AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #1 Skrevet 23. juni 2012 Hei, Jeg lurer på hvordan man kan jobbe seg opp innad uten noen relevant utdannelse? Vil ikke legge ut hvor/hva jeg jobber med her, men la oss si kundebehandler hos netcom. Jeg begynte på utdannelse innen markedsføring, men sluttet. Gjør det veldig bra på jobbe, og har fått litt mer ansvar den siste tiden. Hva kan man gjøre for å, over tid, kunne klatre på jobbstigen? Anonym poster: 1278d38d1f2fee8cfe11c431a7f5d2f7
Tabris Skrevet 23. juni 2012 #2 Skrevet 23. juni 2012 Noe av det viktigste er å vise av man gjør en svært god jobb, og at man viser interesse for jobben og å lære mer. Stå på, være positiv og villig til å kurse seg hvis muligheten dukker opp. Kanskje søke jobb annet sted hvis det kan gi flere muligheter. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #3 Skrevet 23. juni 2012 Noe av det viktigste er å vise av man gjør en svært god jobb, og at man viser interesse for jobben og å lære mer. Stå på, være positiv og villig til å kurse seg hvis muligheten dukker opp. Kanskje søke jobb annet sted hvis det kan gi flere muligheter. Stemmer, men det gjelder jo egentlig alle jobber. Både med og utden utdannelse, forskjellen i dag er at en vel gjerne starter litt lenger nede på rangstigen uten utdannelse med mindre man er veldig, veldig god eller har sterke kontakter. Men, for å jobbe seg oppover fra et hvilket som helst utgangspunkt så må man måtte vise at man er bedre og står på mer enn andre. Det er så enkelt og så vanskelig som det. Anonym poster: eeaa98cf94ffce3b159c889496ea95b9
Gjest test123 Skrevet 23. juni 2012 #5 Skrevet 23. juni 2012 Du burde egentlig skrive litt mer om arbeidsplassen din, men det beste er kanskje å sjekke hvor langt folk har kommet i din organisasjon bare ved å jobbe seg oppover. Nå har jo ting forandret seg, det var lettere før. Kanskje er det andre arbeidsplasser du kunne tenkt deg å jobbe i som kan hjelpe? Vet jo ikke hvor langt du vil opp, men å få en "god" jobb er nok vanskelig. Det er mindre utlufting når man kommer litt opp i gradene, førre jobber også ting er jo bygd som en pyramide i tillegg ansetter man ofte folk med høyere utdanning.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #6 Skrevet 23. juni 2012 Tusen takk for svar Hehe ja, det er vel enkelt og så vanskelig som AB sier. Jeg er veldig positiv og har fått tilbakemeldign på det. Prøver å ta initiativ utenom det vi skal gjøre, lære mer fra andre avdelinger etc. Føler også at man må være veldig utadvent og ta første skritt når man hilser på andre etc, men jeg er ganske sjenert, så denne biten sliter jeg litt med. Holer det å bare være flink, eller må man "vise seg fram" litt også? Anonym poster: 1278d38d1f2fee8cfe11c431a7f5d2f7
Lucid Skrevet 23. juni 2012 #7 Skrevet 23. juni 2012 Spør arbeidsgiver om det finnes noen kurs du kan ta..
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #8 Skrevet 23. juni 2012 Du burde egentlig skrive litt mer om arbeidsplassen din, men det beste er kanskje å sjekke hvor langt folk har kommet i din organisasjon bare ved å jobbe seg oppover. Nå har jo ting forandret seg, det var lettere før. Kanskje er det andre arbeidsplasser du kunne tenkt deg å jobbe i som kan hjelpe? Vet jo ikke hvor langt du vil opp, men å få en "god" jobb er nok vanskelig. Det er mindre utlufting når man kommer litt opp i gradene, førre jobber også ting er jo bygd som en pyramide i tillegg ansetter man ofte folk med høyere utdanning. Jeg vil ikke skrive så mye om arb. plassen, men det ganske nært det jeg skriver i første innlegget Vet om noen som har jobbet seg opp. Det virker som de er ganske åpne for det. Jeg syntes jobben jeg har nå er "god" Trives veldig godt. Men ønsker veldig gjerne å jobbe meg opp, lære mer, yte mer, utfordres mer etc. Ser også på det som en pyramide, tenker ikke å bli sjef, men bare jobbe seg litt opp, gradvis, også enda litt opp om flere år, mer ansvar etc. Har også vurdert å ta relevant utdannelse, men er veldig usikker. Anonym poster: 1278d38d1f2fee8cfe11c431a7f5d2f7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #9 Skrevet 23. juni 2012 Spør arbeidsgiver om det finnes noen kurs du kan ta.. Takk, det skal jeg gjøre Anonym poster: 1278d38d1f2fee8cfe11c431a7f5d2f7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #10 Skrevet 23. juni 2012 Hvorfor slutta du på utdanningen? Kanskje det er en annen, kortere utdanning du kan ta, eller noe nettbasert, et eller annet så du hvert fall har noe å vise til som kan gjøre at du blir valgt når noen skal forfremmes... Anonym poster: fe5626177864c382a6dd13a1c0d4fe3a
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #11 Skrevet 23. juni 2012 jeg har utdannelse,men jobber med noe jeg ikke har utdannelse i. først og fremst gjorde jeg det klart på jobb intervju at jeg kom til å stige opp relativt fort. det tok 2 uker. så hadde jeg fått meg ny og høyere stilling. jeg jobber hardt og bra. og sier i fra at jeg ønsker å jobbe meg oppover.jeg steg relativt raskt på den stigen,man skal ikke forvente at det går så fort(hadde aldri trodd det selv). jeg ber om mer ansvar og at jeg vil lære mer .ha ulike oppgaver. siden sjefen ser på meg som en stor resurs og en som er flink til å lære videre til andre (har ansvar for opplæring og).så blir jeg sendt på kurs. for jeg kan lære det jeg lærer videre til andre ansatte. Anonym poster: b4f4e108737b047b3a13f5a77349bb41
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #12 Skrevet 23. juni 2012 Hvorfor slutta du på utdanningen? Kanskje det er en annen, kortere utdanning du kan ta, eller noe nettbasert, et eller annet så du hvert fall har noe å vise til som kan gjøre at du blir valgt når noen skal forfremmes... Anonym poster: fe5626177864c382a6dd13a1c0d4fe3a Fant ut at jeg ikke ville jobbe med markedsføring. Planen var å begynne med noe annet, men så fikk jeg denne jobben. Anonym poster: 1278d38d1f2fee8cfe11c431a7f5d2f7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #13 Skrevet 23. juni 2012 Nåvel. I og med at vi ikke lever i den fantasiverdenen flere over fremstiller, vil jeg si at det er nesten mer viktig å benytte alle muligheter til å skaffe seg kontakter oppad i systemet og innover i sjefsklubben. Det er ikke ved å være flink i jobben alene folk kommer seg oppover. De flinkeste faglig sett blir som regel forbigått. Anonym poster: ef7ba7a7b74ef9c192336a60c10747f0
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #14 Skrevet 23. juni 2012 Nåvel. I og med at vi ikke lever i den fantasiverdenen flere over fremstiller, vil jeg si at det er nesten mer viktig å benytte alle muligheter til å skaffe seg kontakter oppad i systemet og innover i sjefsklubben. Det er ikke ved å være flink i jobben alene folk kommer seg oppover. De flinkeste faglig sett blir som regel forbigått. Anonym poster: ef7ba7a7b74ef9c192336a60c10747f0 Ja, det er dette jeg er litt redd for. At om du bare sitter stille, høflig og beskjedent ved pulten din og gjør en knall jobb, vil man kanskje heller ende opp med å bli utnyttet enn belønnet. Så hvordan skaffer man seg kontakter oppad i systemt og innover i sjefsklubben som du sier? Det virker som sjefen liker meg, men han er ofte veldig opptatt. Jeg vet hvem sjefen til sjefen er osv, og de vet hvem jeg er, men vi har liksom ikke noe med hverandre å gjøre sånn jobbmessig, så vet ikke helt hvordan jeg kan få kontakter den veien. Anonym poster: 1278d38d1f2fee8cfe11c431a7f5d2f7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #15 Skrevet 23. juni 2012 Jeg gjorde dette: tok en sommerjobb innenfor (olje) industrien, hvor jeg jobbet som sekretær/assistent, forhørte meg litt og fikk vite om nyttige kurs som kunne gi meg en jobb, og tok to stykker på deltid via industriskolen.no, deretter fikk jeg meg en jobb i samme firma. Videre tok jeg sikkerhetskurs og havnet offshore. Har hele tiden prøvd å være "best på mitt team", umulig å gjennomføre 100%, men har gitt alt jeg kan i alle fall, og da jeg først havnet offshore fikk jeg mer lønn og har plutselig en lønn på 600 000 (inkl overtid, grunnlønnen er litt lavere). Dette er kanskje fjernt fra det du jobber med TS, men likevel. Har ingen "høyere utdannelse", men likevel kom jeg meg frem. Forhør deg med andre som jobber i samme firma: hvilke egenskaper måtte de ha, og evt. hvilken utdannelse/hvilke kurs. Anonym poster: d6390e1cd77df5b797726a8074b9ac3f 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #16 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 23.6.2012 den 23.10): Jeg gjorde dette: tok en sommerjobb innenfor (olje) industrien, hvor jeg jobbet som sekretær/assistent, forhørte meg litt og fikk vite om nyttige kurs som kunne gi meg en jobb, og tok to stykker på deltid via industriskolen.no, deretter fikk jeg meg en jobb i samme firma. Videre tok jeg sikkerhetskurs og havnet offshore. Har hele tiden prøvd å være "best på mitt team", umulig å gjennomføre 100%, men har gitt alt jeg kan i alle fall, og da jeg først havnet offshore fikk jeg mer lønn og har plutselig en lønn på 600 000 (inkl overtid, grunnlønnen er litt lavere). Dette er kanskje fjernt fra det du jobber med TS, men likevel. Har ingen "høyere utdannelse", men likevel kom jeg meg frem. Forhør deg med andre som jobber i samme firma: hvilke egenskaper måtte de ha, og evt. hvilken utdannelse/hvilke kurs. Anonym poster: d6390e1cd77df5b797726a8074b9ac3f Hei, ser at dette inlegget er fra 2012😅 Men tror du dette hadde fungert i dag også? Eller er de strengere med utdannelse i dag? Anonymkode: 8ab1e...9ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå