Gå til innhold

kattungen har fått diaré

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kattungen min har fått diaré. Vi har tatt fra henne tørrföret og gir henne nå fiskeboller etter avtale med dyrelegen. Ifølge dyrelegen skulle vi vente til mandag før kur. Hun drypper stadig bakfra da hun ikke har kontroll over diaréen (husrein ellers). Ønsker ikke å ha henne ute i resten av leiligheten fordi det drypper slik. Hun er nå på badet med egen seng, mat, vann, leke og toalett. Vi er ofte inne til henne og leker og kose med henne.

Har så dårlig samvitthet for å stenge henne inne.. Er det dyreplageri å ha henne ikke på et bad frem til diaréen gir seg? :sjenert:

Anonym poster: c0c322a6e9cb3c2958fcc1bd351de2ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kattungen min har fått diaré. Vi har tatt fra henne tørrföret og gir henne nå fiskeboller etter avtale med dyrelegen. Ifølge dyrelegen skulle vi vente til mandag før kur. Hun drypper stadig bakfra da hun ikke har kontroll over diaréen (husrein ellers). Ønsker ikke å ha henne ute i resten av leiligheten fordi det drypper slik. Hun er nå på badet med egen seng, mat, vann, leke og toalett. Vi er ofte inne til henne og leker og kose med henne.

Har så dårlig samvitthet for å stenge henne inne.. Er det dyreplageri å ha henne ikke på et bad frem til diaréen gir seg? :sjenert:

TS: inne på et bad*

Skrevet

Det er ikke dyreplageri, så lenge hun har mat, vann og tilgang til toalett og kos.

Det er bedre at hun er på et lite område, enn at hun skal gå runt og grise til over alt og kanskje bli "flau" over at hun griser. (siden hun vanligvis er veldig husrein, noen katter skammer seg om de bommer på kassen eller kaster opp på gulvet)

Det går nok fint for tre-fire dager, da hun burde bli bedre i løpet av den tiden, så kan dere slippe henne til resten av huset når hun blir tørr igjen. :)

Lykke til og god bedring på pusen! :klemmer:

• Liker 2
Skrevet

kan prøve kyllingfilet og ris også, det pleier jeg å bruke og det funker godt :)

sørg for at hun får i seg nok vann :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Enig med Strange Doll her; kokt kylling eller kokt fisk blandet med kokt ris (kok gjerne kyllingen/fisken først og så koker du risen i kylling-/fiske vannet etterpå, - da smaker risen mye bedre og blir spist den også).

Ikke bruk salt eller krydder i vannet når du koker hverken kyllingen/fisken eller risen (det visst du sikkert allerede, men jeg sier det sånn av nestemann som søker opp problemstillingen også ser det :) )

Det er 'bare' diarevæske ? Ikke iblandet blod ?

Edit: Og mye drikke. Væsketapet er stort ved diare.

Sjekk tempen om du får lov til det.

Endret av Lille-pus
Skrevet (endret)

Må bare skyte inn at litt salter er bra om dyrene har diare. Elektrolyttblanding kan være fint å gi. En veterinærvenn av meg pleier å anbefale denne, jeg har brukt den på valper med diare med god samvittighet. Vanligvis pleier jeg å ha det oppi maten.

Oppskrift fra en veterinærvenn:

4,5 liter vann (kaldt,kokt)

150 gram honning

2 spiseskje natron

1 spiseskje salt

Det er bare å dele den opp hvis det er for mye å lage full blanding ;)

Endret av Honnikorn
Gjest Lille-pus
Skrevet

:Nikke:

Og da har du stålkontroll på et blandingsforholdet :)

- det er litt viktig (derfor jeg ikke vil koke maten i saltet vann).

Supert å få oppskriften, Honnikorn :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takk for mange gode svar. Jeg tok henne med ut på verandaen i går. Hun lekte, koste og det virket som at hun hadde det fint. Holdt henne inne på badet en stund etter at hun hadde spist, siden det er etter matinntak hun får diaré. I går kveld ble hun dårligere igjen. Og i dag er hun tydelig mer oppblåst i magen og har smerter. Hun leker litt, men ikke så mye som hun pleier. Tåler ikke å bli tatt på under magen og "klager" mye.

Har så dårlig samvittighet siden det sannsynligvis er tørrföret vi har gitt henne som har skylden. Har faktisk helt vondt inni meg :( Og så på en søndag da...

Håper dagen går fort så vi får tatt henne med til vetrinær i morgen tidlig.

Har forresten fortsatt å gi henne fiskeboller med kraft slik dyrelegen sa.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Hvilken farve er det på diareen hennes ?

- jeg har fått det for meg at vi snakker om en hunkatt...

Ofte går akutt diare hos kattunger over i løpet av et par-tre dager ved å gi nøytral mat med f.eks. kokt ris.

Jeg liker ikke helt at maven tydelig er oppblåst og smertefull. Er maveskinnet stramt ?

Hun har fått ormekur ? Innvollsorm kan typisk gi oppblåst mave og diare.

Kan du sjekke om væskebalansen hennes er ok ? Ta i nakkeskinnet og så trekker du dette forsiktig opp, og slipper. Nakkeskinnet skal da raskt trekke seg tilbake og legge seg i normal form.

Dersom den 'folden' du løftet opp bruker lang tid på å legge seg tilbake så har hun blitt dehydrert (væskemengde og salter ut er større enn væskemengde og salter inn).

Hun spiser ok av maten hun får ? - jeg tenker på om hun kan ha fått i seg et fremmedlegeme som en gummistrikk, et bånd eller en annen ting som en kattunge fort kan få i seg og som ikke er fordøybar.

Skrevet (endret)

Jeg vil faktisk råde deg til å ta henne til veterinærvakta i dag jeg.

Endret av Aurora M.
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken farve er det på diareen hennes ?

- jeg har fått det for meg at vi snakker om en hunkatt...

Ofte går akutt diare hos kattunger over i løpet av et par-tre dager ved å gi nøytral mat med f.eks. kokt ris.

Jeg liker ikke helt at maven tydelig er oppblåst og smertefull. Er maveskinnet stramt ?

Hun har fått ormekur ? Innvollsorm kan typisk gi oppblåst mave og diare.

Kan du sjekke om væskebalansen hennes er ok ? Ta i nakkeskinnet og så trekker du dette forsiktig opp, og slipper. Nakkeskinnet skal da raskt trekke seg tilbake og legge seg i normal form.

Dersom den 'folden' du løftet opp bruker lang tid på å legge seg tilbake så har hun blitt dehydrert (væskemengde og salter ut er større enn væskemengde og salter inn).

Hun spiser ok av maten hun får ? - jeg tenker på om hun kan ha fått i seg et fremmedlegeme som en gummistrikk, et bånd eller en annen ting som en kattunge fort kan få i seg og som ikke er fordøybar.

[/quote/)

TS her.

Virker som at hun er mindre oppblåst nå. Mageskinnet går å trekke litt forsiktig i, så det er ikke altfor stramt tror jeg. Det virker som at smertene er bake fordi hun er litt opphovnet. Ønsker ikke å sitte så mye rett på rompa, men det er ikke så unaturlig at det blir sårt ved diaré?

Det har ikke vært blodtilblandet før nå i kveld.

Hun spiser det hun får av mat, og drikker også godt. Hudfolden bak i nakken trekker seg raskt tilbake i normal form. Er ikke usansynlig at hun er litt dehydrert likevel nei. Kommer mye væske ut ved diaré.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil faktisk råde deg til å ta henne til veterinærvakta i dag jeg.

Ringte dyrelegen i dag også da jeg synes tilstanden hennes er forverret. Han sa at det skulle gå greit i dag, men vi har fått første timen i morgen tidlig. Her jeg bor har vi ikke døgnåpen vetrinærvakt, kun telefonvakt.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Er hun vaksinert ?

Jeg spør fordi parvo-alarmen min blinker her.

Skrevet (endret)

Er hun vaksinert ?

Jeg tenkte også kattepest. Høres uansett ikke bra ut, så det er bra du har fått førstetimen i morgen, TS. :bekymret:

Endret av Minya
AnonymBruker
Skrevet

Er hun vaksinert ?

Jeg tenkte kattepest. Høres uansett ikke bra ut, så det er bra du har fått førstetimen i morgen, TS. :bekymret:

Kattepest er jo felin panleukopeni/parvovirus, men det var kanskje det du mente? :)

Normalt er det som Lille-pus sier slik at diaré er ganske vanlig hos kattunger og gir seg i løpet av noen dager med magevennlig næring.

Det som bekymrer meg også er hvordan du beskriver magen, smerter og nå blod.

Har pus blitt oppfulgt med ormekur og grunnvaksinering? Har du kattesikret huset slik at hun ikke kan ha fått i seg noe farlig?

Spiser hun godt (hvor mye), og hva får hun å spise? Hvis allmenntilstanden forverrer seg, ville jeg ikke nølt med å støttefôre med sprøyte i natt.

Lykke til hos veterinæren, håper det går bra! :)

Anonym poster: e805b41cf1c0d6fae851afd3e06e764c

Skrevet

Kattepest er jo felin panleukopeni/parvovirus, men det var kanskje det du mente? :)

Jeg ser jeg har formulert meg litt klønete, det skulle vært en "også" der, har redigert innlegget.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser jeg har formulert meg litt klønete, det skulle vært en "også" der, har redigert innlegget.

Aha, jeg skjønner. Det var ikke for å pirke, jeg var bare nysgjerrig om det eventuelt var noe annet enn kattepest du egentlig tenkte på, som jeg ikke visste om selv :klemmer:

Forhåpentligvis er det "bare" orm eller en lei reaksjon på fôret.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

en liten oppdatering. Var inne med henne flere ganger i natt og så til at hun fikk i seg nok væske og mat. Hun ble bedre i løpet av natten og om morningen hadde hun fastere, brun avføring :D

Hos legen fikk vi antibiotika,zoolak or ormekur. Kjøpte også nytt fôr. Krysser fingrene for at hun ikke får løs mage av antibiotikaen og at Pus fortsetter å bli bra igjen!

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det høres lovende ut.

Hun er vaksinert ?

AnonymBruker
Skrevet

Det høres lovende ut.

Hun er vaksinert ?

Nei, vi hadde planer om å vaksinere henne denne uken. Vetrinæren mente på at det var best å vente til magen hadde stabilisert seg først. Vaksinen kunne visst påvirke imunforsvaret. Men det virket ikke helt som vetrinæren var særlig bekymret for parvo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...