Gå til innhold

Undervise i barneskolen-hvordan?

Anbefalte innlegg

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Jeg har en master i naturvitenskap/realfag, og ønsker å bli lærer på barneskolen. Kan masteren brukes til noe eller må jeg ta hele grunnskolelærerutdanningen?

Har aldri jobbet som lærer, har en annen fulltidsjobb. Tror dere det er muligheter for å få prøve ut yrket på noen måte før man kaster seg ut i det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må ha noe pedagogikk, lurer på om det heter ppu? Ring en skole og spør, kan nok hende du kan få jobb uten også men må vel ha ppu for å få fast jobb... (tror jeg)

Skrevet

Hvis du tar PPU (praktisk pedagogisk utdanning) blir du kvalifisert til å jobbe fra 5.trinn og til og med vgs. Ønsker du å jobbe på lavere trinn, må du dessverre ta grunnskoleutdanningen. Du kan også studere enkeltfag, men det blir såpass omfattende at du mest sannsynlig ikke tjener noe på det.

Ang å prøve ut yrket: Meld deg som ringevikar.

Skrevet

Jeg tror du må søke lærestedet der du evt begynner på lærerutdanningen om å få godskrevet fag fra andre utdanninger. Men dette er bare synsing, du bør nok sjekke med noen som vet mer om dette enn meg ;)

Når det gjelder å få prøvd seg ut før du hopper på en utdanning, bør det nok væe gode muligheter for det - der jeg jobber har vi en god del ufaglærte lærere for tida, for det er dårlig med utdannede søkere når vi lyser ut nye stillinger. Det er også et vanlig fenomen at det blir stadig flere vikarer i skolen jo lenger ut i terminen vi kommer, så det finnes nok muligheter for å både få prøvd seg ut som faglærer og kontaktlærer.

Anonym poster: d7a50a1965bc4c7dc1126dc866ad202d

Skrevet

Du må ha ppu (praktisk pedagogisk utdanning) ja. Det tar ett år fulltid. Og hvis du skal undervise på barneskolen ville jeg anbefalt deg å studere i hvert fall ett fag til. Men når du skriver realfag betyr det kanskje at du også har matematikk? I såfall er det ikke noe problem å få jobb i barneskolen vil jeg tro. :) Forutsett at du tar pedagogikken da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...