhold

Venninnes forhold til alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest gjest nå
Skrevet

Jeg er vanligvis superaktiv bruker her på forumet. Nå skriver jeg anonymt, for enkelte her vet hvem jeg er, og jeg ønsker ikke at noen skal kunne gjette identiteten til den det er snakk om her.

Jeg har ei venninne som jeg ble kjent med på studiet. Vi går på byen sammen noen ganger. Men nå har jeg flere ganger fått grunn til å spørre meg selv om hennes forhold til alkohol. For en drøy måned siden satt vi sammen og tok noen glass vin, så stakk vi på byen og tok et glass til. Jeg følte meg ikke særlig pussa, og hun drakk ikke mer enn meg. Men plutselig ble hun helt skrekkelig full, sjanglet og snøvlet og klarte ikke å ta vare på seg selv.

Lørdag kveld var vi sammen igjen. Igjen tok vi noen få glass vin, jeg tror jeg drakk to eller tre glass før vi gikk ut. Og alt mens vi var hjemme hos henne, fikk hun problemer med å gå skikkelig og hun sleit med konsentrasjonen. Likevel ville hun absolutt gå ut. Det ble fullstendig katastrofe - hun datt av stolen, hun sovnet på do (måtte hente henne der, stable henne på beina og få på henne klærne), måtte støttes gjennom utestedet der hun datt flere ganger på veien. Heldigvis var en kompis av henne edru og kjørte oss hjem til henne, der jeg måtte hjelpe henne i seng. Hun var nesten bevisstløs.

Jeg er bekymret, for ingen av disse gangene har jeg registrert at hun har drukket særlig mer enn meg, og jeg har knapt kjent effekten av alkoholen.

Enten tåler hun vanvittig lite alkohol og drikker til hun stuper - men selv klarer jeg i hvert fall å gå over på vann når jeg kjenner at jeg har fått for mye. Kanskje hun er genetisk disponert for at alkoholen skal få en sånn effekt eller noe?

Et alternativ kan være at hun drikker en del før jeg kommer, evt. at hun "smugdrikker" (eller tar andre ting) når jeg ikke ser. Det gjør meg i så fall betenkt - skjult drikking er sjelden bra. Jeg er redd for hva dette kan bety.

Uansett ser jeg at dette er noe jeg blir nødt til å ta opp med henne. Hun er neppe komfortabel med at jeg har sett henne sånn. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal bringe det på bane. Men det skjønner jeg at jeg blir nødt til - for det første fordi ei venninne jeg er glad i kan ha et alvorlig problem, og mer pragmatisk fordi jeg i hvert fall ikke vil gå ut med henne hvis hun blir slik.

Har noen råd om hva jeg kan gjøre? Det er forresten snakk om en ung kvinne på 24 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg hadde spurt henne hvordan hun klarer å bli så full så fort. Om hun virkelig tåler så lite eller om hun bruker noe piller eller drikker før hun kommer.

Dersom du spør uten å virke dømmende tror jeg du har en god sjans for å få et ærlig svar. Og det høres ikke så bra ut - jeg tenker, hva om hun tar noe i tillegg. Og hvis hun ikke gjør det, da er det jo deilig for deg å vite, så slipper du å bekymre deg noe mer for henne.

Skrevet

Hvis hun ikke virker noe beruset når dere treffes, for å bli plutselig "borte" etter par, tre glass - tror jeg det må være piller? Måten hun sovner på osv. Men jeg er ingen pille-ekspert, dessverre/heldigvis...

Vet at av s.k. hypper (rohypnol), vil man bli veldig gira osv - men kan hende reagerer folk forskjellig.

Spør henne, om hun går på medisiner/sterke smertestillende. Det kan jo også være hun smugdrikker, og tåler veldig mye, før hun bikker over... Men rart hvis du ikke ser antydning til beruselse før hun bikker.

Snakk med henne, du har jo likevel sett henne i den tilstanden.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Om hun tar hyppere (rohypnol) når hun drikker, husker hun ikke noe av kvelden dagen etterpå. Snakker av erfaring og pluss at de brukes som "daterape" dop fordi folk ikke husker på det.

Skrevet

Men ramler man på den måten sammen av hypper?

Jeg har også testet hypper for tjue år siden, sammen med noen pils. Husker at jeg ikke husket noe særlig, annet enn glimt og at tida gikk utrolig fort - slik at vitsen med den rusen ble helt borte...

Gjest Moonshadow
Skrevet

Som regel så er det ganske umulig å se at folk har hatt i seg det, fordi du virker veldig oppegående og normal selv om du selv ikke vet hva du gjør.

Skrevet

Jeg har sett akkurat det samme som du beskriver her, gjest nå. Det gjelder en kamerat av meg, som alltid har tålt veldig mye å drikke.

Helt til han begynte på noen nye medisiner som, viste det seg, ikke burde kombineres med alkohol. I løpet av få minutter gikk mannen fra å være lett brisen til halvt bevisstløs. Helt sløv og med mangelfull koordineringsevne, med andre ord.

Jeg synes du skal høre med din venninne om hun bruker noen spesielle medisiner, og gjøre henne oppmerksom på at dette kan være farlig sammen med alkohol. Det er rett og slett ikke sikkert at hun har tenkt over det.

Skrevet

Har også vært borti dette med en venninne, og det viste seg at hun tok noe i tillegg....piller eller stoff, jeg vet ikke hva. Hun reagerte akkurat likedan som din venninne.

Hun hadde forøvrig problemer med rus, viste det seg etterhvert.

Gjest gjest som startet tråden
Skrevet

Nå fikk jeg mail fra venninna mi, hun sier hun er blitt syk (betennelse i øret) og at det var det som slo inn på lørdag. Nå har hun fått penicillin og håper å bli bra.

Godt å få det oppklart. Hvis det er oppklart, da - siden dette har skjedd tidligere, er jeg ikke helt sikker på om jeg kjøper forklaringen sånn med en gang...

Skrevet

Man blir ikke dritings av å ha betennelse i øret..

Har en bekjent som drev på sånn også. Hun kom på vorspiel for å drikke litt vin, og plutselig var hun dritings. Det viste seg at hun hadde drukket en flaske vin før hun kom (!) og alkohol virker sånn på henne at hun virker helt normal og tilsynelatende edru inntil hun plutselig blir veldig full, bikker over. En annen venninne ble helt kokko en gang vi var ute, noen må ha hatt noe i drinken hennes.. hun skjønner det fortsatt ikke selv. Etter to drinker sjanglet hun rundt og var helt rar. Du burde ta en god prat med venninnen din, og finn ut om hun sliter på noen måte. Mange drikker mye for å glemme problemer i hverdagen. Eller kanskje hun har begynt med rus? Å lyve om ørebetennelse er uansett patetisk.

Gjest Fighter
Skrevet

Det finnes jo mange grunner til at folk blir fort full. Man kan være trøtt,sliten, sulten, gå på medisiner....Det skal jo også sies at dess sjeldnere man drikker dess fortere blir man også full. Var hun syk kan hun sikkert ha blitt fort full. Vet selv at jeg blir fullstendig sløv hvis jeg er syk, kan komme til å få problemer med å huske mitt eget telefonnr. Hvis jeg både hadde vært syk og drukket hadde jeg sikkert blit ganske dritings vil jeg tro.

Men som andre sier, så kan det være stoff, mye drikking før dere møtes eller kanskje hun har begynt på nye medisiner? Jeg hadde i hvert fall tatt en prat med henne og sagt på en ordentlig måte at jeg var bekymra for henne.

Skrevet
Jeg har sett akkurat det samme som du beskriver her, gjest nå. Det gjelder en kamerat av meg, som alltid har tålt veldig mye å drikke.  

Helt til han begynte på noen nye medisiner som, viste det seg, ikke burde kombineres med alkohol. I løpet av få minutter gikk mannen fra å være lett brisen til halvt bevisstløs. Helt sløv og med mangelfull koordineringsevne, med andre ord.

Høres ut som om du beskriver eksen min. :D

Begynte på medisin for migrene.... og sovna plutselig på en hver fest.

Faktisk så sovna han midt i setninger og var umulig å vekke.

Skrevet

Kan hun ha vært et sted før hun kom til deg /dere møttes og tatt en drink/øl?

Enkelte steder er lugubre, de (betjeningen eller noen fra klientellet) kan ha knockout-piller i drinken hvis man ikke er obs. Har hun dratt nesten med det samme, har den kanskje ikke virket før etter en stund...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...