Stella84 Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Jeg elsker katter og har så lyst på en egen, men bor i en byleilighet. Klarer aldri bli helt enig med meg selv om jeg føler at innekatter får leve verdige liv eller ikke - for katter elsker jo egentlig å være ute og jakte og kose seg i naturen? Gjør de ikke?
Athene Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 En katt har det best ute. Men så lenge katten har nok selskap, og får stimuli gjennom lek, ser jeg ikke problemet med innekatter. Alternativet for katten er så mye værre. Ser at dyrebeskyttelsene (som vanlig på denne årstiden) er fulle og har inntaktsstopp. Så om du har lyst til, og evne/vilje til, å gi en katt et godt liv så er i alle fall rådet for meg å slå til Og velg katt fra Dyrebeskyttelsen! Da gjør du det vanskeligere for alle som får nusselige, søte kattunger å bli kvitt dem på en human måte, slik at de forhåpentligvis tenker seg om to ganger neste gang de får kattunger på en huskatt.
Tulling Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Ikke noe problem med innekatt, men bør ha over 50m2 leilighet, og 2 katter som aktiviserer hverandre hvis du er mye borte. F.eks bor du alene og jobber fulltid er det mye alenetid for en katt. 1
Skyligth Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Kommer helt an på katten og eieren det. Har 3 innekatter, ingen av dem gjør tegn til å ville ut, men de får aktivisering inne, både i form av lek med hverandre, lek med oss, klikkertrening og aktiviseringsleker + lek med bikkja. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #5 Skrevet 22. juni 2012 Jeg synes innekatter (og burdyr generellt) er dyremishandling. Altså, det er enkelte katter som ikke VIL være ute, og holder seg inne selv om de har full mulighet til å gå ut. Men disse er i mindretall. Og selv om katten ikke står og remjer ved vinduet og tydelig markerer at den vil ut betyr ikke dette at den trives med å bare være inne. Dyr kan også bli deprimerte. Jeg synes det er veldig egoistisk å kjøpe seg et dyr når man ikke kan gi dyret det det trenger. Og dyr trenger å få være ute, å få stimulert sansene sine, å få bevege seg omkring. Jeg har selv veldig lyst på katt, men siden jeg bor i høyblokk er det helt uaktuellt. Da sparer jeg heller opp til å kjøpe meg rekkehus e.l. så jeg kan ha katteluke og utekatt. Anonym poster: 233ae6822a3c56722af967458ed6cd66 1
Skyligth Skrevet 22. juni 2012 #6 Skrevet 22. juni 2012 Jeg synes innekatter (og burdyr generellt) er dyremishandling. Altså, det er enkelte katter som ikke VIL være ute, og holder seg inne selv om de har full mulighet til å gå ut. Men disse er i mindretall. Og selv om katten ikke står og remjer ved vinduet og tydelig markerer at den vil ut betyr ikke dette at den trives med å bare være inne. Dyr kan også bli deprimerte. Jeg synes det er veldig egoistisk å kjøpe seg et dyr når man ikke kan gi dyret det det trenger. Og dyr trenger å få være ute, å få stimulert sansene sine, å få bevege seg omkring. Jeg har selv veldig lyst på katt, men siden jeg bor i høyblokk er det helt uaktuellt. Da sparer jeg heller opp til å kjøpe meg rekkehus e.l. så jeg kan ha katteluke og utekatt. Anonym poster: 233ae6822a3c56722af967458ed6cd66 Synes det er harde beskyldninger du kommer med. Kan garantere deg at mine katter ikke lider av å være innekatter, og de får det de trenger og vel så det. Ikke er de deprimerte heller, ikke risikerer de å bli påkjørt, stjålet, mishandlet, tatt av hund/rev o.l. De får bevege seg og stimulert alle sansene sine, klart det er mere jobb enn å slippe ut katten og la den sørge for seg selv, men den jobben tar jeg lett. Forøvrig må de da være veldig enkelt å kritisere andre og kalle de dyremishandlere når man poster anonymt....... 4
Hvitløk Skrevet 22. juni 2012 #7 Skrevet 22. juni 2012 Det er ikke noe problem å ha innekatt, så lenge du sørger for et godt innemiljø til den. Det er greit å skaffe seg to stykk, slik at de har selskap i hverandre. Kjøp eller lag klorestokker til dem og la dem få lov til å gå på bokhyller osv. Katter trenger å komme opp i høyden (bare forbered deg på oppskrapte møbler ) Ha nok stimulerende leker slik at de får opprettholdt jaktinnstinktet. Evt en matdispenser der de må jobbe litt for å få tak i mat/godbiter. Vil du ha de ute litt - kjøp et bånd og ta dem med til nærmeste grønne flekk. Innekatter kan leve et godt og verdig liv. Skaff deg en, alle katteelskere bør få ha gleden av en katt 1
Gjest Lille-pus Skrevet 22. juni 2012 #8 Skrevet 22. juni 2012 (endret) Jeg kjenner at jeg ikke gidder en diskusjon til om dyreplageriet med å være innekatt. TS, et velment råd skal du få med deg her - ta kontakt med en av dine frivillige organisasjoner (kanskje du er så heldig at du har flere av dem i din nærhet), og hør om de har en eller to funksjonshemmede katter inne nå. Disse er det (erfaringen taler) ofte forferdelig vanskelig å skaffe nye, gode hjem til. De aller fleste vil ha en helt funksjonsfrisk ung katt/kattunge. Det betyr at de som fikk utdelt litt mindre heldige kort, de blir sittende og vente på at noen skal falle for dem. Og de venter....og de venter... Mange venter resten av sitt liv, helt forjeves. Funksjonshemmet katt som innekatt er en perfekt løsning, bååde for katten(e) og for mennesket. En funksjonshemning kan være at katten er døv, blind, svaksynt, mangler et ben eller har en kronisk syjdom som gjør at den må få medisiner til fastsatte tider. Skulle du finne, og selv bli adoptert av, 2 slike katter så er lykken gjort. For kattene og for deg Slike katter kan fint gå tur med deg i sele og bånd Det er det råd jeg har lyst til å gi deg, og så å ønske deg lykke til Endret 22. juni 2012 av Lille-pus 7
Amens Skrevet 22. juni 2012 #9 Skrevet 22. juni 2012 Katten min var inne katt i de 4 årene den bodde hos Dyrebeskyttelsen også de 3 første årene vi hadde henne. Og virket lykkelig med det. Men etter vi flyttet så virker det som hun kjedet seg. Den nye leiligheten er større, men den har en smartere planløsning og mangler små krinkler og kroker siden den er moderne. Så nå slipper jeg henne ut før jeg drar på jobb også kommer hun inn igjen når jeg kommer hjem. Det er altså greit å ha innekatt så lenge de er nok stimuli, det kan kanskje blit slitsomt i lengden om katten går alene mye av tiden.
Aurora M. Skrevet 22. juni 2012 #10 Skrevet 22. juni 2012 Jeg mener i utgangspunktet at alle friske katter bør ha tilgang til å gå ut. D.v.s at man ikke skaffer seg friske raske kattunger med det for øye å holde dem som innekatter. Håpet er ikke dermed ute for de som ikke har mulighet til annet enn innekatter. Jeg støtter hjertelig Lille-pus sitt forslag om å oppsøke frivillige organisasjoner som har katter enten i kattehus eller fosterhjem. Her finnes det en og annen som ikke kan gå ut grunnet funksjonshemming, og det finnes og de som erfaringsmessig ikke vil ut mer (tidligere hjemløse som har fått nok av det). 1
Gjest Lille-pus Skrevet 22. juni 2012 #11 Skrevet 22. juni 2012 (endret) Med så mage 'likes' så drister jeg meg til å vise frem en som utgjør et glimrende eksempel på de kattene jeg snakker om: Denne karen ble funnet i en plastpose sammen med 4 andre kattunger, som var var slått ihjel. Han overlevde, men han mistet det ene øyet og er 95% blind på det andre øyet. Han ser med andre ord ikke så veldig godt. Men, han fungerer utmerket så lenge en ikke flytter på ting (setter sofaen på tvers for eksempel). Han er utrolig snill, han er veldig tillitsfull og han er en renslig katt. Han ser desverre litt pjuskedusk ut på bildet, så jeg vurderte lenge om jeg skulle tørre å legge det ut... Det er mange 'biske' brukere her. Men, tok altså sjansen fordi han nå er en flott fyr og et utmerket eksempel på dem som venter..... Endret 22. juni 2012 av Lille-pus 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #12 Skrevet 22. juni 2012 Jeg sier meg helhjertet enig med Lille-pus og Aurora M. I utgangspunktet bør alle katter ha muligheten til å gå ut. Det vil si at du kan forsøke deg på innekatter om du ønsker det, men dersom kattene viser behov for å gå ut bør du kunne tilpasse deg selv og omgivelsene til dette behovet. Altså vil jeg ikke anbefale å anskaffe friske, aktive kattunger som innekatter uten at du har mulighet til å endre på dette. Så er det unntakene; Enkelte rasekatter som er avlet fram med generelt rasetypiske trekk som passer som innekatt, og de oppdretterne som rett og slett kun selger katter som innekatt. I tillegg kommer disse herlige individene som Lille-pus trekker fram. Katter som har fått en så grusom start på livet at de rett og slett ikke kan gå ute, og ønsker seg aller mest i verden å komme til et rolig hjem hvor de kan vise ubetinget kjærlighet overfor sine matslaver. Det er i tillegg stor forskjell på katter som har katteluke ut i en fin kattegård, og katter som skal tilbringe livet innendørs på 30 kvm uten mulighet til utfoldelse utendørs. Anonym poster: ecb39c5516da5638e5e7b7ac44b7c2ce 2
Strixvaria Skrevet 22. juni 2012 #13 Skrevet 22. juni 2012 Med så mage 'likes' så drister jeg meg til å vise frem en som utgjør et glimrende eksempel på de kattene jeg snakker om: Denne karen ble funnet i en plastpose sammen med 4 andre kattunger, som var var slått ihjel. Han overlevde, men han mistet det ene øyet og er 95% blind på det andre øyet. Han ser med andre ord ikke så veldig godt. Men, han fungerer utmerket så lenge en ikke flytter på ting (setter sofaen på tvers for eksempel). Han er utrolig snill, han er veldig tillitsfull og han er en renslig katt. Han ser desverre litt pjuskedusk ut på bildet, så jeg vurderte lenge om jeg skulle tørre å legge det ut... Det er mange 'biske' brukere her. Men, tok altså sjansen fordi han nå er en flott fyr og et utmerket eksempel på dem som venter..... Smelt 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå