Ramona24 Skrevet 23. juni 2012 #1 Skrevet 23. juni 2012 Jeg og mannen har prøvd å få barn i ett år nå, eller å ha prøvd er vel å lyve. Men jeg sluttet på p-piller for 1 1/2 år siden, men desverre ingen hell. Jeg lurer på om hvordan regner man ut at man har eggeløsning? Skjønner ikke helt det..... (Sikkert dumt spørsmål, men bedre å spørre enn å lure i evigheter) Har noen prøvd den fertilitesmonitoren fra Clareblue? Skal jeg ta Folsyre? Åh, jeg har så mange spørsmål...... Begynner med disse jeg, håper på noen svar og råd:)
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #2 Skrevet 23. juni 2012 Det skrives eggløsning. Testen heter Clairblue. Ja du skal ta folat for å forebygge ryggmargsbrokk hos babyen. Anonym poster: 5be88a3b9f5a0d77233cba2c692f35b6
Isrose Skrevet 23. juni 2012 #3 Skrevet 23. juni 2012 På pernille står det svar på mye av det du lurer på http://pernille.info/syklus.htm
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #4 Skrevet 23. juni 2012 Det skrives eggløsning. Testen heter Clairblue. Ja du skal ta folat for å forebygge ryggmargsbrokk hos babyen. Anonym poster: 5be88a3b9f5a0d77233cba2c692f35b6 Evnt. Clearblue Anonym poster: 158dc0182b9edf2c4066c8eac49f0b86 2
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 23. juni 2012 #5 Skrevet 23. juni 2012 Eggløsning for de fleste er ca 14 dager før mens. Men det er så og si umulig å vite akkurat når den er. Jeg har ikke brukt fertilitetsmonitor. Brukte eggløsningstester enn stund, men etter hvert tok vi det litt mer på "feelingen". Fikk også etterhvert en del symptomer på eggløsning så visste ca når den var. Folat skal man ta de tre første månedene i svangerskapet. Noen tar det nok hele tiden mens de prøver, men jeg begynte med de først når testen viste positiv.
Athene Skrevet 24. juni 2012 #6 Skrevet 24. juni 2012 Har dere gått uten beskyttelse i 1,5 år? Hvor hyppig har dere hatt sex i denne perioden? Dersom du har hatt ubeskyttet sex i ett års tid er det på tide å ta kontakt med legen slik at man kan se på årsaken til at du ikke blir gravid. Eggløsning skjer 11-17 dager før første dag i mens. Du finner estimert eggløsning ved å notere ned dine sykluser i en kalender, og finne intervall mellom første dag i hver mens, og deretter regne deg 14 dager tilbake fra dette. Men i og med at det er et estimat kan man bomme. Du kan teste etter eggløsning med eggløsningstester eller fertilitetsmonitor, eller lære deg hva som er tegn på eggløsning og se etter dette. Folat skal man ta de tre første månedene i svangerskapet. Noen tar det nok hele tiden mens de prøver, men jeg begynte med de først når testen viste positiv. Den offentlige anbefalingen er at man skal ta folat tre måneder før man blir gravid. Årsaken er at det tar så lang tid å bygge opp folsyrelagrene. Begynner man den dagen man tester positivt er ikke embryoet beskyttet de første kritiske ukene. Man bør derfor begynne på folat tre måneder før man dropper prevansjonen. Det er ikke skadelig å ta for mye. Folat er et B vitamin, som er vannløselig og overskudd skilles ut i urinen.
Ramona24 Skrevet 24. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 24. juni 2012 Har dere gått uten beskyttelse i 1,5 år? Hvor hyppig har dere hatt sex i denne perioden? Dersom du har hatt ubeskyttet sex i ett års tid er det på tide å ta kontakt med legen slik at man kan se på årsaken til at du ikke blir gravid. Eggløsning skjer 11-17 dager før første dag i mens. Du finner estimert eggløsning ved å notere ned dine sykluser i en kalender, og finne intervall mellom første dag i hver mens, og deretter regne deg 14 dager tilbake fra dette. Men i og med at det er et estimat kan man bomme. Du kan teste etter eggløsning med eggløsningstester eller fertilitetsmonitor, eller lære deg hva som er tegn på eggløsning og se etter dette. Vi har vel ikke akkurat prøvd hyppig, svært lite sex og slik, men nå som vi giftet oss for en uke siden, kjenner vi at nå kan vi ha tid til å planlegge barn og prøve litt mer. Han har hvert hos sin lege, og jeg hos min. Venter på time hos gynekolog ( noe som tar veldig tid) Men legen sier jeg bare skal fortsette og prøve, kan ikke gi opp enda. Er litt overvektig så ikke lett da heller, og har akkurat sluttet og røyke. Men skal begynne å notere ned syklusen min, takk:) Den offentlige anbefalingen er at man skal ta folat tre måneder før man blir gravid. Årsaken er at det tar så lang tid å bygge opp folsyrelagrene. Begynner man den dagen man tester positivt er ikke embryoet beskyttet de første kritiske ukene. Man bør derfor begynne på folat tre måneder før man dropper prevansjonen. Det er ikke skadelig å ta for mye. Folat er et B vitamin, som er vannløselig og overskudd skilles ut i urinen.
Sola^ Skrevet 28. juni 2012 #8 Skrevet 28. juni 2012 Har du smarttelefon så finnes det apper som du kan bruke for å følge syklus. Eg har vore veldig fornøyd med å bruke ein slik. Har funnet ut når eg pleier å få EL i syklusen vha. eggløsningstester. Har funnet ut ca. sykluslengde ved å notere ned når eg får menstruasjon. Så da hadde eg nokelunne kontroll på når mensen skulle komme, og når EL skulle komme. Det funker iallfall for meg som har nokelunne stabil syklus. Nå må eg imidlertid begynne på nytt med appen sidan graviditeten endte i abort Så rekner med syklus tull i starten, men at eg kjem inn i rytmen igjen etter kvart. Så da skal eg til med appen igjen. Du klarer sjølvsagt det same ved å notere i ein kalender/regneark e.l. Dog så er det nok betre for sexlivet å droppe alt av tester og berre ha masse deilig sex så ofte dere klarer Det fungerer ikkje hos oss pga. hormonproblemer som fører til lav sexlyst. Så det å ha sex heile tida er ikkje realistisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå