kvinne1992 Skrevet 22. juni 2012 #1 Skrevet 22. juni 2012 Hei. jeg fant netopp uttat jeg strøyk på matteeksamen, i fjord strøyk jeg i fagen og måtte derfor ta matteeksamen på ny nå, men jeg strøyk igjen. Jeg har gått et år på privatskole for å ta opp matten, men jeg klarte det jo ikke...det sier jo mye om hvor dårlig jeg egentlig er i matte..Men problemet er jo vis jeg vil studere, jeg kommer vel ikke innpå noe uten å ha ståkarakter i alle fag? tenkte om jeg kanje kunne søke om fritak i matten så jeg kan komme meg inn på noe, for matten tror jeg helt ærlig at jeg ikke kommer til å klare? noen som vet om en mulighet? Er jo kjedelig å ikke kunne studere bare på grunn av matten...
Gjest Purelove Skrevet 22. juni 2012 #2 Skrevet 22. juni 2012 (endret) Du kan teste deg for dyskalkuli. Dersom det viser seg at du har det, kan du få rapport på at du har matematikkvansker/dyskalkuli, og da kan du søke på høgskolen på dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse. Du må da velge en studie som ikke har noe med matematikk å gjøre. Det er opp til høgskolen å vurdere om du kan komme inn eller ikke. Så fritak får du ikke, men du har fortsatt muligheten selv om du har stryk i matte. Endret 22. juni 2012 av Purelove
kvinne1992 Skrevet 22. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. juni 2012 ok takk for svar Ja jeg skal ikke gå noe som har mes matte å gjøre, tenker barnevern
Arlea Skrevet 22. juni 2012 #4 Skrevet 22. juni 2012 En mulighet er å søke høyere mulighet med realkompetanse om du ikke har GENS, men jeg tror ikke det er en snarvei. Man må vel dokumentere at en allerede har erfaring/kompetanse innenfor det man søker, og i tillegg er det ingen som kan garantere deg opptak.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #5 Skrevet 22. juni 2012 Dersom du får en diagnose som dyskalkuli, kan du søke om fritak fra matte. Da søker du på særskilt grunnlag (søknadsfrist 1. mars) neste år. Anonym poster: 19cad6b0f84befc273ec53fb8ac1e18d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #6 Skrevet 22. juni 2012 For å komme inn på særskilt grunnlag ved dyskalkuli er det liten sjanse for at du kommer inn med mindre snittet ditt ellers er mye høyere enn hos de andre søkerne. Som nevnt er det vanskelig å få kommet inn på realkompetanse også. I tillegg bør du få en skikkelig diagnose for å i det hele tatt ha sjans på å prøve de to alternativene og det i seg selv kan være en lang vei. Jeg sympatiserer, for sliter med matte selv, men den enkleste veien til videre utdanning er faktisk gjennom GENS, så jeg hadde heller tatt et forsøk til med matten enn å prøvd andre veier, for systemet er lagt opp til at de med GENS får alle fordelene. =) Anonym poster: e71f9f4f356e6b4da9c96d23f1146c09
kvinne1992 Skrevet 22. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 22. juni 2012 takk for svar Tenkte jeg iallefall skulle prøve å ta matten en gang til yaper jo ikke mer enn 700 kr vis jeg stryker, men å gå noe skole for å ta metta komme jeg ikke til å gjøre, har jo hatt den samme matten i 2 år...
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #8 Skrevet 22. juni 2012 Ja, gi det et forsøk til =) Om du står (og jeg heier på deg!) så er det så uendelig mye bedre enn å begynne å gå den lange veien! Anonym poster: e71f9f4f356e6b4da9c96d23f1146c09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå