inga:) Skrevet 22. juni 2012 #1 Skrevet 22. juni 2012 Jeg har vert uheldig og mistet reservenøklene til leiligheten jeg leier i en bolig med 7 boenheter. Det er én nøkkel til leiligheten, én til boden og én til ytterdøren, og sistnevnte er en systemnøkkel. Jeg regner med å måtte betale husverten for nye nøkler, og lurer på hvordan det fungerer med systemnøkler. Hvis en taper en systemnøkkel hvor mye koster det å lage en ny? Kan huseier kreve at jeg betaler for skifte av utdørlåsen, og nye systemnøkler til alle de 7 andre som bor i huset? Håper hvis noen kan svare hvis de vet, eller har erfaring med det samme. Er lettere stresset...
SolLove Skrevet 22. juni 2012 #2 Skrevet 22. juni 2012 Hei. Da jeg leide leilighet i blokk så mistet jeg også en systemnøkkel. Jeg ringte til borretslaget (merk, ikke til huseier ) og spurte hvor de fikk laget nøklene sine. Fikk svaret og dro dit å fikk lagd en ny siden de hadde den infoen inne via borretslaget. Det kostet ca 300kr om jeg ikke husker helt feil. Huseieren fikk aldri vite noe og vi hadde jo ingen adresse på nøkkelen vi mistet så om noen fant den så hadde de jo ikke peiling på hvor den hørte til. Om det ikke er noe borretslag der du bor så ville jeg har ringt til huseieren å sagt det å tilbudt meg å betale for en ny en. Da får du nok informasjon om hvor du kan gjøre det. Lykke til
inga:) Skrevet 22. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. juni 2012 Hei. Da jeg leide leilighet i blokk så mistet jeg også en systemnøkkel. Jeg ringte til borretslaget (merk, ikke til huseier ) og spurte hvor de fikk laget nøklene sine. Fikk svaret og dro dit å fikk lagd en ny siden de hadde den infoen inne via borretslaget. Det kostet ca 300kr om jeg ikke husker helt feil. Huseieren fikk aldri vite noe og vi hadde jo ingen adresse på nøkkelen vi mistet så om noen fant den så hadde de jo ikke peiling på hvor den hørte til. Om det ikke er noe borretslag der du bor så ville jeg har ringt til huseieren å sagt det å tilbudt meg å betale for en ny en. Da får du nok informasjon om hvor du kan gjøre det. Lykke til Tusen takk for svar Det er et lite sameie og eierne kjenner hverandre godt, så tør ikke gå utenom husverten. Bare gruer meg sånn til å fortelle henne det for hun blir så fort stresset.. Hun er litt sånn dramatisk, og gir inntrykk av at verden raser sammen av den minste ting, så nøklene blir en sånn stor greie. Hvis jeg hadde info om hva det kostet å lage ny og om praktiske ting rundt det, så hadde jeg følt meg roligere når jeg må ringe og fortelle henne det, slik at jeg ikke risikerer å miste hele depositumet...
Gjest Skrevet 22. juni 2012 #4 Skrevet 22. juni 2012 Måtte bare spørre samboern som er låsesmed, vanlige nøkler (leilighet, bod, ytterdør) koster 79 kr hos de, så rundt det tenker jeg for de. Systemnøkkel koster alt fra 200 til 600 hos han, men det må bestilles av huseier!
inga:) Skrevet 23. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 23. juni 2012 Måtte bare spørre samboern som er låsesmed, vanlige nøkler (leilighet, bod, ytterdør) koster 79 kr hos de, så rundt det tenker jeg for de. Systemnøkkel koster alt fra 200 til 600 hos han, men det må bestilles av huseier! Tusen takk Ann Christin Siden du har en låsesmed der hos deg, har du anledning til å spørre ham hva han tror det koster å skifte låsen i ytterdøren og lage nye nøkler til 7 nye beboere? Det er dette jeg mistenker at jeg må betale...
Gjest Skrevet 23. juni 2012 #6 Skrevet 23. juni 2012 Blir jo en del, for hver leilighet skal jo ha to nøkler hver. Og prisen er ca 350 pr nøkkel, men kan variere fra 300 til 600 kr. Sylinder (låsen) koster ca 1000 kr, også blir det arbeidet! Men får da håpe du ikke må det, ganske manisk å bytte hele greia om du har mista en nøkkel!
inga:) Skrevet 23. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 23. juni 2012 Blir jo en del, for hver leilighet skal jo ha to nøkler hver. Og prisen er ca 350 pr nøkkel, men kan variere fra 300 til 600 kr. Sylinder (låsen) koster ca 1000 kr, også blir det arbeidet! Men får da håpe du ikke må det, ganske manisk å bytte hele greia om du har mista en nøkkel! Tusen takk for svar Hun er ganske paranoid så regner med det blir full skifte av låser dessverre, og da føles det litt lettere å ha en viss peiling på hva kostnadene blir slik at en er forberedt. :O) Prøvde å finne info på nettet om tap av nøkler og leieforhold før jeg spurte her, men fant nesten ingen ting, noe jeg opplever litt merkelig, for det å miste nøkler kan jo skje. Hos meg er det heldigvis første gang...
Gjest Skrevet 23. juni 2012 #8 Skrevet 23. juni 2012 Samboern sa at han har flere ganger måtte kopiert nøkler på slike steder fordi folk har mista, men aldri vært snakk om å bytte ut hele greia!
inga:) Skrevet 23. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 23. juni 2012 (endret) Samboern sa at han har flere ganger måtte kopiert nøkler på slike steder fordi folk har mista, men aldri vært snakk om å bytte ut hele greia! Håper å slippe låsskifte, men tror de som eier boligen og gjerne mister nøkkel selv, er mindre hysteriske enn hvis den de leier ut til plutselig mister en nøkkel rett før de skal flytte... Vel det ordner seg forhåpentligvis, bare husverten min har en god dag når jeg forteller det hehe Du må hilse samboern din og takke ham også for hjelpen ;-) Endret 23. juni 2012 av inga:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå