AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #1 Skrevet 23. juni 2012 Det er en kjent setning at hvis man vil ta av noen kilo så er oppskriften å innta færre kalorier enn man forbruker. Blir ikke resultatet av dette at man blir gående rundt å være sulten? Skjønner jo at poenget er at kroppen skal bruke av fettreservene og således få dekt behovet, men enhver person som har noen kilo for mye vil jo bli sulten om man spiser lite, selv om kroppen har aldri så mye fett til overs? Anonym poster: 74b3084996a03285b3dd2ea400aae212
Lucid Skrevet 23. juni 2012 #2 Skrevet 23. juni 2012 Spis lite, men ofte, er det ikke det som er trikset? I stedet for å innta en massiv middag fordi du er så sulten at du holder på å gå i gulvet, burde du spise litt jevnere. Ta et knekkebrød, et eple, en banan når du kjenner at tarmene begynner å sutre. Etterhvert vil du vel kjenne kroppen din godt nok til å vite når du burde spise et eple, FØR du blir sulten. Da får du en fin rutine på det, og kombinert med litt trim så skal du rent teoretisk sett få en sunnere og tynnere hverdag?
Gjest Armule Skrevet 23. juni 2012 #3 Skrevet 23. juni 2012 Spis lite, men ofte, er det ikke det som er trikset? En myte. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #4 Skrevet 23. juni 2012 Jepp, du vil være mer sulten i starten, men hold ut, det går over, når kroppen venner seg til de nye rutinene. Det krever litt selvdisiplin å kvitte seg med overvekt. Anonym poster: 36d81b29e749d64e9f8518792c14ae5e 2
Xaphan Skrevet 23. juni 2012 #5 Skrevet 23. juni 2012 En myte. Ikke når det kommer til det spørsmålet her, vel? Hvis man spiser lite, men ofte vil dette hjelpe på sultfølelsen gjennom dagen, framfor å gå sulten fram til klokka seks og så spise stoor middag og så gå sulten igjen til neste dag. Det hjelper kanskje ikke på selve vektnedgangen, men det hjelper på sulten. 1
Lucid Skrevet 23. juni 2012 #6 Skrevet 23. juni 2012 Ikke når det kommer til det spørsmålet her, vel? Hvis man spiser lite, men ofte vil dette hjelpe på sultfølelsen gjennom dagen, framfor å gå sulten fram til klokka seks og så spise stoor middag og så gå sulten igjen til neste dag. Det hjelper kanskje ikke på selve vektnedgangen, men det hjelper på sulten. Det var det jeg trodde.. Og det har jo en sterk sammenheng med vekttap. Jeg merker selv at når jeg venter for lenge med å spise må jeg bare hive i meg det første jeg finner, f.eks en sjokolade eller lignende.. Og så sluker jeg en stor middag (med tallerken, bestikk og hele pakka) etterpå..
Gjest alille Skrevet 23. juni 2012 #7 Skrevet 23. juni 2012 Kommer an på hva man spiser. Å spise lite og ofte funker for noen, for andre er det oppskriften på frustrasjon og vektoppgang.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #8 Skrevet 23. juni 2012 Jeg har vært jojo-slanker lenge, så har litt erfaring. For min del er sulten sjelden et problem så lenge jeg spiser riktig type mat. Pleier å velge mat som er så mager at jeg kan spise litt mer, fylle på med grønsaker osv. Det største problemet mitt er at jeg blir fysen på ting, som regel noe søtt. Har merket at så lenge jeg trener regelmessig hjelper det også på å regulere søthungeren og matinntaket + humøret. Anonym poster: 4c6a41ff74b0b7731fc5a4a77ca2b792
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #9 Skrevet 23. juni 2012 Ett triks er å spise sakte, siden metthetsfølelsen kommer en viss tid etter at man har begynt å spise. Evt ta fem minutters pause halvveis i måltidet. Anonym poster: 36d81b29e749d64e9f8518792c14ae5e
SoftKitty Skrevet 23. juni 2012 #10 Skrevet 23. juni 2012 Det er jo også forskjell på hva du spiser, cluet er vel å spise mat med lite kalorier, men som har mye proteiner og "sakte" karbohydrater heller enn sukker feks.. (ikke lav-karbo, men tenk at en skive grovbrød metter mer enn en skive loff) Men ja jeg vil anta at man iallfall i en periode vil være litt sulten hvis man skal spise mindre enn kroppen trenger for å gå ned i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #11 Skrevet 23. juni 2012 Ikke når det kommer til det spørsmålet her, vel? Hvis man spiser lite, men ofte vil dette hjelpe på sultfølelsen gjennom dagen, framfor å gå sulten fram til klokka seks og så spise stoor middag og så gå sulten igjen til neste dag. Det hjelper kanskje ikke på selve vektnedgangen, men det hjelper på sulten. Dette varierer fra person til person. Noen blir mer sulten av å spise lite og ofte. Google periodisk faste så ser du at det er mange som liker dette spisemønsteret bedre. Anonym poster: 3e5c4692db2ea4f536e185dc6145242b 1
Gjest *Maja* Skrevet 23. juni 2012 #12 Skrevet 23. juni 2012 I starten vil kroppen selvsagt kjenne sultfølelse fordi den "husker" at den har fått mer mat før. Men som med alt annet så er det en tilvenningssak og kroppen blir vant til å få mindre kalorier etter en stund. Det er som med trening også. Det er vondt og kjipt i starten, men så blir en i bedre form og det blir lettere og lettere. Hvor mange måltider om dagen en inntar er opp til enhver. Til syvende og sist er det det totale inntaket som teller. Når det er sagt så er det visse matvarer som metter og holder deg mett lenger enn andre matvarer. Spiser jeg f.eks. eggerøre av 3 egg med en halv oppkuttet Pikinikskinke stekt på solsikkeolje så er jeg mett de neste 3 timene. Proteiner meter godt. Kjører du på med grønnsaker på siden så fyller det også godt opp. Jeg spiser som oftest frukt til dessert for å dempe/forebygge søtsug. Hjelper også å drikke te med honning og søtsuget melder seg. Til middag velger jeg alltid grove og trege karbs som brun pasta, brun ris eller grove kornprodukter. Drikker kun vann i hverdagene, gjerne med en dash sitronjuice i. Trening hjelper også på appetitten i den forstand at en ikke kjedespiser så lett om man er i aktivitet.
Supraspinatus Skrevet 23. juni 2012 #13 Skrevet 23. juni 2012 Det er en kjent setning at hvis man vil ta av noen kilo så er oppskriften å innta færre kalorier enn man forbruker. Blir ikke resultatet av dette at man blir gående rundt å være sulten? Skjønner jo at poenget er at kroppen skal bruke av fettreservene og således få dekt behovet, men enhver person som har noen kilo for mye vil jo bli sulten om man spiser lite, selv om kroppen har aldri så mye fett til overs? Anonym poster: 74b3084996a03285b3dd2ea400aae212 Utbredt, men betyr det at det er sant? Hele basisen for å bruke den fysiske loven på den måten er at alle variabler er uavhengig av hverandre. Spesielt hvis man forenkler regnestykket til: variasjon i vekt = energi inn - energi ut. For at det skal stemme må energivariablene være uavhengig av hverandre. Og det er de nødvendigvis ikke. Men hvis man samtidig skal si at man tror på dette. At det regnestykket jeg satt opp er riktig. Og du bestemmer at du skal spise mindre enn du forbrker. Da bør du satse på mat som metter mye. Det er ingen tvil om at protein og fett metter mer enn karbohydrater. Karbohydrater, grove som fine, inneholder i grunnen ingenting vi ikke får i oss gjennom proteiner og fett. Og hvis du er bekymret for vitaminer/antioksidanter kan man spise litt grønnsaker. Samtidig passer man på at man ikke spiser mer enn du forbruker. Da blir du ikke (så) sulten. Men for all del. Det er jo lavkarbo. Og det er jo forferdelig å begi seg ut på! 2
Marimma Skrevet 23. juni 2012 #15 Skrevet 23. juni 2012 Karbohydrater, grove som fine, inneholder i grunnen ingenting vi ikke får i oss gjennom proteiner og fett. Sink og selen kan være vanskelig å dekke på streng lavkarbo. Samme med kalium.
Supraspinatus Skrevet 23. juni 2012 #16 Skrevet 23. juni 2012 Sink og selen kan være vanskelig å dekke på streng lavkarbo. Samme med kalium. Kjøtt, fisk og meieriprodukter er vel primærkildene til sink og selen i kosten? Kalium får man i seg gjennom de grønnsakene man har til, og det er også litt i kjøtt. Behovet er veldig lite. Det sporstoffet man ofte får litt lite av er magnesium, så det er en del som tar tilskudd i dette for å forebygge kramper, restless legs, osv. Om det har en reell effekt vet jeg ikke. D-vitamin kan man også ta tilskudd av selv om primærkilden til dette er kjøtt og fisk. Vi får ikke så mye i oss så langt nord. Sommeren er kort og det regner hele året. Jeg mente ikke at TS burde spise streng lavkarbo. Det jeg mente er at hvis man allerede har bestemt seg for å kutte kalorier, så kan en likegodt kutte disse fra karbohydratkilder fremfor å kutte de fra fettkilder. Fett gir mye mer metthetsfølelse enn karbohydrater (selv om de er aldri så grove). Argumentet for å kutte fett fremfor karbohydratkilder er at siden karbohydratene som oftest har større volum gir det mer metthetsfølelse, men det stemmer ihvertfall ikke med mine erfaringer. 2
Supera Skrevet 23. juni 2012 #17 Skrevet 23. juni 2012 Sink og selen kan være vanskelig å dekke på streng lavkarbo. Samme med kalium. Å, hvor tar du det fra? I listene under har jeg markert det man kan spise når man spiser streng lavkarbo (sånn ca 20g karbohydrater om dagen) Sink. Finnes i følgende: Kjøtt, innmat, kornvarer, melk, ost, grønnsaker, skalldyr, eggeplomme, hvetekim, hele hvetekorn, nøtter og bønner. Egg, ananas, rødbeter, gulrot og krydder. Dagsbehov: 5-12 mg 125g Norvegia dekker dagsbehovet. Eller 150g bacon og 3 egg. Selen Finnes i følgende: Korn og fiber. Kjøtt, innmat, fisk, skalldyr, nøtter, ølgjær, krydder Dagsbehov: 40-50 mcg for voksne. Barn 15-40 mcg Litt over to egg dekker dagsbehovet. Eller 7 paranøtter. Kalium Finnes i følgende: Viktige kilder er poteter, grønnsaker, bananer og annen frukt, melk og geitost. Kål, salat, karse, fiken, oliven, havre, spinat, blåbær, fersken, stikkelsbær, nøtter, aprikoser, tomat, rødbeter, selleri, epler, svisker, rosiner og hel hvete. Dagsbehov: 1200 til 3500 mg 6g seltin eller annet mineralsalt dekker dagsbehovet. Eller 250g spinat. Vanskelig å få i seg nok sink, selen og kalium på streng lavkarbo sa du? Det sporstoffet man ofte får litt lite av er magnesium, så det er en del som tar tilskudd i dette for å forebygge kramper, restless legs, osv. Om det har en reell effekt vet jeg ikke. D-vitamin kan man også ta tilskudd av selv om primærkilden til dette er kjøtt og fisk. Vi får ikke så mye i oss så langt nord. Sommeren er kort og det regner hele året. Jepp, det er disse to jeg tar tilskudd av. Og jod siden jeg ikke spiser fisk eller sjømat (mental allergi). Før fikk jeg i meg jod fra melk. En liter melk dekker dagsbehovet av jod. Nå får jeg ikke i meg nok melk (fløte) til å dekke dagsbehovet av jod og endte med lavt stoffskifte (gikk fra svettegris dagen lang til knusktørr under armene etter en time hard trening). Legen mente at det bare var positivt så lenge jeg svettet andre steder (panna hovedsaklig). Grunnen til at de fleste på lavkarbo tar magnesium er ikke at vi får i oss mindre på lavkarbo, men kroppen trenger mer magnesium når vi spiser lavkarbo. Jeg har gått flere måneder uten å ta magnesiumtilskudd uten å få leggkramper. Så da jeg kom på det, så tok jeg en stor dose siden jeg ikke hadde tatt dem på lenge. Glemte dem igjen neste dag og den natta fikk jeg noen heftige leggkramper. Men jeg prøver å ta magnesium rett før jeg legger meg. Jeg sover bedre da. Man blir trøtt av magnesiumtilskudd.
addict Skrevet 23. juni 2012 #18 Skrevet 23. juni 2012 Ikke når det kommer til det spørsmålet her, vel? Hvis man spiser lite, men ofte vil dette hjelpe på sultfølelsen gjennom dagen, framfor å gå sulten fram til klokka seks og så spise stoor middag og så gå sulten igjen til neste dag. Det hjelper kanskje ikke på selve vektnedgangen, men det hjelper på sulten. Tja. Jeg har drevet med periodisk faste i 18 dager, og jeg er stort sett aldri sulten. Kroppen min er vandt til det. 1
addict Skrevet 23. juni 2012 #19 Skrevet 23. juni 2012 Forresten, en ting som funker veldig bra for meg er å bytte ut selve tallerkenen. Spise middag fra frokosttallerken. Mindre porsjoner, men jeg går aldri sulten fra bordet. Øynene er somregel mer sulten enn magen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå