Reina Skrevet 8. februar 2004 #1 Del Skrevet 8. februar 2004 Jeg vurderer å ta jordmorutdannelse nå. Da må jeg først bli sykepleier. Har ofte hørt at disse tjener dårlig. Er det riktig? Isåfall, hva vil jeg tjene som jordmor i en 100 % stilling? I og med at hele utdannelsen tar tilsammen 5 år, så forventer jeg at det er bra :blunke: Og hva med lønnen til helsesøstre?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandra Skrevet 8. februar 2004 #2 Del Skrevet 8. februar 2004 Sjekk på www.skepleien.no og se om du kan finne der. kan tenke meg jormødre tjener ca. 300000 i året, men dette er bare tipping. Begynnerlønnenen til en skepleier (off.) er vel ca. 280000, så det er ikke så dårlig betalt som mange tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2004 #3 Del Skrevet 8. februar 2004 Det man mener med dårlig betaling er vel dårlig i forhold til det ansvaret man har og i forhold til arbeidstider. De gjør en livsviktig jobb og jobber kvelder, netter, helger og helligdager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 8. februar 2004 #4 Del Skrevet 8. februar 2004 ganske sikker på at begynnerlønnen til en sykepleier er lavere enn 280' . heller nærmere 257'. arrester meg om jeg tar feil (lønnen er uten div tillegg da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 8. februar 2004 #5 Del Skrevet 8. februar 2004 Sykepleier lønnen starter på 250.000 og stiger til 276.000 etter ti år. Har man 20 vekttall tilleggsutdanning har man 307.000 etter ti år. Turnustillegg er ikke tatt med her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2004 #6 Del Skrevet 8. februar 2004 Jordmorutdanning fra scratch tar seks år og ikke fem. Tre årig sykepleierhøgskole, min. ett års praksis før du kan søke jordmorutdanning, (ofte lengre pga. stor rift om få plasser) ett årig jordmorutdanning samt ett årig turnustjeneste. (med lønn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reina Skrevet 8. februar 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 8. februar 2004 250 000 tilsvarer vel ca. 21 000 hver måned, før skatt... Ikke dårlig, men ikke helt det store heller (til å være et såpass tungt og viktig arbeid). Uansett; det er jordmor jeg vil bli, eller helsesøster Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reina Skrevet 8. februar 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 8. februar 2004 Jordmorutdanning fra scratch tar seks år og ikke fem. Tre årig sykepleierhøgskole' date=' min. ett års praksis før du kan søke jordmorutdanning, (ofte lengre pga. stor rift om få plasser) ett årig jordmorutdanning samt ett årig turnustjeneste. (med lønn)[/quote'] Jo, det visste jeg faktisk!! Tenkte bare ikke over det!! 6 år - like lang utdannelse som en lege. Burde blitt godt betalt :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 8. februar 2004 #9 Del Skrevet 8. februar 2004 Ja det er ganske rart å tenjke på. Ein lege har gjerne ikkje så hardt arbeid (tenkjer fysisk) som ein sjukepleiar eller jordmor og tjenar dobbelt så bra. :evil: Jordmorutdanning/helsesøsterutdanning er sikkert KJEMPE spanande! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 9. februar 2004 #10 Del Skrevet 9. februar 2004 Jo' date=' det visste jeg faktisk!! Tenkte bare ikke over det!! 6 år - like lang utdannelse som en lege. Burde blitt godt betalt :D[/quote'] Det er ikke like lang utdannelse som lege, legene har 6 år + turnustjeneste (1 eller 2 år?) mens jordmor er 4 års utdannelse + praksis + 1 års turnustjeneste.. Jordmor tenkte jeg også hardt på å bli. Valgte det ikke pga. ville ikke risikere å ta 3 år på sykepleien, for så å ikke komme inn på jordmor og så være stuck med sykepleie resten av yrkeslivet.. Er det vanskelig å komme inn på jordmor? Ser de mest på karakterer fra sykepleien, eller hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2004 #11 Del Skrevet 9. februar 2004 Hilde K.S......går ikke "høgskolestigen" med videreutdanning fra 290-300 000,-?? eller er det noe nytt som jeg ikke har fått med meg..??...lurer på hvor du har 307 000.- fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2004 #12 Del Skrevet 10. februar 2004 Hilde K.S......går ikke "høgskolestigen" med videreutdanning fra 290-300 000,-?? eller er det noe nytt som jeg ikke har fått med meg..??...lurer på hvor du har 307 000.- fra? Garantirammen innenfor det offentlige er 250000-270000 på 10 år for høgskoleutdanning. Garantirammen for høgskoleutdanning med tilleggsutdanning er 270000-300000 på 10 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 10. februar 2004 #13 Del Skrevet 10. februar 2004 307.000 fra 1. juli 2003. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2004 #14 Del Skrevet 10. februar 2004 307.000 fra 1. juli 2003. Hvor har du dette tallet fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 10. februar 2004 #15 Del Skrevet 10. februar 2004 Ja det er ganske rart å tenjke på. Ein lege har gjerne ikkje så hardt arbeid (tenkjer fysisk) som ein sjukepleiar eller jordmor og tjenar dobbelt så bra. :evil: Må også ta med at legen har mer ansvar for pasienten enn en sykepleier eller jordmor + har stort ansvar for å oppdatere seg, dvs nonstop lesing av fag gjennom yrkeslivet. En sykepleier har ikke like stort press der. Nå er det nå engang slik at kunnskap lønnes bedre enn fysisk innsats her i landet. Jeg mener ikke å fornærme noen sykepleiere, men det er jo mye lettere å få til sykepleiere enn leger. Det er ikke alle som kan bli leger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reina Skrevet 10. februar 2004 Forfatter #16 Del Skrevet 10. februar 2004 Det er ikke alle som kan bli leger. Det er sant. Jeg har kjempelyst å bli lege, men på grunn av at jeg er elendig i matte, er det noe jeg bare kan drømme om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crispo Skrevet 10. februar 2004 #17 Del Skrevet 10. februar 2004 De fleste plasser jeg har sett er lønn til nyutdannet sykepleier 250 000.... den stiger til 270 000 etter 10 års ansenitet...... Jordmor er jeg litt usikker på.... kanskje rundt 300 000??? Du sier utdanningen tar 5 år..., må en ikke jobbe 1 eller er det 2 år som sykepleier før en kan søke seg inn på jordmorstudiene også da?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reina Skrevet 10. februar 2004 Forfatter #18 Del Skrevet 10. februar 2004 Du sier utdanningen tar 5 år...' date=' må en ikke jobbe 1 eller er det 2 år som sykepleier før en kan søke seg inn på jordmorstudiene også da??[/quote'] Jo, jeg sa feil. 3 år på Sykepleien, deretter jobbe et år (turnus) som sykepleier, før du kan ta to år videreutdanning som jordmor. 6 år :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
valmue Skrevet 10. februar 2004 #19 Del Skrevet 10. februar 2004 [quote=Reina]Du sier utdanningen tar 5 år...' date=' må en ikke jobbe 1 eller er det 2 år som sykepleier før en kan søke seg inn på jordmorstudiene også da??[/quote'] Jo, jeg sa feil. 3 år på Sykepleien, deretter jobbe et år (turnus) som sykepleier, før du kan ta to år videreutdanning som jordmor. 6 år :blunke: Reina, det er ingen turnustjeneste for sykepleiere. Du må ha min. et års arbeidserfaring for å kunne søke opptak ved jordmorutdanning. Jordmorutdanningen har derimot ett års turnustjeneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 11. februar 2004 #20 Del Skrevet 11. februar 2004 Jordmorutdanningen er to år på skole. Turnusen har falt bort, i alle fall her i Tromsø. Tilsammen er det fem år på skole, og ett års praksis som sykepleier for å bli jordmor. Vet at sykepleiere med videreutdanning har i overkant av 300 000 i årslønn ekskl. turnustillegg, så jeg vil tippe at jordmødre har omtrent den samme lønna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå