Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #1 Del Skrevet 28. mai 2002 Hei Alle snakker om at de med minstelønn skal få et hopp i lønnen. Men det jeg lurer på er, hvem og hvor mye tjener de med minstelønn?? Regnes feriepengene inn i lønnen, eller kommer denne utenom?? Grunnlønn......er det lønn med eller uten feriepenger?? Hvor mye burde en kontormedarbeider i oljesektor tjene pr år?? Er det noen som har kjennskap til dette så setter jeg stor pris på svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling Skrevet 29. mai 2002 #2 Del Skrevet 29. mai 2002 såvidt jeg husker finnes det ingen lovbestemt minstelønn i norge, som feks i england hvor minstelønnen er £4.10 pr time. hvis man e organisert, og bedriften man jobber i har tariffavtale, så er det fast hvor mye man skal tjene. ellers blir slike avtaler gjort individuelt. hvis du lurer på hvor mye du bør tjene kan du prøve å ringe Lo, det er mulig at de kan svare deg, men ikke sikkert hvis hverken du eller org du jobber i er organisert. tingeling12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronnie Skrevet 29. mai 2002 #3 Del Skrevet 29. mai 2002 Hei Jeg skal forsøke å svare deg. Jeg er sjøl en personalsjef og kjenner de begrepene du spør om. Minstelønn er et begrep som ligger i tariffavtalen mellom forskjellige hovedforeninger og ansattforeninger. I og med at du er en sekretær har du muligheten til å organisere deg i Handel og Kontor feks. Tariffavtelen mellom HK og NHO angir en minstelønn for de som er organiserte. Akkurat hva som står som minstelønn i denne avtalen husker jeg ikke, men kan tippe ca. 175 000 i årslønn. Når det gjelder hvordan man regner årslønn kan jeg bare forklare hvordan vi gjør det ved vår bedrift. Og det er årslønn deles på 12 mnd. Dette utbetales i 11 måneder.Så utbetales ikke lønn for juli men det utbetales alle feriepengene. Som oftest er denne utbetalingen høyere enn en vanlig månedslønn. Det vil da si at forskjellen mellom vanlig månedslønn og utbetalingen av feriepenger for juli vil øke din utbetalte penger i et år. Dette ble kanskje veldig komplisert, men for al del bare spør hvis noe er uklart. Når det gjelder grunnlønn så er det et begrep for lønn uten noen tillegg. Veldig mange har høyere utbetalte penger fra bedriften enn det årslønnen tilsier, mange kan ha tillegg for overtid, skift, turnus, offshorejobbing, reisetilskudd etc. Grunnlønnen er da den lønnen du har uten tillegg. Når det gjelder hva du burde tjene som sekretær i Oljesektoren er jeg nok på tynn is, men hvis jeg skal tippe ca. 275 000 pr. år. Ronnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling Skrevet 9. juni 2002 #4 Del Skrevet 9. juni 2002 Hei Ronnie Jeg ble nyskjerrig når jeg leste at du er personalsjef. er for tiden i ferd med å ta en master i HRM i England, og vil derfor snart vær på jakt etter jobb... må innrømme at dette er noe jeg gruer meg til siden det er svært få jobber innen HRM som utlyses. Har du noen gode tips på hvor jeg bør rette oppmerksomheten? Tingeling12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronnie Skrevet 11. juni 2002 #5 Del Skrevet 11. juni 2002 Hei Ja, hva skal jeg svare på ditt spørsmål da. Hvor skal du rette oppmerksomheten? Jeg tror vel at de fleste av de større bedriftene med ansatte over 200 har en eller annen personalavdeling. Jeg ville vel prøve å finne ut hvor det er større bedrifter er, finne hjemmesidene og sett om de hadde noen ledige stillinger. Erfarer at flere og flere bedrifter lyser ut sine stillinger kun på egne hjemmesider, de får nok søkere på det og så er det mye billigere enn å bruke aviser og andre media. Når det gjelder selve jobbene innenfor HR er det mange nå som ansetter egen opplæringsansvarlige som kan være en innfallsport til HR avdelingene. Erfarer at innenfor denne stillingskategorien ansettes ofte unge nyutdannede. Dette kan jo være en mulighet til å skaffe seg erfaring som så ofte er nødvendig for å få andre jobber innen HR. Ronnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå