Gå til innhold

barn/ting som står fremme

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Rydder dere bort alt pga de ikke lar det stå i fred?

Fam.10 mnd som raser omkring, der er alt ryddet vekk.

Feil måte? Hvordan skal de lære det om alt fjernes?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Sett deg ned sammen med barnet slik at det får undersøke tingene som står fremme. Da er de ikke så interessante etter en tid.

Det som var viktige ting for oss, bryllupsgaver og andre dyre ting flyttet vi eller byttet ut i andre ting i dissee hektiske periodene.

Skrevet

Vi har boltet fast store møbler, og satt ting vi er redd for på "sikre" plasser. Langt inn, øverst på bokhylla og lignende.

Bolte fast møbler tror jeg ikke jeg ville gjort før jeg så om gullet var en klatrer. Du må tross alt være temmelig sikker på møbelplasseringen når du gjør det, siden alt stort sett er gips.. :-?

Vi har og barnesikring på skuffer og skap med kniver/vaskemiddel og lignende. Det siste er på noen av overskapa på kjøkkenet, er heller føre var, enn å la ho ture på slik faren gjorde, som knuste alt krystallet i en alder av 2 år (ho kommer glatt oppå benken, og har vist stor interesse for krystall skapet).

Sett deg ned sammen med barnet slik at det får undersøke tingene som står fremme. Da er de ikke så interessante etter en tid.

:enig:

Tro meg det tok ikke lang tid å finne ut at bakeskapet ikke var så interessant allikevel. I mellomtiden gikk det en god del mel og sukker :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vår erfaring, med en svært aktiv krabat.

-Ta selvsagt bort ting som kan være skadelig for barna.

-Bytt til plast blomsterpotter der barna kan få fatt i disse.

-Ikke sett ting dere er redde for høyt og synligt, da dette bare innbyr til klatring (ikke nå, men kanskje senere).

-La barna få "sine ting" de har lov til å holde på med (egen kjøkkenskuff med barne-kjøkkenredskaper, eget bilde (f.eks. av seg selv) egen blomst, egne pynteting, o.s.v.).

Skrevet

Vi satte sikring på videoen, og på kjøkkenskuffer med farlige ting i. Ellers lot vi ungene få løpe fritt omkring. Det eneste min eldste har fått i seg en gang var litt blomsterjord. Min yngste fikk en gang i seg fjorten fluortablette, som han koste seg med da han var fire. Ellers har det ikke skjedd noe som helst, dukene på bordet har fått ligge i fred og ingenting er blitt knust. Ogjeg har vært rolig og kald når vi har vært på besøk, fordi mine barn alltid har visst hva som er lov å røre og hva som ikke er lov.

Vi er ikke Amish, heller...

Skrevet

Fotfølging med "NEI - ikke lov" inntil krabaten har lært hva som er off limits. Seff med strategiske barnesikringer og littebitt flytting av ting. Men de må lære seg til at borduker ikke skal dras i, planter skal stå i fred, oppvaskmaskinknappene ikke skal trykkes ihjel, hundematen er ikke borti, hundevannet er ikke borti, dovannet er ikke borti... slitsom tid :lol: Men noe må de få lov å borti. Kasserolleskapet og øseskuffen osv.

Gjest Brunhilde
Skrevet
Vi har boltet fast store møbler, og satt ting vi er redd for på "sikre" plasser. Langt inn, øverst på bokhylla og lignende.

Bolte fast møbler tror jeg ikke jeg ville gjort før jeg så om gullet var en klatrer. Du må tross alt være temmelig sikker på møbelplasseringen når du gjør det, siden alt stort sett er gips.. :-?

Vi har og barnesikring på skuffer og skap med kniver/vaskemiddel og lignende. Det siste er på noen av overskapa på kjøkkenet, er heller føre var, enn å la ho ture på slik faren gjorde, som knuste alt krystallet i en alder av 2 år (ho kommer glatt oppå benken, og har vist stor interesse for krystall skapet).

Tro meg det tok ikke lang tid å finne ut at bakeskapet ikke var så interessant allikevel. I mellomtiden gikk det en god del mel og sukker :wink:

Jeg håper virkelig dette innlegget var en fleip? Hva i all verden gjør dere hvis dere skal på besøk til noen? Ikke forvent at jeg bolter mødbler eller flytter pynteting!

Jeg gjorde ikke noe, ryddet ikke bort, hadde kun barnesikring på komfyr og kontakter og vi har ikke hatt noen uhell. Dessuten har vi kunne besøke andre mennesker fordi barnet forstod at det var et menneske og ikke en apekatt...

Alt har i mine øyne med opppdragelse å gjøre og jeg oppfatter "pillfingerbarn" som meget uoppdragne!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg håper virkelig dette innlegget var en fleip? Hva i all verden gjør dere hvis dere skal på besøk til noen? Ikke forvent at jeg bolter mødbler eller flytter pynteting!

Jeg gjorde ikke noe, ryddet ikke bort, hadde kun barnesikring på komfyr og kontakter og vi har ikke hatt noen uhell. Dessuten har vi kunne besøke andre mennesker fordi barnet forstod at det var et menneske og ikke en apekatt...

Alt har i mine øyne med opppdragelse å gjøre og jeg oppfatter "pillfingerbarn" som meget uoppdragne!

Det gjorde jeg og.

Barnesikring på komfyr og stikkontakter, resten var som normalt. Et nei eller ikke lov hold og da viste hun også hva som ikke var lov når vi var borte.

Er litt i mot å overbeskytte barna og pakke de inn i bomull

Skrevet

Rydde bort ting og boltre fast ting :o , uhørt!!! Ungen må jo få grenser for å ikke bli helt villmann.

Skrevet

Nei, faktisk ikke fleip.

Forventer på ingen måte at andre skal gjøre det samme, eller ta spesielle forhåndsregler når vi kommer på besøk. Et nei, er et nei, og det vet ho.

Og på besøk glemmer ho det heller ikke. Hjemme derimot er det mye som er gøy i ubevoktede øyeblikk, som å klatre i bokhylla, skyve kjøkkenkrakken bort til benken, klatre opp og kikke i skapene.

Og derfor for hennes egen sikkerhet er de store møblene skrudd fast. Vil jo ikke ha de fallende over henne..

Klåfingra, nei vil ikke si det, bare veldig glad i å klatre.

Men når jeg ser på innlegget nå i ettertid forstår jeg godt reaksjonen, for det virker jo faktisk som vi har sterilisert huset. Når vi i virkeligheten har sikret 6 skuffer og skap. Flyttet 3 ting til sikrere plasser, og skrudd fast bokhyller og sikret stikkkontaktene..

Takk for at dere gjorde meg oppmerksom på skrivesluntringen min.

Gjest Tule ikke i log
Skrevet
Fotfølging med "NEI - ikke lov" inntil krabaten har lært hva som er off limits. Seff med strategiske barnesikringer og littebitt flytting av ting. Men de må lære seg til at borduker ikke skal dras i' date=' planter skal stå i fred, oppvaskmaskinknappene ikke skal trykkes ihjel, hundematen er ikke borti, hundevannet er ikke borti, dovannet er ikke borti... slitsom tid :lol: Men noe må de få lov å borti. Kasserolleskapet og øseskuffen osv.

hei

er ddet lurt med tilgang til kasserolskap er det ikke slitsomt og sove middag akopagnert av en smårololing som parodierer PhilCollins på kasseroller og øser :ler: va vis han får en kasseroll i hue

hilsen

Skrevet

Men det er vel litt tidlig å forvente at et barn skal "lære" så mye i åtte måneders alderen.

Klart man skal begynne da... men man kan ikke akkurat forvente så mye på leeenge ennå.

Jeg fjernet det som var farlig og det jeg var redd for. Resten fikk stå fremme for grundige undersøkelser :D

Gjest Brunhilde
Skrevet

Vimsevips: Godt du oppklarte dette. Jeg så et øyeblikk for meg hjemmet ditt som en polstret celle... :wink: Du tar jo bare forbehold som de fleste andre gjør.

Det å bolte bokhyller er faktisk ikke så dumt enten man har barn eller ikke, en full bokhylle veier ganske mye hvis uhellet skulle være ute og den kantet!

Skrevet
hei

er ddet lurt med tilgang til kasserolskap er det ikke slitsomt og sove middag akopagnert av en smårololing som parodierer PhilCollins på kasseroller og øser :ler: va vis han får en kasseroll i hue

hilsen

Hvis ungen tar opp en kasserolle og slipper i hodet sitt, så lærer han vel en nyttig lekse om tyngdekraften.. Det skjer nok bare en gang! Det er viktig at de små får prøve seg før de er sterke nok til å gjøre alvorlig skade. Man kan uansett ikke legge seg til å sove middag med en smårolling som ikke har lært hva som er lov enda.. Men kasseroller og øser er jo mest interessant når noen andre driver på med noe på kjøkkenet. Og det er ikke så mye tromming, mest ta-alt-ut og undersøke det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min eldste sønn var en enorm plukkemaker. Han plukket på alt og det eneste ordet han fikk høre følte jeg var nei ikke rør nei ikke rør osv osv.

Så til slutt fjernet jeg absolutt alt, hvilket jeg i ettertid har lært at bare forlenget prosessen med å lære at man ikke skal røre. Så leste jeg i ett inlegg her at barn som plukker og klatrer er uoppdragne apekatter :o :o

Min eldste sønn satt øverst i seksjonen da han var 8 mnd og har siden vært en "apekatt". Han klatrer i trær, stiger og ellers alt som kan klatres på untatt i møblementet.

Duker ga jeg fort opp å ha i huset, da disse ble veldig fine å bruke som støtte når man skulle reise seg opp etc. Er ikke noe stort savn siden jeg aldri egentlig har likt duker.

Har aldri sikret hverken skuffer eller skap. Prøvde å sikre komfyren, men de skjønte altfor fort hvordan den skulle fjernes, så nå ligger alle bryterne oppå kjøkkenventilatoren.

Stikkontakter er ingen vits i sikre da det bare er å dra ut stikkontakter for å kunne finne en som ikke er sikret.

Glass er til å grine av her i huset. Vår yngste sønn er en stor vime så plastikk er en fin ting å ha til han blir eldre og mer tilstedeværende i vår verden. ( han er en drømmer som både titt og ofte finner veien til sitt fantasiland )

Det jeg vil fram til er at det er en vurderingssak for foreldrene hva som skal sikres da ingen barn er like.

Dessuten vil jeg bare si at selv om min sønn ofte plukker på ting selv om det ikke er lov er han allikevel ingen uoppdragen og slem unge. Han er bare utstyrt med en enorm posjon nysgjerrighet og forskertrang.Hvis man får besøk av unger og er livredd for ting må man huske på at unger er unger, de ødelegger sjelden ting fordi de har lyst. Uhell skjer og det er ikke dermed sagt at barna er uoppdragne av den grunn. Bruk litt sun fornuft da vel det skader ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvis man får besøk av unger og er livredd for ting må man huske på at unger er unger' date=' de ødelegger sjelden ting fordi de har lyst. Uhell skjer og det er ikke dermed sagt at barna er uoppdragne av den grunn. Bruk litt sun fornuft da vel det skader ikke.[/quote']

foreldre har ansvaret for om barna deres ødelegger ting når de er på besøk.. man kan ikke forvente at resten av verden tilrettelegges for ditt barn..

en venninne av min mor har en datter som er ett år yngre enn meg.. og hun har ødelagt mye hjemme hos oss opp gjennom årene.. både jeg og min mor har vært like forferdet.. men moren har aldri bedt om unskyldning eller irettesatt datteren..

jeg ville aldri ha funnet på noe slikt, da jeg ble oppdratt...

selvfølgelig har barns oppførsel ute blant andre folk noe med deres oppdragelse å gjøre!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det verste jeg veit er min svigerinne som går igjennom og bestemmer hva som skal stå hvor før hennes håpefulle kommer på besøk. Til en viss grad forstår jeg jo hennes synspunkt, men det grenser mot det ekstreme når vi knapt nok kjenner oss igjen i vårt eget hus etterpå.

Og når hun nekter meg å ha stearinlys på bordet - da klikker det for meg. Et bord vi sitter fire voksne rundt, alle kapable til å si "ikke rør" eller "nei" hvis poden kommer for nærme... Han må jo engang lære seg det, eller?

På grensen til hysteri, ja....

Skrevet

Rydda ikke vekk noe da datteren var liten, satte plugger i kontaktene på veggen og sikra komfyren, men alt det andre måtte hun lære seg. Jeg klarer da å si nei... :D

Skrevet
Jeg klarer da å si nei... :D

Og folk som ikke klarer det burde ikke ha barn.....

mamma kan jeg få dra på hyttetur med fjorten gutter? Jeg er jo fjorten år....?

Ehh... jada, skatten min, vær grei da....

Skrevet

Vi har byttet ut sterio løsningen vår, nå har vi det inne i et skap og guttungen selv syntes det er veldig viktig at den døra er lukket. Om den spretter opp av seg selv så begynner han å rope "lukke lukke lukke". Han har skjønt at å klatre på bordet er forbudt, og han har akseptert det. Han vet også at det ikke er lov å klatre i kattenes klatrestativ og har nå akseptert det. Ellers har vi ikke ting som er farlig for han, ei heller ting han kan ødelegge. Vi har jo katter fra før som også er veldig flinke til å ødelegge ting, så selvom vi hadde satt slike ting høyt så hadde ikke det vært bra nok. Vi har ikke barnesikring på skuffer da ungen har skjønt at han ikke får gå i dem. Det er heller ikke noe problem med duk og/eller lys på bordet. Vi kan også ha skåler/boller fremme på bordet med frukt/kaker/nøtter uten at han går å tar selv, han spør.. og da er det lov med mindre vi snart skal spise. Han oppfører seg også når vi er borte og spør før han gjør noe. Han er 2 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...