AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #1 Skrevet 23. juni 2012 Nå er atter et skoleår over, og venneforespørslene fra elever som har gått ut begynner å komme. Hva synes dere om at lærere er venn med elever og/eller tidligere elever på facebook? Skriv gjerne om dere selv er lærere, elever, foreldre eller andre når dere svarer. Jeg har ikke helt bestemt meg ennå for hva jeg mener. Det er mange flotte elever som jeg gjerne vil få oppdateringer fra, men jeg er skeptisk til om jeg kommer til å få innblikk i mye som jeg helst ikke vil vite noe om. Anonym poster: 32960e6b1d0241ff7ef328f52625820a
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #2 Skrevet 23. juni 2012 Individuelt. Noen lærere anser facebook som en privat sosial tjeneste, hvor de har kontakt med sine nærmeste og deler kun private ting. Da er det litt kjipt å ha alle hundre elevene du kommer til å undervise. Mens andre bruker det litt som twitter,hvor du bare legger til alle du har møtt og bruker det som underholdning. Dette har mye å si om du vil legge til ex-elever eller ikke. Jeg har mine gamle lærere på facebook,og syns det er hyggelig -ex elev Anonym poster: bffe2cc6453630dde49391cde10ee04b 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #3 Skrevet 23. juni 2012 Jeg tenker nei, men du kan også legge elever i en egen gruppe - skjule oppdateringer fra dem, og gi dem begrenset tilgang til din side. Problemet er bare at når du først legger de til, så blir det vanskelig å slette dem igjen etter en stund. Og de i den alderen har jo full oversikt over alle muligheter på FB - så de vil skjønne at de har begrenset tilgang og lure på hvorfor. De i den alderen er nok mer hårsåre enn en voksen, vil jeg tro - så her må du kjøre enten eller policy. Anonym poster: 7e716b212a106f08dccbf7012447869c 1
Gjest Mary-Cherry Skrevet 23. juni 2012 #4 Skrevet 23. juni 2012 min umiddelbare tanke er nei.jeg synes ikke det passer seg.
Sunshower Skrevet 23. juni 2012 #5 Skrevet 23. juni 2012 Jeg har noen av lærerne mine fra videregående på facebook. Det var de som la til meg, og jeg må si jeg ble litt overrasket. Men det er i grunn veldig koselig! Er litt artig å se hvordan de har det og hva de driver med. Får også et mer "personlig" inntrykk av de. For meg kommer det litt an på hvilken aldersgruppe det er snakk om. Er det barneskole, ungdomsskole eller videregående? Barneskole synes jeg blir litt feil, ungdomsskole synes jeg er både/og, mens videregående/høyere utdanning er helt greit. Alt i alt ser jeg egentlig ikke noe problem i det. Det er jo ikke dine elever lenger
Labello Skrevet 23. juni 2012 #6 Skrevet 23. juni 2012 Jeg er en ganske ung lærer, og hadde mange av elevene som venner før jeg begynte å jobbe på skolen dems. Derfor har jeg godtatt alt, har ikke mye "fælt" ute på facebook heller, så ser ikke problemet egentlig.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #7 Skrevet 24. juni 2012 Er venn med lærern min fra ungdomsskolen, jeg skriver sjelden noe på facebook så bryr meg ikke om dette. Derimot skriver han mye rart i statuser, en helt annen person en han var for noen år tilbake. Anonym poster: b1d7b3583b8176c3d52149b47e7def9b
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #8 Skrevet 24. juni 2012 Jeg er lærer for unge voksne og aksepterer venneforespørsler, men jeg sender ikke selv forespørsler til studenter. Jeg har også en gruppe med nære venner, som får se mine bilder og statusoppdateringer som er mer personlige. Jeg liker ikke at studenter får se ALT. Anonym poster: b4cb09f0688abd94a21628dddcef2bc6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #9 Skrevet 24. juni 2012 Tenker at tidligere elever er greit. Eksen min jobber med folk, og han legger aldri til nåværende brukere, men tidligere brukere/fra forrige arbeidssted har han lagt til av og til. Anonym poster: c6fdfe3585418adf7e3bbe9351fff0be
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #10 Skrevet 24. juni 2012 Jeg er sosionom og har jobbet i psykiatrien og sosialtjenesten, jeg har ikke sent venneforespørsel til noen tidligere pasienter og klienter men jeg har fått noen få (4 stykk trur jeg) og har akseptert de fordi jeg jobber ikke der lenger og har flyttet langt unna. Dessuten er dette pasienter og klienter jeg har blitt godt kjent med over tid, ikke bare snakket med 2-3 ganger, og dette var i en liten kommune hvor alle kjenner nesten alle så jeg kjente flere fra før av. Hadde jeg ennå jobbet der hadde jeg ikke akseptert forespørslene fordi det hadde blitt sett på som negativ av arbeidsgiver og jeg hadde selv følt at det blir litt feil når det er pasienter eller klienter i en nåværende jobb, privatliv må man få ha. Jeg gir aldri mobilnr mitt til noen pasienter eller klienter, så hvorfor må man være venner på facebook med de? Jeg syns det er viktig å legge fra seg jobben når man kommer hjem. Jeg har ikke noe å skjule på facebook men legger ikke til hvem som helst Det siste skoleåret har jeg jobbet på en barneskole, fra 1. til 4. trinn. Noen av barna har spurt om jeg har Facebook og om de kan legge meg til, jeg svarer ærlig at ja jeg har det men at jeg ikke vil legge de til som venn. Hovedgrunnen er fordi de er for unge til å være der, de er alle 6-10 år (ingen 6-7-åringer har spurt meg om facebook), og aldersgrensen på Facebook er 13 år. Det har jeg fortalt de og de bare fniser av det. Nå er skoleåret og vikariatet mitt over men jeg vil ikke godta venneforespørsler fra de pga alderen. Anonym poster: 9b19824f9f41429ec2f78a4c5a83cfa1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #11 Skrevet 24. juni 2012 Lurer på om jeg kunne lagt til psykologien min etter endt behandling? hun har behandlet meg i 7 år.. Anonym poster: 066503dafe45de443fa20bd096e851f6
Samantha Skrevet 28. juni 2012 #12 Skrevet 28. juni 2012 Det her har eg og lurt litt på. Avslutta akkurat som kontaktlærar for 7.klasse, og vurderar å godkjenne venneførespurdnader frå dei no. Dei har lagt meg til x antall gonga dei siste to åra, men eg har vore klar på at så lenge dei er elevane mine er det uaktuelt og at eg skulle vurdere det når dei er ferdige på skulen eg jobbar. Ploppa opp eitpat requestar samme dag som skulen slutta ;-) Eg må tenke litt til trur eg, og sjå kva andre svarar her!
Arlea Skrevet 28. juni 2012 #13 Skrevet 28. juni 2012 Nei. Jeg er bare vikar, men har vært en del i de samme klassene over tid nå, og har fått en del friend requests. Det er ikke nødvendigvis det at facebook er så veldig privat for meg, ettersom jeg bruker det lite, men jeg ønsker fortsatt ikke å blande elevene inn der. Også litt av respekt for deres eget privatliv. Elevene det er snakk om er 13-15, så de har ikke nødvendigvis den største kontrollen over hva som er ok å legge ut og hva som kan sette dem i et litt dårlig lys.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #14 Skrevet 28. juni 2012 Ha to profiler. En privat og en offentlig. I noen yrker er taushetsplikten sånn at du ikke én gang skal hilse på pasienter / brukere hvis du møter de utenfor arbeidssituasjonen. Ikke alle som tenker over dette. Anonym poster: 1da6a676ba4d4bc9bf97e8ed5869fa94
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #15 Skrevet 28. juni 2012 Jeg er lektor både på høgskole og har vært på vgs endel. Flere elever og studenter ønsker å legge meg til, men jeg hadde det samme dilemmaet. Først aksepterte jeg, men la de til med begrenset tilgang, men nå har jeg faktisk slettet alle som venner. Jeg har bestemt meg for at fb er kun for mine venner og ikke for bekjente. Ikke engang kollegaer vil jeg være venn med på fb. Det blir litt for mye blanding av jobb og privat. Anonym poster: 19fb43aa08b7b81fd1555959c63b6406
Thalassos Skrevet 28. juni 2012 #16 Skrevet 28. juni 2012 Jeg har nettopp gått ut av vgs, og lærerne var veldig klare på at vi ikke kom til å bli godkjent dersom vi la dem til som venn, før skolen var over. Nå er nesten samtlige fra klassene venn med alle lærerne (bortsett fra hun kjipe som bare gå dårlig karakterer og som ikke likte noen av oss ) og vi jentene har til og med avtalt en bytur med den yngste kvinnelige læreren vår
Porcelain Skrevet 28. juni 2012 #17 Skrevet 28. juni 2012 Jeg har flyttet og skal begynne i ny jobb på motsatt side av landet. Godtar forespørsler fra elevene jeg hadde i år, men godtok ikke noen før skolen var slutt. Er restriktiv selv, men slik som jeg bruker Facebook er det egentlig ikke noe problem for meg å være venn med elever.
Avi Skrevet 29. juni 2012 #18 Skrevet 29. juni 2012 (endret) Ja, jeg synes det er greit. Endret 1. juli 2012 av Avi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå