Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller rettere sagt, dere som tror vi har en sjel. Når er det dere mener at sjela forlater kroppen? Er det når hjertet stopper, i såfall hva med gjenopplivning`, kommer den tilbake da, eller er det når hjernen er helt død og ingenting i kroppen fungerer? Hvor lang tid tror dere det tar fra man dør til sjela forlater kroppen?

Og hva er deres tanker om de som er hjernedød? Er sjela der fortsatt eller er den borte?

Anonym poster: 56e2345e5704ad5ffcd56130f8595cc1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri tenkt på dette før jeg mistet min mann for 4 uker siden. Nå tror jeg, kun for å ha noe å trøste meg med. Så har tenkt mer på dette.

Jeg tror sjelen forlater kroppen i det hjernen dør. (Jeg så min mann død, og det var kun et tomt skall på en måte, det var ikke han, men samtidig var det han likevel. Og et sted må han jo være, tenker jeg).

Noen som har dødd og blitt gjenopplivet har jo sagt at de ser diverse ting (lys, varme, trygghet, kjærlighet), så et sted drar de kanskje, men så kommer de kanskje tilbake igjen når hjertet starter å slå.

Men, det er jo opp til hver enkelt å tro det man selv tror, for ingen har fasiten, før man eventuelt dør og opplever det selv.

Anonym poster: dbfa3ea1f0069056e6002b13dbb74069

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror også sjelen forlater kroppen når det ikke finnes mer igjen å holde fast ved i den fysiske kroppen. Jeg tror heller ikke det er slutt når vi dør.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror de fleste oppegående mennesker vet at dette kun er ønsketenkning. Ingen har lyst til å dø.

Anonym poster: ffa8ce2470475b5deef4f960e4b3ae8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ide til kul zombie film: Pasient dør i tragisk ulykke,men blir vekket til livet igjen. Dessverre,skjønte ikke sjelen hans det, så nå er denne mannen sjelløs..Muhahaha

Anonym poster: 0db637c3910ec8284ed02117daaf95b2

• Liker 1
Skrevet

Tror de fleste oppegående mennesker vet at dette kun er ønsketenkning. Ingen har lyst til å dø.

Ingen har lyst til å dø? I mange tilfeller stemmer nok dette, men i minst like mange tilfeller så føler man seg ferdig med livet og ønsker å "gå videre". Jeg snakker ikke om selvmord, men gamle mennesker som føler seg ferdige med livet og er klar for hva enn som venter. Det er ingen som vet hva som skjer når vi dør, men å ha en personlig tro om hva som skjer, gjør ingen noe mindre oppegående enn noen annen, bare fordi det ikke resonnerer med en annens tro.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så for et par år siden noe interessant på TV, og da var det om folk som hadde fått hjertestopp (og har man hjertestopp er det umulig å hallusinere, i følge programmet) der de som ble intervjuet hadde hatt en nær døden-opplevelse. Flere av pasientene kunne i detaljer fortelle hva som hadde skjedd med dem under gjenopplivningen og beskrive hele prosessen og rommet de var i, utstyr som ble brukt osv. selv om de ikke var ved bevissthet eller klinisk døde. Jeg tror det er noe etter døden. Jeg vet ikke når sjela forlater kroppen.

Anonym poster: 692c145b2e9a4501dcd7b8c50635ab3a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sett samme dokumentaren. Jeg leser også "Jons Bok", Jon Schau som ble erklært klinisk død 2 ganger, som beskriver sitt møte med døden og Gud. Veldig interessant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ko ko, og så forlot vi vitenskap og bega oss inn i ko ko land.

Si i fra hvis dere ser noen flyvende griser mens dere befinner dere der.

Anonym poster: efda88211488388c1c9289385016c3c8

• Liker 4
Skrevet

Ko ko, og så forlot vi vitenskap og bega oss inn i ko ko land.

Si i fra hvis dere ser noen flyvende griser mens dere befinner dere der.

Anonym poster: efda88211488388c1c9289385016c3c8

Jeg skjønner ikke at du orker å kaste bort energi i tråder som du åpenbart ikke har noe å gjøre i. Livet består av mer enn vitenskap, heldigvis.

• Liker 5
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg tror at vi har en sjel, men om det er det samme som livsgnist vet jeg ikke. Om det finnes en Gud så er vel sjelen vår essensen av den vi er. Finnes det ikke en Gud så ser jeg for meg at sjelen er "livsgnist" altså mere som en elektrisk energi som slukker, og at det er derfor døde kropper bare ser ut som tomme skall, fordi det ikke er mere energi i den.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en person som fikk hjertestans, og som var borte i ganske lang tid. Vedkommende fortalte meg at alt var totalt mørkt under hjertestansen, og h*n husket absolutt ingenting av det som skjedde .

Mange ønsker at det er noe mer, at det ikke skal være slutt ved døden. Det er på en måte forståelig, for det er jo veldig vanskelig å forestille seg hvordan det er å være ingenting. Det er en skremmende tanke som helt kan ta pusten fra oss. Likevel tror jeg vi må se realiteten i øynene, og innse at det trolig ikke er noe mer etterpå.

De som hevder å ha sett lyset, eller hva det nå er det de ser, tror jeg rett og slett opplever kjemiske prossesser i hjernen i det de er i ferd med å gå bort. Slike opplevelser velger de å tolke som at det finnes en fantastisk dimensjon etter døden, og hopper glatt over at muligheten er stor for at det de opplever er en naturlig del av dødsprosessen.

Anonym poster: 9b7ef8774fa4c5f3e22efd9c668672c4

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hva jeg tror på. Fornuften sier at det ikke er noe mer etter døden, mens hjertet sier at det finnes mer mellom himmel og jord vi ikke er klar over og ikke kan forstå. Jeg tror at det er en grunn til at vi har fått livet her på jorda. Nå høres jeg superkristen ut, men det er jeg ikke. Blir bare fascinert av tenke på det.

Endret av Susih89
  • Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner en person som fikk hjertestans, og som var borte i ganske lang tid. Vedkommende fortalte meg at alt var totalt mørkt under hjertestansen, og h*n husket absolutt ingenting av det som skjedde .

Mange ønsker at det er noe mer, at det ikke skal være slutt ved døden. Det er på en måte forståelig, for det er jo veldig vanskelig å forestille seg hvordan det er å være ingenting. Det er en skremmende tanke som helt kan ta pusten fra oss. Likevel tror jeg vi må se realiteten i øynene, og innse at det trolig ikke er noe mer etterpå.

De som hevder å ha sett lyset, eller hva det nå er det de ser, tror jeg rett og slett opplever kjemiske prossesser i hjernen i det de er i ferd med å gå bort. Slike opplevelser velger de å tolke som at det finnes en fantastisk dimensjon etter døden, og hopper glatt over at muligheten er stor for at det de opplever er en naturlig del av dødsprosessen.

Det at h*n du kjenner ikke har noe minne av noe annet enn mørke under hjertestansen, betyr jo ikke automatisk at det da ikke finnes noe etter døden. Jeg er ganske sikker på at alle har forskjellige erfaringer og ikke minst minner når noe sånt skulle skje.

Personlig har jeg opplevd for mye til å kunne forkaste at det finnes mer mellom himmel og jord, enda hvor skeptisk jeg var tidligere. Uansett er det ingen som vet før man faktisk dør (og ikke kommer tilbake), og hva man tror på er opp til en selv.

• Liker 1
Skrevet

Ide til kul zombie film: Pasient dør i tragisk ulykke,men blir vekket til livet igjen. Dessverre,skjønte ikke sjelen hans det, så nå er denne mannen sjelløs..Muhahaha

Det er jo AKKURAT det som skjer i ALLE zombiefilmene: De våkner til live igjen, minus sjelen. Eller rettere sagt, minus alle høyere bevissthetsfunksjoner og har bare aggresjon og higen etter å tilfredsstille basalbehovene igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo AKKURAT det som skjer i ALLE zombiefilmene: De våkner til live igjen, minus sjelen. Eller rettere sagt, minus alle høyere bevissthetsfunksjoner og har bare aggresjon og higen etter å tilfredsstille basalbehovene igjen.

Ødelegger du filmen min så får du ikke rolle.Synd,du kunne blitt stor.

Nedless to say: har aldri sett zombiefilm :skratte:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ødelegger du filmen min så får du ikke rolle.Synd,du kunne blitt stor.

Nedless to say: har aldri sett zombiefilm :skratte:

Du kan ikke lage zombiefilm uten å ha orientert deg om temaet. Jeg anbefaler at du skaffer deg alle filmene til Romero. De er ikke så veldig skumle, siden de strengt tatt IKKE er grøssere, men kritikk av det moderne samfunnet og forbrukerkulturen. Den andre gode sjangeren er survival horror, som OGSÅ primært er en kritikk av det moderne samfunn. Zombiene er bare en katalysator. Og for nerder kan de være akkurat det som gjør utslaget og lar dem få følge dama hjem etter forestillingen.

Filmer med sk "fast zombies" er bare gay, og dessuten deprimerende, for da blir det ingen overlevende, og filmen handler BARE om zombier.

Endret av Mann 42
AnonymBruker
Skrevet

Det at h*n du kjenner ikke har noe minne av noe annet enn mørke under hjertestansen, betyr jo ikke automatisk at det da ikke finnes noe etter døden. Jeg er ganske sikker på at alle har forskjellige erfaringer og ikke minst minner når noe sånt skulle skje.

Personlig har jeg opplevd for mye til å kunne forkaste at det finnes mer mellom himmel og jord, enda hvor skeptisk jeg var tidligere. Uansett er det ingen som vet før man faktisk dør (og ikke kommer tilbake), og hva man tror på er opp til en selv.

Jeg vet like lite som alle andre om det finnes noe mer etter døden eller ei. Har ikke påstått at jeg vet noe, jeg bare tror ikke på det. Får det bare ikke til å stemme i mitt hode. Og når en person som faktisk har vært i døden forteller meg at h*n ikke husker noe eller merket noe, gir det meg en ytterligere indikasjon på at det ikke er noe mer. Men hverken du eller jeg, eller noen andre, kan vite noe sikkert om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen har lyst til å dø? I mange tilfeller stemmer nok dette, men i minst like mange tilfeller så føler man seg ferdig med livet og ønsker å "gå videre". Jeg snakker ikke om selvmord, men gamle mennesker som føler seg ferdige med livet og er klar for hva enn som venter. Det er ingen som vet hva som skjer når vi dør, men å ha en personlig tro om hva som skjer, gjør ingen noe mindre oppegående enn noen annen, bare fordi det ikke resonnerer med en annens tro.

Kanskje du har rett i at det finnes noen som ønsker å dø. Men da er det gjerne fordi de ikke lenger finner noen glede eller håp i det livet de har. Hvis de kunne fått byttet ut livet sitt i et bedre et ville de nok gjort det. Vil ikke ordlegge det som at de har lyst til å dø, men heller som at det livet de har nå er en så stor byrde at de ikke orker mer.

"Det er ingen som vet hva som skjer når vi dør", vel vi observerer mennesker som dør hele tiden. Vi ser at hjerneaktiviteten opphører, og at mennesket slutter å være bevisst som et resultat av dette. Sammenhengen mellom bevissthet og hjerneaktivitet er godt dokumentert, så det er god grunn til å tro at døden faktisk er slutten for "deg". Det finnes ingen bevis for en udødelig sjel, og det finnes ingen argumenter for det - det er av den grunn jeg mener at jeg har rett til å kalle det for ønsketenkning.

Skrevet

Kanskje du har rett i at det finnes noen som ønsker å dø. Men da er det gjerne fordi de ikke lenger finner noen glede eller håp i det livet de har. Hvis de kunne fått byttet ut livet sitt i et bedre et ville de nok gjort det. Vil ikke ordlegge det som at de har lyst til å dø, men heller som at det livet de har nå er en så stor byrde at de ikke orker mer.

"Det er ingen som vet hva som skjer når vi dør", vel vi observerer mennesker som dør hele tiden. Vi ser at hjerneaktiviteten opphører, og at mennesket slutter å være bevisst som et resultat av dette. Sammenhengen mellom bevissthet og hjerneaktivitet er godt dokumentert, så det er god grunn til å tro at døden faktisk er slutten for "deg". Det finnes ingen bevis for en udødelig sjel, og det finnes ingen argumenter for det - det er av den grunn jeg mener at jeg har rett til å kalle det for ønsketenkning.

Eller så er det fordi de har levd livet de ønsker, føler seg ferdig med det, og ønsker å komme seg videre. Det skjer faktisk.

Det er helt sant, ingen kan med sikkerhet si hva som skjr når vi dør, men det finnes altså de som har sin egen opplevelse av hva som skjer. Noen hevder de får valg om de vil tilbake, noen sier de møtte avdøde i familien, andre så et lys, andre følte kjærlighet, andre opplevde ingenting av dette. Det som er den enes sannhet trenger ikke være den andres sannhet. Det finnes ikke èn sannhet. Ingen vet til det skjer en selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...