Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man går denne utdanningen, kan man da bygge på for å bli lektor etterpå?

Noen som har gjort dette og kan fortelle litt?

Har ikke mulighet til å flytte og lektorutdanning finnes ikke her, så må først gå grunnskolelærerutdanningen og deretter videre, men lurer da på hvordan det fungerer :)

Også hvor lang tid det tar.

Anonym poster: e6c014d0f42f2da2122870faef7e32d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det vil ikke være mulig, da du ikke har undervisningskompetanse i noen fag i videregående skole.

Anonym poster: 1b75c7037325f2469a61404d153d3cd1

Skrevet (endret)

Jo, det tror jeg går an. Jeg har sett flere masterprogram der opptakskrav er bestått lærerutdannelse, og med master blir man jo lektor. Ved universitetet i Bergen har de f.eks erfaringsbasert master i norsk, tar du det blir du lektor og har undervisningskompetanse i norsk på vgs når du er ferdig.

Master tar vanligvis to år, hvis det var det du lurte på.

Mitt beste tips til deg er forøvrig å kontakte en studieveileder :) Du trenger noen du vet har greie på det når du skal stille så viktige spørsmål.

Endret av Invicta
AnonymBruker
Skrevet

For å jobbe i vgs trenger du minst 60 studiepoeng i fagene du skal undervise i. For å ha reelle jobbmuligheter, bør dette cære minst to fag. Jeg vet ikke så mye om hvordan grunnskolelærer 5.-10. er bygd opp, men det er vel lagt mer vekt på flere fag enn fordypning i få?

Anonym poster: 56c56733e490d87df24548c30fc86fe5

Skrevet

Ja, det går helt fint. Du må ta en mastergrad (2-årig) etter lærerutd. Det er heller ikke slik at lektor = lærer i vgs, man kan være lektor i grunnskolen også. På GLU 5-10 får man vel årsenhet i hvertfall i to fag, så du kan for eksempel gå videre på masternivå i et av disse, gjerne med fagdidaktisk fokus.

Gjest glædelig
Skrevet

På min skole er det sånn at jeg kan velge om mitt fjerde år skal bli mitt siste, hvor jeg velger et ekstra fag, eller jeg kan gå over på master. Det vil si at det fjerde året i utdanningsløpet blir det første masteråret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...