Gå til innhold

Ungdommer drikker alkohol etter skoleavsluttning (10 kl)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser forskjellige blogger og kom over en ganske ukjent. Jenta der beskriver avsluttnigsfesten og helt på slutten forteller hun om sin første erfaring med alkohol. "Jeg angrer ikke, selv om det ble for mye".

Skal man være beskymret for dagens ungdoms, eller er det en positiv ting at f.eks. hun drakk alkohol i en alder av 16 og ikke mye tidligere?

Anonym poster: 3699079d50b45bf6261b9fe88ad51130

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leser forskjellige blogger og kom over en ganske ukjent. Jenta der beskriver avsluttnigsfesten og helt på slutten forteller hun om sin første erfaring med alkohol. "Jeg angrer ikke, selv om det ble for mye".

Skal man være beskymret for dagens ungdoms, eller er det en positiv ting at f.eks. hun drakk alkohol i en alder av 16 og ikke mye tidligere?

Her er linken

Avsluttningsfest i 10. trinn

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å drikke når jeg var 15, altså når jeg gikk i 10.klasse. Hadde flere venner som begynte enda tidligere, og selvfølgelig flere som begynte senere. Det er dessverre slik det bare er, så "dagens ungdom" har nok ikke blitt slik over natten.

Anonym poster: 4fd6cbfa5afe65e287ca158ebce30cf4

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde også full fest etter avslutningen i 10.klasse. 12 år siden nå.

Mamma og pappa visste ingenting og trodde vel heller ikke vi begynte så tidlig.

Anonym poster: 9688a9383b5e5ba83951e7832cc960a2

Gjest Gjest20
Skrevet (endret)

l0l.

Endret av Gjest20
  • Liker 2
Skrevet

Sånn var det for 15 år siden også. Det er ikke greit, men det er på ingen måte noe nytt av året.

• Liker 1
Gjest tiden
Skrevet

Sånn var det for 15 år siden også. Det er ikke greit, men det er på ingen måte noe nytt av året.

Ja, sånn var det også for 35 år siden, da fikk vi lov til å gå på fest når vi ble konfirmert og der var det alkohol inni bildet. Selv om det har vært sånn til alle tider så betyr ikke det at alle foreldre syns det er greit at poden/podinnen drikker alkohol. Det er fortsatt mange som ikke drikker, men man legger jo alltid mest merke til de som utmerker seg på en negativ måte. I klassen til min yngste som akkurat er ferdig med 9. klasse så er det noen som allerede har begynt å drikke men de er fortsatt i mindretall, det store flertall drikker ikke alkohol.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nytt, men det er ikke greit. Vi får ukentlig inn tenåringer på akutten vår som ikke forstår drikkereglene. Det jeg har lært er at jeg skal lære min tenåring til å drikke øl når han skal begynne å drikke, da blir de jo kvalme og mette lenge før de blir så fulle at de ender opp på akutten. Vi har hatt gutter og jenter på 14 og 15 år som har styrtet tequila og vodka, og de har ikke fått god nok opplæring til å forstå at promillen øker utrolig fort hvis en person på 50 kg som aldri har drukket før styrer en halvliter sprit på tom mage. Det er faktisk skremmende hvor lite de vet. I den alderen ser de på alkohol som alkohol, de forstår ikke at det er mye bedre å drikke en flaske vin enn en flaske sprit.

Anonym poster: f3f1ebf09f1a38e99c20e06ad9aa4a12

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Husker selv strandfesten vi hadde. Alle samlet seg(kom som oftest 1.klassinger fra VGS siden vi hang en del med dem på ungdomsskolen) og så drakk vi til vi lå strødd rundt på stranden.

Det er 15 år siden og det var heller ikke første gangen vi drakk. Startet da vi var rundt 14.

Endret av *Maja*
Skrevet

Syns det er helt greit så lenge det er noe spesielt. Som avslutning eller natt til 1. Jeg fikk lov av mine foreldre så lenge jeg ringte hvis jeg ble for full og at de kunne komme å hente meg når de ville. som regel ble jeg hentet rundt tolv ett som egentlig ikke er altfor seint. Men det var kun tre dager i 10. natt til 1. og natt til 17. og st.hans og samme da jeg fylte 17. Men jeg drakk kanskje en øl, for jeg følte ikke så veldig for å bli full foran foreldrene mine. Det som ikke er greit er når foreldrene ikke tar ansvar for å hente eller vite hvordan de kommer seg hjem. Jeg er veldig glad for at mine foreldre lot meg dra ut, fordi man trenger å "øve" seg på å være på fest. Høres teit ut, men har du blitt nekta noe hele livet og du fyller 18 er det lett for å ta litt av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 16 åring og han får ikke tillatelse til å drikke fra oss foreldrene. Det er 18 årsgrense for alkohol, så hvis de skal drikke så må noen kjøpe til dem, og det blir IKKE MEG. :nei:

Hva vi gjorde når vi var på hans alder har ingen betydning for hvilke regler som gjelder i mitt hjem i dag. Det var nemlig ikke lovstridig å kjøpe alkohol heller den gangen...

Anonym poster: 7b303fc19876304f058a9e5a51254d57

• Liker 2
Skrevet

Det er ganske normalt. Da jeg var på den alderen var det tradisjon med 10kl avslutningsfester oppi skauen her ved et vann. Et fåtall av foreldre som visste om det :P

Men ungdomskontakten var alltid på de festene med grillmat og førstehjelpsutstyr. Folk visste at vi kom til å drikke uansett... Er vel ikke så mye å gjøre med det. Det beste man kan gjøre er å lære ungdommene god "alkohol-vett"

• Liker 1
Skrevet

Der jeg har vokst opp er det vanlig å få gå på fest etter konfirmasjonen.

Litt variabelt om foreldra tillater alkohol, men mange gjør det.

Den tradisjonen har vært her i mange mange år (50+++) og den kommer nok til å forbli også :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det ikke da alltid vært sånn?

Anonym poster: 4fe1dc101980f0d207171f30688708f4

Skrevet

Når jeg gikk ut av 10. så var det også slik. Sa vel ikke direkte til foreldrene våre at vi skulle drikke, men vi sov på festen alle sammen og det fikk alle lov til. Og drikke hadde vi mer enn nok av, selv om det ikke var foreldrene våre som kjøpte den. Er nesten en liten event hvert år her fortsatt, den festen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...