Gå til innhold

Lage tacokrydder selv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst å droppe den ferdige tacokrydderblandingen og heller krydre karbonadedeigen selv med krydder. Men hva slags krydder bør man bruke??

Vil denne måten å smakssette på gi en mer "naturlig" smak?

Anonym poster: 10785e12e72a9014c902664740e766aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havsalt, chili, paprika, cayennepepper?

Kjempebra at du smaksetter selv, sjekk at krydderet du bruker er rent og ikke tilsatt smaksforsterkere, salt eller sukker, for da er du like langt :)

AnonymBruker
Skrevet

Havsalt, chili, paprika, cayennepepper?

Kjempebra at du smaksetter selv, sjekk at krydderet du bruker er rent og ikke tilsatt smaksforsterkere, salt eller sukker, for da er du like langt :)

I tillegg spisskummen, malt koriander og litt oregano. Brukt gjerne chipotle i stedet for vanlig chili.

Rene krydder nneholder ingen andre ting. Det er krydderblandinger du må være obs på.

Anonym poster: 8fd42934ecc5d7c2177a1b4b70db40b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en opskrift som ligger på nettet, denne, alle jeg har servert den til DIGER det:

2 ts spisskuminfrø (kan erstattes med malt)

1/2 ts korianderfrø (kan erstattes med malt)

1 ts tørket oregano

2-3 hele røde chili m/frø

2 fedd hvitløk

3 ss fersk finhakket koriander

1 1/2 ts vanlig paprikapulver

en klype havsalt

Finn frem en morter eller beholderen til stavmikseren din og mal sammen spisskumin og korianderfrø. Tilsett finhakket chili og hvitløk sammen med halvparten av den ferske korianderen og mos igjen. Tilsett deretter oregano, paprika, havsalt og resten av korianderen og gi alt en siste miks.

Bland inn halvparten av krydderet mens du steker kjøttet, trenger du litt væske så tilsett litt tomatjuice. Bland inn resten av krydderpastaen når kjøttet er ferdig.

Anonym poster: 914250c80b57612e9adfb9628cd59841

Skrevet

Kan vel nesten bruke hva man vil og syns er godt, men spisskummen er vel et must for å få den riktige smaken

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du kan hive oppi hva som helst å få tacosmak nei.

Skrevet

Tror ikke du kan hive oppi hva som helst å få tacosmak nei.

Nå skrev jeg NESTEN da...

Og jeg pleier å bare ta krydder som jeg føler passer, men bruker alltid spisskummen.

Krydderblandingen min blir aldri helt likt hver eneste gang, men alltid godt :)

Skrevet

Så lenge du har i spisskummen kan du gjøre ganske mange sprell hva gjelder Tacokrydder - men ja, spisskummin er et must. Oppskriften til "Anonymbruker" over her virker ganske bra.

Skrevet

Sammensetningen av krydderet er essensielt for å få taco-smaken. Jeg lager eget tacokrydder, har tatt utgangspunkt i denne oppskriften, men har gjort en del endringer.

AnonymBruker
Skrevet

Nå skrev jeg NESTEN da...

Og jeg pleier å bare ta krydder som jeg føler passer, men bruker alltid spisskummen.

Krydderblandingen min blir aldri helt likt hver eneste gang, men alltid godt :)

Poenget mitt med å spørre var at jeg ikke aner hva som passer for å få taco-smak ;)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange oppskrifter og forslag :) Hvordan vet man om krydderet ikke er "smakssatt" da?

Sånne krydderbøsser man kjøper er vel ordentlig er det ikke?

Gjest gjest17
Skrevet

Her er min oppskrift på tacokrydder:

2ss chilipulver

2ss spisskumin

2ss paprikapulver

1ss løkpulver

1ss hvitløkspulver

1ts oregano

1ts cayennepepper eller tørket chili

salt og pepper

Veldig greit utgangspunkt. Bruker du fersk hvitløk i tacoen dropper du hvitløkspulveret :-)

Skrevet

Takk for mange oppskrifter og forslag :) Hvordan vet man om krydderet ikke er "smakssatt" da?

Sånne krydderbøsser man kjøper er vel ordentlig er det ikke?

Det står på pakken :)

Skrevet

Det jeg bruker er nesten helt likt delirious, men tilsetter også koriander. Nå som jeg er vant til å lage taco med hjemmelaget krydder så syns jeg ferdigpakkene smaker helt forferdelige, det smaker bare salt!

Skrevet

Jeg har forresten begynt å bruke strimlet svinekjøtt i stedetfor kjøttdeig i taco. Kjempegodt!! Og sundt!

Gjest mari kontrari
Skrevet

Jeg bruker alltid fersk hvitløk og chili, og ofte også fersk koriander, så har en litt enklere miks i et glass jeg bruker av i tilegg til salt (tilsetter det for seg, siden det varierer hvor salt andre ingredienser er i seg selv)

Har et lite syltetøyglass jeg har fylt ca halvveis med spisskummin, litt mindre paprikapulver og en mindre andel cayenne siden jeg liker smaken det gir.

Bruker dette som basis for å få "tacosmak", og sper heller på med sort pepper (om jeg bruker kjøttdeig syns jeg det fremhever kjøttsmaken), salt og som nevnt frisk hvitløk og chili. Liker også å ha friske urter om jeg har det, som regel koriander men har også variert med oregano. Syns også en liten dæsj limesaft tilsatt på slutten løfter smaken litt.

Forøvrig liker jeg at løk og paprika som jeg alltid har med som grønnsaker får ha litt egensmak, så ofte holder det med bare litt krydder - nå som jeg har vendt meg av med ferdigmiksene syns jeg fort de dreper all annen smak i maten om jeg spiser det.

Skrevet

Jeg har forresten begynt å bruke strimlet svinekjøtt i stedetfor kjøttdeig i taco. Kjempegodt!! Og sundt!

jeg syns at det blir så tørt med svinekjøtt! men jeg tror jeg steker kjøttet for lenge (jeg steker grønnsakene og kjøttet hver for seg, og så blander det)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...