Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort historie; jeg var sykemeldt deler av mars og hele april, arbeidsgiver gikk konkurs, NAV skal betale sykelønn for april, samt lønn for mai og juni som går via lønnsgarantifondet. Siste lønn ble utbetalt 30.mars. Jeg har ikke fått utbetalt verken sykelønn for april eller lønn via fondet - og jeg sliter!

Jeg er altså helt blakk. Til og med sparekontoen er tømt, og jeg har lånt penger av mamma som har lite penger selv. Jeg griner av hele systemet, og aner ikke hva jeg skal gjøre. I slutten av mai sendte visstnok NAV sykelønnen som utbetalingskort da de etter 6 telefoner enda ikke hadde fått med seg at de ikke hadde et kontonummer registrert på meg. Dette kortet har ikke dukket opp i posten (men informasjonen om at kortet skulle bli sendt i egen sending har kommet fram) og det er ikke noe de kan gjøre før de ev. har fått kortet i retur. Lønn via fondet vil enda ta tid å få utbetalt, så jeg har ikke fått utbetalt noe siden mars!!

Kan de virkelig bare meg vente til kortet kommer i retur eller har fått det bekreftet at det er rotet bort før de kan gjøre noe? Hvor lenge skal jeg vente?!

Videoannonse
Annonse
Gjest Raggy
Skrevet

Dra til Nav på mandag å ikke gå derfra før ting er i orden, den som maser får...;) du har krav på sosialhjelp og skal ha nødhjelp med en gang visst du ikke har hatt penger på lenge.

Det kan være vrient å kommunisere med Nav via tlf men når du drar dit så pleier de som jobber i skranken å få fart på sakene!

Skriv ut kontoutskriften din for se to siste mnd å ta med som dokumentasjon samt dokumentasjon på utgifter til hus, strøm++ ta også med dokumentasjon på at arbeidsgiver er konkurs, alle papirer som har noe å si for din sak må du levere til Nav.

Etter min mening om det ikke er noe informasjon du har glemt å skrive så har du krav på nødhjelp fra sosialkontoret/el hva nå enn det heter nå..) på mandag.

Skrevet

Ok, jeg får se om jeg får tatt en tur til NAV på mandag (jeg bor en times tid, med båt, unna kontoret).

Jeg kan ikke dokumentere utgifter til husleie og strøm, men jeg har vel krav på noe - til mat og å generelt leve? Kjæresten/samboeren har leiekontrakt da han allerede leide leiligheten da jeg flyttet inn, så jeg setter bare halvparten av beløpet over til hans konto.

Gjest Raggy
Skrevet

Ok, jeg får se om jeg får tatt en tur til NAV på mandag (jeg bor en times tid, med båt, unna kontoret).

Jeg kan ikke dokumentere utgifter til husleie og strøm, men jeg har vel krav på noe - til mat og å generelt leve? Kjæresten/samboeren har leiekontrakt da han allerede leide leiligheten da jeg flyttet inn, så jeg setter bare halvparten av beløpet over til hans konto.

Visst dere har samme adresse så gjelder jo den samme husleiekontraken for deg uavhengig av om samboeren signerte den. Har du samboer er det mye mulig at sosialkontorer avslår vedtaket ditt visst han har inntekt som kan forsørge dere begge...

Du kan ringe å spørre om hvilken satser som gjelder for din kommune også sammenligne den med den totale inntekten deres, for det er den de vil se på.

Skrevet

Visst dere har samme adresse så gjelder jo den samme husleiekontraken for deg uavhengig av om samboeren signerte den. Har du samboer er det mye mulig at sosialkontorer avslår vedtaket ditt visst han har inntekt som kan forsørge dere begge...

Du kan ringe å spørre om hvilken satser som gjelder for din kommune også sammenligne den med den totale inntekten deres, for det er den de vil se på.

De kan prøve på det, men det er ikke lov, samboere har ikke forsørgelsesplikt. Hvis det skjer, må du klage, TS.

Skrevet

Men vi er ikke registrerte samboere, og har ikke samme adresse.

Om NAV kan fikse noe så jeg kan handle mat o.l så tar kjæresten husleia alene en stund til.

Skrevet

Du kan få penger fra NAV Sosial, men det vil bli trukkket fra sykepengeutbetalingen, som gjør at den blir enda mer forsinket.

Skrevet

Snakka med NAV flere ganger denne uka også, om dette mystisk forsvunne utbetalingskortet, og fikk til slutt slengt i trynet av tidenes sureste kundebehandler at siden kortet ble sendt i månedskifte vil de ikke kunne utbetale til konto før tidligst midten av august! Aner ikke hvor lang tid det til ta før lønn via fondet vil være på plass, men det kunne ta noen måneder.. Nå har jeg fått tilbake litt penger på skatten, så har nok ikke krav på noe hjelp akkurat nå, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre i hele juli og fram til jeg får utbetalt lønn for de siste tre månedene.

Kundebehandleren ba meg også kontakte posten, hvilket jeg gjorde, og de kunne fortelle at NAV ikke har noen avtale med dem om at post automatisk sendes i retur til dem, så om NAV mener de ikke kan gjøre noe før kortet er kommet i retur og posten faktisk ikke sender det i retur.. Ja, da vet ikke jeg hva de tenker å gjøre med saken.

Jeg fatter ikke at de kan holde på sånn.

Satser på å få ny jobb i løpet av neste uke, da, så rekker jeg kanskje å få lønn fra nytt arbeidssted før NAV får til noe produktivt der nede.

Beklager all sutringa, jeg er bare ganske fortvila, men jeg skal ta meg sammen nå. :)

Skrevet (endret)

Fristen på å hente ut pengene på utbetalingskortet må gå ut på dato, mener det er ca en måneds frist på de

Endret av liv
  • Liker 1
Skrevet

Fristen på å hente ut pengene på utbetalingskortet må gå ut på dato, mener det er ca en måneds frist på de

Ja, det går ut i morgen, men de må fysisk ha kortet hos seg før de kan utbetale til konto - og verken jeg, NAV eller Posten har kortet.

Skrevet

Det er tull at de må fysisk ha kortet, så lenge fristen har gått ut kan de sende ut nytt. Du har bare fått en som ikke kan sakene sine

Skrevet

De trenger ikke kortet i retur, så lenge fristen for utbetaling er utløpt.

Du har rett på nødhjelp hvis de fortsatt insisterer på at det skal ta lang tid, Satsen varrierer fra sted til sted, men kan være rundt 5000 +/- for livsopphold.

Kjæreste/samboer har ikke forsørgerplikt selv om dere bor sammen, så ikke la dem prøve seg på det.

Hos NAV bør du ikke reglene selv,for du kan treffe på mange som enten prøver seg eller som rett og slett ikke kan reglene

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg krangler fremdeles med NAV angående denne saken. De holder fast på at de ikke kan utbetale før "regnskap" har bekreftet at dato på kortet er utløpt, hvilket de mener JEG skal sjekke selv om jeg ikke får rette informasjonen pr. tlf. fra "regnskap". I forrige uke ga jeg fullmakt slik at mamma har innsyn i saken, så hun har tatt over nå (hun er god på reglene til NAV, samt å kjefte) og det ser ut til at saken endelig kan bli løst i morgen.

Skulle ønske jeg kunne melde hele NAV forvaltning. Dette gjelder faktisk sykelønn for APRIL og i dag er det 10. JULI!

Skrevet

Men hvorfor har du ikke oppgitt kontonr så hadde du sluppet denne runden med utbetalingskortet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...