momo Skrevet 8. februar 2004 #1 Skrevet 8. februar 2004 Jeg vil gjerne ha med meg min beste veninne på en tur til danmark, med stena line, sånn minicruise. Men hun vet ikke om hun tørr fordi hun er sykemeldt pgav ryggen, og mener det ikke er lov å reise til Danmark når man er sykemeldt. Hun er langtidssykemeldt, så jeg mener at hun bør få lov. Vi skal ikke på feste tur, skal ta det med ro og kose oss. Er det noen som vet hva som er lov eller ikke lov, og hva ville dere ha gjort. :D :D
Gjest Moonshadow Skrevet 8. februar 2004 #2 Skrevet 8. februar 2004 Det er ikke lov, men sjansene er jo veldig små for at noen skal finne det ut da. Ta henne med deg og kos dere
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2004 #3 Skrevet 8. februar 2004 Den eneste måten de finner ut av det på, er vel kun om hun skulle skade seg på turen eller lignende? Jeg hadde nok dratt om det var meg
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2004 #4 Skrevet 8. februar 2004 Hvem andre bestemmer hvor hun oppholder seg, og jeg regner med at dere ikke opplyser om dette til legen. Reis på tur dere og kos dere. Det heter seg vel at en ikke skal reise utenlands, men hun må jo ikke isolere seg heller. Og det er jo ikke så lang reise.
Leo Skrevet 8. februar 2004 #5 Skrevet 8. februar 2004 Nei, det er ikke lov å reise utenlands (Eller på lengre reiser innen Norges grenser), når man er sykmeldt. Man kan imidlertid få tillatelse av legen, d.v.s. h*n kan skrive et brev til Trygdekontoret hvor h*n anbelfaer reisen. Like greit å ha ting i orden, så slipper man evt. problemer hvis man skulle bli "oppdaget". Norge er et lite land, så man treffer jo ofte folk man kjenner.
14062003 Skrevet 8. februar 2004 #6 Skrevet 8. februar 2004 Joda, det er lov å ta slike småreiser selv når man er sykemeldt. Så lenge det er noe man ville gjort på fritiden som arbeidstaker. Jeg spurte selv om dette da jeg gikk sykemeldt og skulle til Kiel (borte 2 døgn fra fredag til søndag). Hadde jeg dratt midt i uka, ville Trygdekontoret at jeg ble trukket i sykepenger. Jeg spurte også for en stund siden om jeg kunne dra på hytta i Sverige over helga. Det var ikke noe problem, så lenge det ikke ble en feriereise. Altså: det som en vanlig arbeidstaker kan gjøre på sin fritid, fikk jeg gjøre på min fritid. Trygdekontoret betaler ikke for min fritid og jeg kan dermed disponere den "som jeg vil". Til slutt har jeg også vært på bryllupsreise halve kloden rundt som sykemeldt. Legen skrev 2 ords anbefaling på siste sykemelding før avreise. Jeg ble trukket i sykepenger, men ellers ingenting.
Gjest Poirot Skrevet 8. februar 2004 #7 Skrevet 8. februar 2004 Man kan også be om en kortvarig friskmelding.
momo Skrevet 9. februar 2004 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2004 Vi skal reise fra lørdag til søndag, så hun ville ikke ha vært på jobb uansett da. Vi skal nok dra og kose oss, har klart og overtale henne nå og. :D :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå