Gjest gjest Skrevet 22. juni 2012 #1 Skrevet 22. juni 2012 Jeg har jobbet som lærer siste året, og har derfor nå sommerferie(første dagen). Vi har ei jente på 2 år som har fulltidsplass i barnehage. Mannen jobber en uke på , og en uke av, så derfor er jeg "alenemamma" en uke i slengen. Vi har skrevet opp 3 uker ferie fra b.hagen i juli/august, men har jo da egentlig mulighet til å ha henne hjemme hele ferien siden jeg er hjemme. I dag har jeg levert henne siden jeg må ordne en del ting, men det stakk i mammahjertet å skulle levere når jeg selv ikke skal jobbe. Spørsmålet mitt er egentlig hvordan dere gjør det(spesielt lærere eller andre som har lengre fri)? Leverer dere som vanlig? Levere sent/hente tidlig? Fri hele perioden? Kan også nevne at hun trives i b.hagen, og er ei som krever mye for å ikke kjede seg. Tror samvittigheten min vil gnage om jeg levere henne, men samtidig trives hun og får løpt i fra seg litt. Og jeg får slappet litt av/trent/ryddet/annet uten at hun går i beina på meg og kjeder seg. Ble rotete dette. Hva tenker dere? Egoist?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #2 Skrevet 22. juni 2012 Om barnet trives i barnehagen er det da ikke egoistisk å la henne gå dit? Om hun bare blir gående og kjede seg hjemme, og ikke får ha det gøy med barnehagevennene sine er det jo ikke noe poeng. Anonym poster: 7a7a980be33040a67e137f444212c87b 27
Susan Sto Helit Skrevet 22. juni 2012 #3 Skrevet 22. juni 2012 Ha henne hjemme litt ekstra her og der, og gi henne korte dager så mye du kan. Ellers ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet av å la henne gå i barnehagen. Hvertfall ikke om alternativet er at det bare er deg og henne alene døgnet rundt. Dere trenger å se andre begge to. 9
Gjest Uanonymbruker Skrevet 22. juni 2012 #4 Skrevet 22. juni 2012 Foreldrene mine er lærere og de pleide å ha litt ferie "uten" meg da jeg gikk i barnehagen. Jeg syns ikke det er egoistisk, ungen vet jo ikke at hun egentlig kunne vært hjemme 5
Løvetanten Skrevet 22. juni 2012 #5 Skrevet 22. juni 2012 Såklart det er greit. Hun har jo hverdagen og vennene sine i barnehagen, og sånn som det er nå så er det jo ingen barn hjemme på dagtid. Ser du ut på gata så er det ikke en unge å se. Barn har ikke samme behov for "fri" som vi har. Hun sier ikke "Takk mamma, nå skal det bli digg å ta med seg en bok og slappe av en hel dag i hengekøya". Klart, har dere late dager og ungene koser seg hjemme så er det deilig å la dagen bare fly, men det er jo mye bedre for henne å være med venner enn å dra på ærender sammen med deg. Har tilgode å møte en pappa som sier at "Å, jeg har så dårlig samvittighet for at Lauritz er i barnehagen mens jeg er hjemme og klipper plen". Et typisk (teit) mammafenomen... 15
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #6 Skrevet 22. juni 2012 Jeg er lærer, og har hatt ferie fra tirsdag av. Hun var i barnehagen onsdag og torsdag, men er hjemme i dag på fredag. Hun skal ikke være noe i barnehagen i sommer. Hun liker best å være her hjemme med oss, og om det er noe spesielt innimellom i ferien jeg må ordne eller sånn så får jeg sikkert noen av besteforeldrene hennes til å passe henne. Jeg vil ikke la henne gå i barnehage fordi jeg skal ha tid alene. Hadde jeg trivdes best alene ville jeg ikke hatt barn. Hehe.. Men det går jo ann å ha de litt der innimellom bare da. Om du skal no og sånn. Det har ikke jeg mulighet i bhg til datteren min fordi vi måtte på forhånd gi beskjed når hun skulle ha ferie. Anonym poster: 49d0b8dea5f96afbadae54a13d7cd0da 1
Gjest Annaires Skrevet 22. juni 2012 #7 Skrevet 22. juni 2012 Om jeg leverer når jeg har fri,(som i dag.. Skal til fysio, så hun må en tur), så leverer jeg rundt halv ti, og henter senest kl 14. Blir det badevær i dag så henter jeg henne etter lunsj kl 12. Sånn ellers hadde jeg nok hatt hjemme en del mer enn 3uker om jeg hadde hatt 7-8 uker ferie selv. Hadde nok hatt ferie i fem uker kanskje, også hatt noen få korte dager de andre ukene.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #8 Skrevet 22. juni 2012 Vi gjør det også slik. Mannen er lærer, og jeg er i permisjon med nyfødt baby. Vi sender storesøster i bhg (dog litt kortere dager enn vanlig) og mannen benytter tiden til å snekre og flikke litt på huset, legge ny taksten og male litt, noe som ville vært helt umulig å få til med to barn hjemme. Jeg er uansett opptatt med babyen akkurat nå, og amming, trilleturer etc. Hadde hun ikke trivdes i barnehagen, ville vi nok valgt annerledes. Anonym poster: 02ce01d06c416dbdd020f12cbda41da9 1
annma25 Skrevet 22. juni 2012 #9 Skrevet 22. juni 2012 Er ganske vanlig at man leverer barna i barnehagen selv om man har fri:) Kanskje foreldrene har noe de skulle hatt gjort selv om de har fri, det er det jo ingen som vet. Og de fleste barn liker seg i barnehagen, der de kan leke med andre:) Bare fint for barnet ditt å være i barnehagen mens du har fri, det kan jo være godt for deg og:) Da kan du finne på noe, eller bare slappe av:) Så kan man jo heller la barnet være hjemme en dag nå og da ellers når du føler det passer seg:) Vår minste pleier å ha 4 uker ferie fra barnehagen, ellers pleier hun å gå i barnehagen som vanlig og andre ganger lar vi henne være hjemme alt ettersom 1
Marsipan Skrevet 22. juni 2012 #10 Skrevet 22. juni 2012 Lever i barnehagen med god samvittighet! La henne gjerne ha korte dager, og kanskje også korte uker, men jeg tror ikke det er udelt positivt med åtte uker sommerferie for en toåring. Uansett hvor "supermamma" du er, klarer du ikke dekke de behovene hun får dekket i barnehagen, i forhold til sosialt samvær, lek osv. Mine barn elsket å være i barnehagen om sommeren. Da var det færre barn, og personalet hadde bedre tid til å finne på litt annet enn det som var vanlig rutine. Dessuten, med en toåring risikerer du ny runde med "innkjøring" i august hvis du skal ha henne hjemme så lenge. 2
Gjest Annaires Skrevet 22. juni 2012 #11 Skrevet 22. juni 2012 (endret) Er ganske vanlig at man leverer barna i barnehagen selv om man har fri:) Kanskje foreldrene har noe de skulle hatt gjort selv om de har fri, det er det jo ingen som vet. Og de fleste barn liker seg i barnehagen, der de kan leke med andre:) Bare fint for barnet ditt å være i barnehagen mens du har fri, det kan jo være godt for deg og:) Da kan du finne på noe, eller bare slappe av:) Så kan man jo heller la barnet være hjemme en dag nå og da ellers når du føler det passer seg:) Vår minste pleier å ha 4 uker ferie fra barnehagen, ellers pleier hun å gå i barnehagen som vanlig og andre ganger lar vi henne være hjemme alt ettersom I min krets er det IKKE vanlig å levere i ungene i bhg når man har fri. Gjør man det er det fordi man skal noe selv (som meg i dag, som skal til fysio). Ingen i min vennekrets leverer ungene i bhg fordi de selv skal slappe av hjemme. Trodde de fleste ville benytte fritiden sin sammen med barna jeg. Er det ikke derfor man har fått barn? For å være sammen med dem? På sommeren er det hvertfall ofte flere unger hjemme, så da får man jo dekket det sosiale til ungen på lekeplassen, om det skulle vært et problem. Man trenger ikke være supermann for å dekke behovene til en toåring, som en her oppe mener man må være. Endret 22. juni 2012 av Annaires 5
charactouy Skrevet 22. juni 2012 #12 Skrevet 22. juni 2012 Trives barnet godt i bhg, så la henne være i bhg selv om du ha ferie, og gi henne heller kortere dager vil nå jeg si. Ta henne fri innimellom og kos dere sammen 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #13 Skrevet 22. juni 2012 Selvsagt er det greit! Anonym poster: 852f01bb804ddddec32cc9f346770c21
Mafalda Skrevet 22. juni 2012 #14 Skrevet 22. juni 2012 (endret) Trodde de fleste ville benytte fritiden sin sammen med barna jeg. Er det ikke derfor man har fått barn? For å være sammen med dem? Jo, og det er jeg for min del de resterende 360 dagene i året, alle helger og alle kvelder, samt sommer- jule- og påskeferie. Jeg har ikke dårlig samvittighet hvis jeg bevilger meg noen dager til egen disposisjon. For de av oss som har en hektisk hverdag, står på pinne for ungene til alle døgnets tider, og har liten tilgang til barnevakter, så er det omtrent den eneste alenetiden vi har i året. Så lenge barnet trives i barnehagen, og så lenge man har en skikkelig ferie sammen, kan jeg ikke forstå at det skal være noe problem å ha noen få dager for seg selv. Det betyr ikke at jeg ikke liker å være sammen med barna mine- og det tror jeg gjelder for de fleste her inne. Endret 22. juni 2012 av Mafalda 25
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #15 Skrevet 22. juni 2012 I min krets er det IKKE vanlig å levere i ungene i bhg når man har fri. Gjør man det er det fordi man skal noe selv (som meg i dag, som skal til fysio). Ingen i min vennekrets leverer ungene i bhg fordi de selv skal slappe av hjemme. Trodde de fleste ville benytte fritiden sin sammen med barna jeg. Er det ikke derfor man har fått barn? For å være sammen med dem? På sommeren er det hvertfall ofte flere unger hjemme, så da får man jo dekket det sosiale til ungen på lekeplassen, om det skulle vært et problem. Man trenger ikke være supermann for å dekke behovene til en toåring, som en her oppe mener man må være. I min omgangskrets er det vanlig å ha barna i barnehagen ihvertfall deler av dagen. Selv om man "bare" skal slappe av hjemme. Det å få slappet av hjemme kan faktisk gjøre en til en bedre mor når barnet kommer hjem fra barnehagen Det å få litt egentid er gull verdt for den mentale helsen til mange. Det har vært veldig mye avisskriving denne måneden om foreldre som føler de har for lite egentid, og blir helt utslitte. Jeg synes det er ganske dårlig gjort av deg å prøve å gi folk dårlig samvittighet for at de tar seg tid til å slappe av uten barn litt om sommeren. Om ungen trives i barnehagen er det faktisk overhodet ikke noen som tar skade av at foreldrene får hvile litt mens ungen er i barnehage, tvert imot. Anonym poster: 7a7a980be33040a67e137f444212c87b 17
Wit1 Skrevet 22. juni 2012 #16 Skrevet 22. juni 2012 Hvis barnet trives godt i barnehagen har det faktisk bedre av å være der noen timer sammen med andre barn enn å være alene hjemme med deg hver eneste dag. La barnet heller være der litt kortere dager, gi det fri en dag innimellom osv. Dere betaler for barnehageplassen, og det er ikke barnemishandling å la barnet være der det trives.
Gjest Annaires Skrevet 22. juni 2012 #17 Skrevet 22. juni 2012 Jeg synes det er ganske dårlig gjort av deg å prøve å gi folk dårlig samvittighet for at de tar seg tid til å slappe av uten barn litt om sommeren. Anonym poster: 7a7a980be33040a67e137f444212c87b Om jeg gir folk dårlig samvittighet ved å fortelle hvordan VI i min vennekrets gjør det, ja da får det bare være. Når TS spør hva andre gjør, har jeg like stor rett til å svare, som folk som helst har barna sine i bhg til tross for fri selv. Ærlig talt! 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #18 Skrevet 22. juni 2012 Om jeg gir folk dårlig samvittighet ved å fortelle hvordan VI i min vennekrets gjør det, ja da får det bare være. Når TS spør hva andre gjør, har jeg like stor rett til å svare, som folk som helst har barna sine i bhg til tross for fri selv. Ærlig talt! Jeg vil påstå utsagn som Trodde de fleste ville benytte fritiden sin sammen med barna jeg. Er det ikke derfor man har fått barn? For å være sammen med dem? er å prøve å gi folk dårlig samvittighet. Ånei, vi som ikke vil være sammen med barna 24/7/365 må jo være forferdelige mammaer, hvorfor har vi fått barn når vi vil ha fire-fem timer for oss selv noen uker på sommeren, lissom... Anonym poster: 7a7a980be33040a67e137f444212c87b 15
Gjest Annaires Skrevet 22. juni 2012 #19 Skrevet 22. juni 2012 Jeg vil påstå utsagn som er å prøve å gi folk dårlig samvittighet. Ånei, vi som ikke vil være sammen med barna 24/7/365 må jo være forferdelige mammaer, hvorfor har vi fått barn når vi vil ha fire-fem timer for oss selv noen uker på sommeren, lissom... Anonym poster: 7a7a980be33040a67e137f444212c87b Tror du leser noe mellom linjene som ikke står der.. Jeg trodde faktisk at de aller fleste oppegående mennesker ikke sendte ungene i bhg for at de selv skal slappe av hjemme. Jeg skriver ingen steder at de som faktisk gjør det er forferdelige mammaer. Man er jo ikke sammen med barna sine 24/7, om man jobber vanlig. Derfor tenkte jeg at flere enn folk i min krets synes det var hyggelig å faktisk ha tid til å være sammen med ungene unntatt de tre timene etter bhg, eller i helgene. Jeg dømmer ingen jeg. Mam gjør jo selv som man ønsker, å bra er det. Men det høres jo ut som om du føler deg veldig truffet av et eller annet? Og må forsvare deg ved å være frekk.
Ellevill Skrevet 22. juni 2012 #20 Skrevet 22. juni 2012 Tror du leser noe mellom linjene som ikke står der.. Jeg trodde faktisk at de aller fleste oppegående mennesker ikke sendte ungene i bhg for at de selv skal slappe av hjemme. Jeg skriver ingen steder at de som faktisk gjør det er forferdelige mammaer. Man er jo ikke sammen med barna sine 24/7, om man jobber vanlig. Derfor tenkte jeg at flere enn folk i min krets synes det var hyggelig å faktisk ha tid til å være sammen med ungene unntatt de tre timene etter bhg, eller i helgene. Jeg dømmer ingen jeg. Mam gjør jo selv som man ønsker, å bra er det. Men det høres jo ut som om du føler deg veldig truffet av et eller annet? Og må forsvare deg ved å være frekk. Ho ho, det er da helt tydelig at du dømmer og mener at foreldre som leverer barn i barnehagen for å selv slappe av hjemme ikke er "oppegående". Stå heller for det du sier, istedenfor sånne tåplige svar på tiltale som dette. ----- Til TS, hadde jeg vært i din situasjon tror jeg at jeg hadde tatt barnet noen ekstra uker ut fra barnehagen og kanskje hatt et par uker med korte dager i barnehagen. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå