Nadjeschta Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Nå sitter jeg her, igjen etter lang lang tid, og forsøker å skrive en søknad. Det er ikke lett, for internett er grusomt forvirrende og vil ikke gi meg svarene som jeg leter etter. Så da spør jeg dere, som vet hva dere ser etter i de unge jobbsøkende! Jeg er nyutdannet i et håndverksfag som jeg ikke ønsker jobb i, og vil derfor søke på en kafèjobb, i en barnehage eller noe annet lignende som man ikke nødvendigvis trenger utdannelse for, men jeg har likevel erfaring fra begge deler. Problemet er at det er så mangen som søker akkurat disse jobbene, og jeg vet jeg skal stikke meg ut i bunken Søknader, men hvordan..? Hvordan kan jeg gjøre mitt smil og engasjemnt være mer tiltalende enn ei annens? Hva er det egentlig dere ser etter? Hva skal jeg si? Hvordan skal jeg være ydmyk i en søknad som skal selge meg selv som best jeg kan være? Det hadde vært fryktelig til hjelp med litt råd fra "Den Andre Siden Av Situasjonen"!
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Legg ved bilde hvis du er pen Anonym poster: d0a1877ebf2d8dd10cf13dc38d3738c7
Solbærsaft Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Jeg er ikke arbeidsgiver, men allikevel... Møt opp personlig og lever søknad og cv. Da får de et inntrykk av deg, og da er kanskje ikke de flotte, svulstige ordene i søknaden så viktig, lenger
Nadjeschta Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 21. juni 2012 Jeg er ikke arbeidsgiver, men allikevel... Møt opp personlig og lever søknad og cv. Da får de et inntrykk av deg, og da er kanskje ikke de flotte, svulstige ordene i søknaden så viktig, lenger Jeg skal det, i morgen til og med. Problemet er vel at det er så mangen søkere at de ikke klarer å koble en haltende søknad med en engasjert jente likevel! Det ordner seg nok.. et par tips er likevel ikke å gå glipp av
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 De gangene butikksjefen vår fikk en søknad av blide, oppegående jenter som kom innom butikken og ba om å få snakke med daglig leder og presenterte seg bra la hun dem midt på pulten sin slik at hun så på dem etter lunsj mens hun husket jenta. Fikk hun søknader i posten som i tillegg var på dårlig norsk gikk de rett i søpla. Anonym poster: f69da88010ffc405a95d8ab29eca1c14
Nadjeschta Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 21. juni 2012 De gangene butikksjefen vår fikk en søknad av blide, oppegående jenter som kom innom butikken og ba om å få snakke med daglig leder og presenterte seg bra la hun dem midt på pulten sin slik at hun så på dem etter lunsj mens hun husket jenta. Fikk hun søknader i posten som i tillegg var på dårlig norsk gikk de rett i søpla. Anonym poster: f69da88010ffc405a95d8ab29eca1c14 En nøye utarbeidet søknad er veldig viktig, men innholdet skal virkelig stikke seg ut der det er mangen søkere! Takk
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #7 Skrevet 22. juni 2012 Hvis du søker på en utlyst stilling, se hva nøkkelordene i annonsen er. Står det i den at du bør være for eksempel, glad i barn. Så skriver du i søknaden at du er glad i barn! Står det i tillegg at du fks bør være glad i naturen (fordi kanskje de går mye tur i den barnehagen), så skriver du i søknaden at du er glad i naturen! osv... Du trenger tydeligvis ikke verdens beste kompetanse i natur og tur-gåing når det gjelder barnehagebarn, så en sånn liten hvit løgn hadde ikke gjort noe. Jeg gjorde det samme en gang, brukte flesteparten av ordene som sto i annonsen, gjorde om noen av ordene da, men de var så og si de samme. Fikk jobben:) Skal ikke si at det fungerer hver gang da men, det kan være en ide. Om det står i en annonse at det å være glad i barn og naturen er viktig, så sier det seg selv at de er mest interessert i de som faktisk forteller at de er glad i barn og naturen. For det er jo det som er vektlagt i jobben. Anonym poster: faaa4bb89da2bb976a55051effa8389d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #8 Skrevet 22. juni 2012 AB over her: Jeg skrev så det virket som at ingen liker naturen:) Det jeg mente er at ta med sånne ting i søknaden som står i annonsen selv om det ikke er din største interesse. Og sålenge det er ting du ikke trenger stor kompetanse innen. Jeg hadde fks ikke søkt på en bilforretning og sagt at jeg er interessert i bil, noe jeg overhodet ikke er i det hele tatt. Se det litt an. Anonym poster: faaa4bb89da2bb976a55051effa8389d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå