AnonymBruker Skrevet 23. juni 2012 #1 Skrevet 23. juni 2012 Jeg bare lufter tankene mine litt og søker innspill. Vår 2 årige datter biter og klyper veldig hardt når hun blir sinna nok. Men ikke før konflikten har vart en stund heldigvis. Det virker som hun kommer til et punkt hvor hun blir så sinna at hun ikke vet hva hun skal gjøre og i frustrasjon biter eller klyper. Kommer ann på hva hun får tak i først. Det at hun slår kommer litt oftere, men det er lettere å "slå" ned på. Hun er selvølgelig sinna fordi det var noe hun enten ikke fikk lov til eller ikke gjorde som hun fikk beskjed om ( ryddet, etc) Hun blir også så sinna at hun "bikker over" på en måte. Det er vanskelig å få roet henne ned og hun hikster og skriker/hyler til hun nesten svimer av og hoster masse. Jeg håper så inderlig at det går over og at hun ikke blir en som tyr til vold når hun blir eldre. Hva kan vi gjøre for å forhindre slik oppførsel? Anonym poster: 2a1d08031c434129d47a345f4882d675
lillevill Skrevet 23. juni 2012 #2 Skrevet 23. juni 2012 Hmm..avlede? Jeg så to ekorn i hagen! Skal vi ut å blåse såpebobler og se om vi ser ekornene? :gjeiper: Jeg tror avledning kan være en lur ting, noe som rett og slett får de UT av "sinnet" Pass også på stabilt blodsukker
Gjest Bandit Skrevet 23. juni 2012 #3 Skrevet 23. juni 2012 Frustrasjonen ligger som oftest i at barnet ikke klarer å gjøre seg skikkelig forstått. Som oftest forsvinner dette ved mer modent språk. Det er allikevel viktig at de forstår hele tiden at slik oppførsel ikke er greit.
Sulosi Skrevet 23. juni 2012 #4 Skrevet 23. juni 2012 Frustrasjonen ligger som oftest i at barnet ikke klarer å gjøre seg skikkelig forstått. Som oftest forsvinner dette ved mer modent språk. Det er allikevel viktig at de forstår hele tiden at slik oppførsel ikke er greit. Enig med Bandit Prøve å hjelpe henne til å sette ord på hva det måtte være før hun blir så sint.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #5 Skrevet 24. juni 2012 Hva med time-out? Når hun får dette "anfallet" be henne sette seg på en stol eller lignende. Hvis ikke hun gjør det, bær henne. Deretter la henne sitte der til hun roer seg ned. Er vel et minutt per hvor gammel du er, så 4 minutter da. Bare sett på supernanny og lært derfra ingen barn selv, så jeg vet jo ikke jeg, men kanskje verdt og prøve? Anonym poster: 28644d02f4000f9cf58237e68ba0ffef
Hedda-78 Skrevet 24. juni 2012 #6 Skrevet 24. juni 2012 Hva med time-out? Når hun får dette "anfallet" be henne sette seg på en stol eller lignende. Hvis ikke hun gjør det, bær henne. Deretter la henne sitte der til hun roer seg ned. Er vel et minutt per hvor gammel du er, så 4 minutter da. Bare sett på supernanny og lært derfra ingen barn selv, så jeg vet jo ikke jeg, men kanskje verdt og prøve? Anonym poster: 28644d02f4000f9cf58237e68ba0ffef Jeg mener at dette er feil bruk av time-out (i den grad man skal bruke time-out i det hele tatt, det er det svært delte meninger om) Time-out skal brukes når barnet ikke gjør som det blir fortalt (eks. sette skoa på plass, eller slutte å kaste mat på gulvet). Time-out skal ikke brukes for å straffe barnet for å gi uttrykk for sine følelser, som et slikt raseriutbrudd er. Jeg hadde ikke bekymret meg for bitingen/klypingen, så lenge det bare skjer under slike voldsomme raseriutbrudd. Jeg synes det er forskjell på et barn som går rundt og biter tilfeldig, og når det skjer under et slikt hysterisk raseriutbrudd som du beskriver. Etter hvert som hun blir eldre, vil utbruddene komme sjeldnere og sjeldnere, og dermed vil også bitingen avta.
Thomasine Skrevet 24. juni 2012 #7 Skrevet 24. juni 2012 Jeg ville bekymret meg for biting, ja!! Jeg ville satt meg ned på barnets høydenivå, tatt et fast tak rundt barnet og sagt at jeg skjønner at barnet er sint nå, og at alle kan være sinte innimellom, men det er aldri lov å slå, bite, klype o.l. Hvis barnet ikke slutter ville jeg sagt videre at "da må jeg sette deg et annet sted til du er rolig" - form for time-out, ja. Men med en klar forklaring på hvorfor. Selv en 2-åring skal skjønne at dette ikke er en akseptabel oppførsel. Jeg har 4-åring som innimellom sutrer/griner for ingenting...han blir da vist ut av rommet jeg er i og får beskjed om at jeg ikke orker høre på det, men at han er hjertelig velkommen tilbake der jeg er når sutringa er over...funker her i alle fall!!
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #8 Skrevet 24. juni 2012 når barna mine er vanskelige eller gråter, da spør jeg dem om de vil ha trøstecola eller trøstesjokolade. funker som fy Anonym poster: e21073e7ead47fa09694ef46b9092563
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå