Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Pippi1979
Skrevet (endret)

Jeg var i Porsgrunn på ultralyd i går, dag 10 på 150ie Menopur.

Legen ble ltt forbauset og sa at her var det nok egg! Han så over 30 egg, mange av de str 23mm... Han sa han var redd jeg var overstimulter, og de skal ta en blodprøve på onsdag før innsett for å se om jeg får lov å sette inn eller ikke. De gav meg ca 50/50 sjanse på å sette inn og å avbryte :tristbla:

Han sa de så stoe og fine ut, så jeg vil sannsynligvis få noen på frys om de ikker setter inn. Men hvor mage er egentlig normalt?? jeg er øm og stor i magen, og gleder meg igrunn bae til å få de tømt på mandag.

Æsj, blir skikkelig lei meg om jeg må avbryte første icsi :tristbla::tristbla:

Endret av Pippi1979
Skrevet

Det finnes egentlig ikke noe normalt ved prøverør. Men det optimale pleier å være ca 10 egg. 30+ er ekstremt mange, og tyder på overstimulering.

De bommer ofte første gangen, og veldig mange får avbrutt forsøk. Med meg bommet de andre veien, selv om jeg gikk på 175ie. Jeg fikk knapt noen egg ut.

Blir det avbrutt teller det ikke som forsøk. Kjipt er det jo alltid, men sannsynligheten for at de treffer riktig neste gang er stor.

AnonymBruker
Skrevet

om man er overstimulert, betyr det at eggene da er ubrukelige, eller at de kan taes ut, men kroppen er ikke klar for at de kan sette inn samtidig?

Anonym poster: 2c6bab6b43c7f094e7c9230c6c584ce5

Gjest Pippi1979
Skrevet

Takk for svar:-)

Jeg håper litt til på innsett, men skjønner jo det ikle er så gode odds.

Gjest Pippi1979
Skrevet

Legen sa at eggene ofte er i god kvalitet og at man som regel får mange på frys når man er overstimulert. Det står vist motsatt mange steder på nett, men dette er bare tull sa de til meg i Porsgrunn:)

Skrevet

om man er overstimulert, betyr det at eggene da er ubrukelige, eller at de kan taes ut, men kroppen er ikke klar for at de kan sette inn samtidig?

Anonym poster: 2c6bab6b43c7f094e7c9230c6c584ce5

Ofte gjennomfører man egguthentingen, med mindre kvinnen er dårlig. Kvaliteten på de fleste eggene er dårlige, da kroppen har brukt energien (i mangel av et bedre ord) på å produsere mange egg i stedet for egg av god kvalitet. Men som regel finner man også egg av god kvalitet som kan fryses ned og brukes senere.

Moderat overstimulering øker faktisk sannsynligheten for graviditet, så mange som er overstimulert blir gravide, dersom de får satt inn egg igjen.

Man håper jo alltid på at forsøket skal gjennomføres, det er tøft fysisk og psykisk å gå gjennom en stimuleringsperiode, og så er det bråstopp på dagen. Men som jeg alltid skriver i slike sammenhenger, det beste er å se på prøverør i et langsiktig perspektiv. Neste gang kjenner de deg enda bedre, og kan treffe enda mer riktig på stimulering.

Gjest Pippi1979
Skrevet

Skriver fra tlf, så trykker post litt fort i sted.

Man får ofte ikke satt inn ved overstimulering ettersom det ikke er bra for kroppen dersom man blir gravid og kroppen på toppen begynner å produsere hcg.

Gjest Pippi1979
Skrevet

Ofte gjennomfører man egguthentingen, med mindre kvinnen er dårlig. Kvaliteten på de fleste eggene er dårlige, da kroppen har brukt energien (i mangel av et bedre ord) på å produsere mange egg i stedet for egg av god kvalitet. Men som regel finner man også egg av god kvalitet som kan fryses ned og brukes senere.

Hmm, i Porsgrunn sa de at det ikke stemmer at eggene ofte er dårlige ved overstimulering. Jaja, jeg får bare håpe:) ser de kvalitet ved uttak?

Moderat overstimulering øker faktisk sannsynligheten for graviditet, så mange som er overstimulert blir gravide, dersom de får satt inn egg igjen.

Man håper jo alltid på at forsøket skal gjennomføres, det er tøft fysisk og psykisk å gå gjennom en stimuleringsperiode, og så er det bråstopp på dagen. Men som jeg alltid skriver i slike sammenhenger, det beste er å se på prøverør i et langsiktig perspektiv. Neste gang kjenner de deg enda bedre, og kan treffe enda mer riktig på stimulering.

Skrevet

Jeg skrev kanskje litt upresis. Når man henter ut 11 egg har man ofte 7-10 modne, fine egg med god kvalitet. Ved 30 egg vil ok over halvparten gå rett i søpla, for å si det slik. Og enda flere vil ikke la seg befruktes, eller dele dårlig. Men i sum får man kanskje like mange befruktede, delte egg som ved et forsøk med færre egg. Men dette er ingen fasit, det varierer så mye fra person til person og fra forsøk til forsøk. Det er mange som får en haug med flotte egg etter overstimulering, andre sitter igjen uten noe.

Når eggene er hentet ut kan man se på størrelse og form hvilke som har god kvalitet, deretter går en del i søpla. Resten blir befruktet, også her faller en del fra da de ikke blir befruktet. Enda en del av disse vil falle fra gjennom at delingen aldri starter. Og selv om delingen starter kaster man en del på grunn av kvaliteten, da vurdert gjennom om det er jevndeling og/eller fragmentering.

Gjest Pippi1979
Skrevet (endret)

Jeg skrev kanskje litt upresis. Når man henter ut 11 egg har man ofte 7-10 modne, fine egg med god kvalitet. Ved 30 egg vil ok over halvparten gå rett i søpla, for å si det slik. Og enda flere vil ikke la seg befruktes, eller dele dårlig. Men i sum får man kanskje like mange befruktede, delte egg som ved et forsøk med færre egg. Men dette er ingen fasit, det varierer så mye fra person til person og fra forsøk til forsøk. Det er mange som får en haug med flotte egg etter overstimulering, andre sitter igjen uten noe.

Når eggene er hentet ut kan man se på størrelse og form hvilke som har god kvalitet, deretter går en del i søpla. Resten blir befruktet, også her faller en del fra da de ikke blir befruktet. Enda en del av disse vil falle fra gjennom at delingen aldri starter. Og selv om delingen starter kaster man en del på grunn av kvaliteten, da vurdert gjennom om det er jevndeling og/eller fragmentering.

Jeg satt og skrev på telefonen i sted, så var ikke meningen å legge ut et blankt innlegg over... Telefonen min lever sitt eget liv til tider.

Jeg spurte flere ganger i Porsgrunn om eggene ofte var i dårlig kvalitet om det var så mange, men han påstod hardnakket at dette ikke hadde noen sammenheng. Men at dersom det var svært få egg hadde disse ofte lav kvalitet. Hmm, ikke lett å forså seg på dette her :sjenert:

Jeg hadde halv dose Menopur i går, ikke noe i dag og så halv EL sprøyte i natt i håp om at noen skal falle fra vistnok.

Er så spent så spent så spent!!! Skrekken er jo ingen egg og ikke noe innsett...

Endret av Pippi1979
Gjest Gjesteninnom
Skrevet

De bommer ofte første gangen, og veldig mange får avbrutt forsøk.

Hm...er det riktig? Bør eller må det være slik? Synes ikke det høres bra ut. Er det kompetansen det skorter på?

Skrevet

Hm...er det riktig? Bør eller må det være slik? Synes ikke det høres bra ut. Er det kompetansen det skorter på?

Ikke i det hele tatt, de er kjempeflinke. Problemet er at alle kvinner reagerer forskjellig på stimulering. De kan få en viss idè dersom du har blitt stimulert før, blant annet gjennom hvordan du reagerer på Pergotime. Men de aner ikke hvordan kvinnen reagerer før de har prøvd.

TS har blitt overstimulert på 150ie. Jeg gikk på over 300ie på mitt fjerde forsøk, og ble (endelig) riktig stimulert uten justeringer underveis. Og jeg får eggløsning av dobbelt pergo, så de forstår ikke hvorfor jeg er så "resistent" mot FSH stimulering.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at 8-12 egg er det beste, da har de truffet godt med FSH dosen. Dette var i Porsgrunn.

Lykke til! Håper du får en innsetting og at alt går bra!

Anonym poster: 339154c4a28a7bed178c3c93738b4a2d

Gjest Pippi1979
Skrevet

Hei, jeg fikk ut 18 i dag. De regner med at jeg må avbryte, men vi skal se an frem til onsdag.

Nå er der bare sykt vondt, klarer nesten ikke gå og er deppa:(

Skrevet

Hei, jeg fikk ut 18 i dag. De regner med at jeg må avbryte, men vi skal se an frem til onsdag.

Nå er der bare sykt vondt, klarer nesten ikke gå og er deppa:(

18 egg er bra! Selv om det blir avbrutt har du sannsynligvis noen frysekandidater.

Det er ikke nødvendig å ha det så vondt. Kjør på med litt mer smertestillende. Paracett eller paralgin Forte dersom du har liggende, bare ta hensyn til hvor mye paracetamol du har tatt allerede i dag. Også må du ikke ta NSAIDS, som Ibux eller Naproxen, det er viktig. Legg deg godt til rette på sofaen med en varmepute og et varmt teppe. Jeg pleier alltid å sove meg gjennom hele egguthentingsdagen.

Annonse
Skrevet (endret)

Då me hadde vårt første prøverørsforsøk i januar/februar i år, måtte forsøket avbrytast før egguttak, pga overstimulering. :(

Eg starta med 150 ie, og på første UL var alle egga ganske små, så dosen vart auka til 175 ie. Då eg kom tilbake til ny UL nokre få dagar seinare, hadde plutselig eggveksten eksplodert! Eg hadde 20 egg som var nesten heilt modne, 10 på kvar eggstokk. Alle egga var omtrent like store.

Tok ein blodprøve, som viste at eg var overstimulert. Tok ny blodprøve eit par dagar seinare, og då hadde verdiane stige enda meir. Så forsøket måtte avbrytast før egguttak. Alle egga mine gjekk dermed til grunne, og eg fekk ikkje henta ut eit einaste egg. :(

Det som så skjedde, var at eg vart gravid heilt uten hjelp, i syklusen etter det avbrutte forsøket vårt - etter nesten 3 års prøving på å bli gravid! :) Eg trur kanskje at prøverørsmedisinane sette i gang eitt eller anna i kroppen min, sånn eg at fekk eit modent og fint egg i syklusen etterpå. Så det avbrutte forsøket vårt var kanskje ikkje heilt bortkasta likevel?

Endret av Mirabella76
Gjest Pippi1979
Skrevet (endret)

Så bra du ble gravid av deg selv Mirabella:) Det skjer nok ikke her ettersom det er mannen som er problemet.

Jeg var bare på en ultralyd, dag 10. Pleier dere andre være på fler?

I dag har jeg forøvrig sykt vondt i magen, det går helt opp til nakken og ut i armene. Er dette vanlig??? Føler meg helt forferdelig:( klarer knapt gå på do, og dusje kan jeg bare glemme.

Endret av Pippi1979
Skrevet

Så bra du ble gravid av deg selv Mirabella:) Det skjer nok ikke her ettersom det er mannen som er problemet.

Jeg var bare på en ultralyd, dag 10. Pleier dere andre være på fler?

I dag har jeg forøvrig sykt vondt i magen, det går helt opp til nakken og ut i armene. Er dette vanlig??? Føler meg helt forferdelig:( klarer knapt gå på do, og dusje kan jeg bare glemme.

Det kan skje selv om mannen er problemet, det er bare en supersvømmer som skal til ;)

Jeg er som regel på to ultralyder, men det er fordi vi sliter med medisineringen hos meg. Er de ganske sikre på dosen er det normalt med en ultralyd.

Det skal ikke gjøre så vondt. Følg godt med på dette, og ring klinikken i løpet av dagen og diskuter smertene med dem. Jeg har også lignende smerter som stråler fra eggstokker og oppover i mage/rygg mot slutten av stimuleringen. Sliter faktisk fortsatt med det nå, 5 dager etter innsett. Men har aldri kjent noe i nakke/armer, og det har aldri vært veldig vondt. Dusjing, jobbing og daglig aktivitet har aldri vært noe problem, men bevegelsene er litt tregere.

Skrevet

Så bra at du fikk ut såpass mange egg, da. Krysser fingre og tær for at det er mange brukende egg og at du får satt dem inn. :jepp:

Jeg har selv gått gjennom to uttak, og på det første uttaket fikk jeg ut 19 egg. Jeg var da ifølge legen min bittelitt overstimulert, noe jeg tolket som at det var litt høyere enn normalt. Hadde ikke vondt eller noe sånt. Av de 19 var det 7 som ble befruktet og 5 som var brukende.

Neste uttak fikk jeg ut 9 egg, noe jeg da syntes hørtes veldig lite ut. Men allikevel var det 7 som ble befruktet og 5 som var brukende.

Gjest Pippi1979
Skrevet

Det kan skje selv om mannen er problemet, det er bare en supersvømmer som skal til ;)

Jeg er som regel på to ultralyder, men det er fordi vi sliter med medisineringen hos meg. Er de ganske sikre på dosen er det normalt med en ultralyd.

Det skal ikke gjøre så vondt. Følg godt med på dette, og ring klinikken i løpet av dagen og diskuter smertene med dem. Jeg har også lignende smerter som stråler fra eggstokker og oppover i mage/rygg mot slutten av stimuleringen. Sliter faktisk fortsatt med det nå, 5 dager etter innsett. Men har aldri kjent noe i nakke/armer, og det har aldri vært veldig vondt. Dusjing, jobbing og daglig aktivitet har aldri vært noe problem, men bevegelsene er litt tregere.

Så spennende at du er ruger igjen, håper det klaffer for deg denne gang :jepp: Lykke til :danse:

For meg er det helt uaktuelt å jobbe i dag, men jeg har klart å ta en dusj, men begynte gråte halveis fordi det var så vondt. Ligger nå i senga med pc ved siden av meg og prøver ta unna de mest "røde" mailene.

Også venter jeg på telefon fra Prosgrunn på hvor mange egg som er befruktet.. :tommelopp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...