Gå til innhold

Trist og lei av forventninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gifte meg om en uke... EN UKE! Da vi forlovet oss etter mange års samboerskap for to år siden, så gledet jeg meg virkelig til denne dagen som står i vente... Men nå vet jeg ikke hva jeg gjør lenger...

Uansett..

Jeg ligger her våken fordi vi i morgen skal på Vinmonopolet og hente alkohol til festen... Men nå vet jeg ikke lenger om jeg ønsker å ha alkohol, eller ønsker jeg det? Vet vi har MINST to nære i familien med tideligere alkohol problematikk og som VIRKELIG kan lage kvalme og dra frem gamle feider i sitt fyll og fanteri... Mamma har bedt meg overveie om det er mulighet for å droppe alkoholen pga disse... Dette er to som står så nært at det er ikke et alternativ å si at de "ikke får komme".... I tillegg har jeg en far som kanskje kan kategoriseres under "mindre fin" som full og selv er jeg ikke så glad i vin og pils, så det blir i tilfelle bare "det brune til kvelden", som blir inntaket for min og min manns del...

Så hva gjør jeg? Mulig dette har vært diskutert hundre ganger her inne før, men jeg spør likevel... I vårt tilfelle er det jo ikke slik at vi er avholds, eller "for religiøse til å ha alkohol", jeg er bare bekymret for at familien min skal ødelegge hele dagen og om så ikke det, at jeg setter noen jeg er glad i i et unødvendig dilemma... Det er synd om noen skulle sprekke, bare fordi vi plasserte alkohol på bordet :'(

Er det teit å droppe alkoholen? Vil tro min familie kan kalles underholdende nok til at det ikke blir kjedelig likevel og vi har uansett laget en masse opplegg og morsomme "aktiviteter" utover kvelden.... Hva mener dere?

Anonym poster: dc63051a4b1868fc64e544ef456daea6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha en bar med bartendere så folk må bestille drikke av dem :) Da kan du også avtale med bartenderne hvem som ikke skal ha alkohol :)

Skrevet

Det er en uke igjen til bryllupet. De siste dagene er det vanlig at man tviler på alle beslutningr man har tatt tidligere, og får panikk omkring ulike detaljer. Dere har tydeligvis tatt et valg om å ha alkohol, siden dere skal hente i dag. Så det er kanskje ikke riktig tidspunkt å ombestemme seg på?

Jeg har aldri vært i bryllup der det blir skandaler på grunn av alkohol, men jeg har vært i bryllup med folk som har et anstrengt forhold til alkohol. Enten ved at de drikker for mye eller blir ufine i fylla. Disse har i forkant av bryllupet blitt satt kraftig på plass av sine nærmeste, og "frivillig" avstått fra alkohol. De fleste klarer å innse dette når de er edru, og velger å ta seg sammen for å hedre brudeparet.

Men noen garanti har du ikke. Så om du ikke ser noen løsning er jo det sikreste å droppe alkohol.

• Liker 2
Skrevet

Du bor i Norge og må forholde deg til norske bondeknøler. De færreste takler festligheter uten å drikek seg snydings. Ha 02800 på hurtigringing på mobilen så ordnes nok de fleste utriveligheter opp i ganske så raskt.

Skrevet

Jeg tror å begrense serveringen vil være det lureste hvis du er usikker.

1 glass hvitvin og 2 glass rødvin til maten pr person, avec til kaffe beregner du ca 04 cl pr person (cognac og baileys)

Da vil jeg ikke tro at det blir noe "fyllefest" eller bråk :)

Lykke til med feiringen :)

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Gjestene dine kommer ikke til å være blide.

Skrevet

Gjestene dine kommer ikke til å være blide.

Derfor er det så viktig å poengtere alkoholfritt i innbydelsen. Når en har med harry nordmenn å gjøre så må ting anonserers måneder i forveien slik at de kan få sytre fra seg og mentalt forberede seg på denne akopalypsen av en dag der de er på fest og ikke får lov å bli dritings.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke syntes at det gjorde noe om dere hadde kuttet ut alkoholen. Jeg drikker ikke selv, og synes egentlig ikke det er så festlig å være steder med alkohol.. Et alternativ er jo å gi begrenset mengde alkohol (til maten), og at det ikke er mulig å kjøpe i bar etter mat. Det er vel få som blir utrivelige etter et par glass vin..?

Anonym poster: 36c2f94e753b1c94940bbacdda9b5fc0

Skrevet

Jeg har selv en far som er alkoholiker, og i bryllupet til søstra mi merket jeg veldig godt at han var full. Men i mitt merket jeg det ikke, enten fordi han klarte å skjepe seg eller fordi jeg ikke snakket så mye med han. Jeg var også veldig usikker på dette med alkohol.

Det jeg ville gjort var å snakke med disse personene det gjelder, evt få noen andre til å snakke med de om du synes det er ubehagelig. La de vite at du er redd for hva som skjer om de drikker for mye og at du håper de kan begrense seg denne ene dagen for å gjøre dagen best mulig for de. Allier dere med noen som kjenner de godt som kan passe på at de ikke får i seg for mye, eller som eveentuelt kan lage "drinker" til de (altså, ikke putt i alkoholen).

Jeg håper ikke at disse menneskene lager bråk eller ødelegger dagen deres på noen som helst måte, og mest sannsynlig kommer det til å gå kjempefint. Prøv å gled deg den siste uken :)

Skrevet

Hadde bare villet begrenset alkoholen, og håpet på det beste. Evt. kan du jo kanskje ta en prat med de du mener kan skape trøbbel, om du har et slikt forhold til dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i bryllup med alkohol og bryllup uten alkohol og hatt det like kjekt uansett. Så jeg ville ikke reagert negativt selv om jeg liker å ta meg et glass vin. Polet har mange gode alkoholfrie alternativer, f.eks. en veldig god blåbærsaft og diverse eplemoster i litt eksklusive utgaver.

Jeg var en gang i et bryllup der det var lagt opp som et kaffeselskap etter middagen, og akkurat det var litt kjedelig etter min smak. Men enkelte ser jo på dansing som ganske uanstendig.

Anonym poster: bc6e5aeccd41e5d30d65542a4b3e6a31

AnonymBruker
Skrevet

Første bud er å begrense alkoholtilgangen litt, ta kontakt med baren for å fortelle dem om situasjonen og be de begrense alkoholen til de du mistenker vil lage kvalm når de blir fulle. Så kan man også begrense inntaket ved bordet og ikke la det være fri flyt der. Ha f. eks en alkoholenhet per rett.

Om det virkelig har vært ille før så kan du ta det opp. det er kanskje ubehagelig, men når man oppfører seg dårlig i fylla, så får man faktisk finne seg i tilsnakk om at man må skjerpe seg i forkant av et annet arrangement. Dette er virkelig deres dag, og dere har all rett til å ta de forholdsreglene dere mener er nødvendig for å få en så fin dag som mulig, også på bryllupsfesten. De gjestene som oppfører seg vil nok også sette pris på at dere gjør det dere kan for at de også får en så fin kveld som mulig.

Anonym poster: 5c27c54c9d000669e7c5106b47bd264f

Skrevet

Jeg ville hatt litt begrensninger og la baren følge med. Samtidig ville jeg hatt en person som holder et øye med den eller de det gjelder, så man har en mulighet for å "evakuere" før det blir ille. Dette ser man raskt hvis man er litt "på"

Skrevet

Jeg har også et par folk som egentlig ikke burde drikke alkohol i min familie. Men jeg er vant til at de driter seg ut og oppfører seg upassende, så jeg har lært meg å faktisk ikke la meg affisere av det. Etter så mange år hvor jeg har tatt hensyn til disse personene og alt dramaet de lager, så har jeg skjønt at jeg må la dem ta ansvaret for det selv uten å prøve å rydde opp og glatte over for dem. Det er uansett de som driter seg ut. Ikke jeg. Og de kan ikke ødelegge min dag om jeg ikke lar dem det.

Jeg kommer nok til å servere alkohol i mitt eget bryllup til maten. Jeg er ikke noe særlig til festperson, så om resten av slekta vil fyllefeste etterpå, så får de lov til det. Men da har jeg og mannen uansett dratt tenker jeg. Etter vielsen ,maten, kaffen og desserten så er bryllupet over for vår del. Det er ihvertfall sånn vi ønsker det.

Jeg har rett og slett lært meg å gi ganske beng i hva de andre i familien gjør. De er voksne og har ansvar for seg selv. Jeg har ikke ansvar for dem. Og det var ganske befriende når det gikk opp for meg. Man sparer seg for mye stress og bekymringer på den måten.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har tenkt samme tanken selv til mitt bryllup neste år, men kom frem til at vi skulle "utnevne" noen kamerater til å sørge for at de som evt blir ufine blir eskortert til rommene sine. Det skal hvertfsll ikke være min hodepine, og det er utrolig hyggelig hvor mye vennene stiller opp for en på sånt...

Så det er mitt råd! Hvis du vil ha alkohol - ha alkohol, men sørg for at noen andre tar hånd om problemet ved ditt signal... Og du skal bare slappe av og nyte dagen din!

Masse lykke til!

Endret av Ms. Peanut
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...