Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Nå nærmer gutten vår seg ett år allerede (huttetu som tiden flyr), og vi har bedt besteforeldre, tanter, onkel og oldeforeldre til bursdagsselskap (11 stk totalt... voksne alle sammen). Er så usikker på om jeg skal gidde å lage middag... hvordan har dere gjort det? Tenker å servere kaker hvertfall... og is med forskjellig digg til. Andre forslag? Også har jeg så lyst til at lillegutt skal få sin egen lille kake som han kan grise så mye han vil med. Type cupcake eller noe kanskje? Tips til en morsom liten kake han kan få? :-) Ellers noe jeg burde huske på? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lagde gryterett med loff og ris til, og så hadde vi sjokoladekake, gele og noe posecupcakes :)

Skrevet

Vi og skal snart til å arrangere 1-års selskap.

Med barnets tanter/onkler,besteforelde,oldeforeldre + 3 faddere blir vi rundt 20 stk.

Middag:

Stroganoff gryte med loff, salat og ris.

Dessert:

Jordbær og is

Oreokake (lillesøsteren min skal lage)

Bursdagskake (sjokoladekake med sukkermasse utenpå)

Marengskake med bær

kanskje jeg smeller sammen en røre med cupcakes også..

Det er første gangen jeg arrangerer selskap, i tillegg har jeg aldri hatt familien samlet på en gang. Har lyst å gjøre en god jobb :)

Skrevet

Type gryte var jo egentlig ganske smart. Lettvindt og greit!

Ja, samme her Terri... vil gjerne få laget til en koselig dag for alle sammen. Hva mente du med sukkermasse? :-P

Skrevet

Var i 1 årsdag akkurat, og fikk servert pølser i lompe! Det var kjempegodt faktisk, så lenge siden jeg hadde spist det. Også var det hatter og ballonger, skikkelig god stemning. :)

Og bursdagbarnet fikk smake bløtkake for første gang, det falt i smak! Ikke minst var det å blåse ut lyset på kaka morsomt.

Skrevet

Vi hadde gryte (meksikansk fra toro) på ettårsdagen og hamburgere og pølser i brød/lompe på toårsdagen :)

Om du ikke gidder lage noe så er jo det i hvert fall den enkleste sak i verden å koke opp vann, slå av plata, og legge i noen wienerpølser :) pølser og lomper er jo bare å ta ut av pakka ;)

Skrevet

Tenker at pølse i brød etc er helt fint å servere når barnet er litt større og det kanskje også er andre barn tilstede. Nå spiser ikke guttungen pølse selv engang, og da er det nok ikke noe jeg vil servere godt voksne gjester alene. Men takk for tips alle sammen. Ser ut til at det blir en lett gryte :) Forslag til morsom bursdagskake?

AnonymBruker
Skrevet

Spørs når du har invitert til besøk, og hvor lenge du har tenkt det skal vare. Man vil jo gjerne servere kakene etter middag, og før bursdagsbarnet sovner, så om du skal servere middag blir vel dette ganske tidlig?

Jeg foretrekker familiebesøk uten middag, det blir litt i overkant lenge å være i "barnebesøk" om man skal ha tid til både middag og kaker.

Anonym poster: a6972413c67f6e303dc6edf83480fba3

Skrevet

Ja, du sier noe der AB. Kanskje jeg kun skal gå for kaker allikevel. Trenger jo ikke å bli stusselig av den grunn:)

Skrevet

Det er laget av melis, glukose/sirrup, gelantin og flott matfett.

Fungerer litt på samme måte som marsipan :) viss du har sett cakeboss bruker de oftest dette å trekke kakene med :) Blir veldig pent!

Selve massen blir helt hvit, men så kan du tilsette konditorfarge og eksprimentere med pepperkakeformer o.l. for å lage mønster :) lime på et hjerte, eller en stjerne osv :)

Lager en kake som heter crazy sjokoladekake (utrolig enkel). Den er tung, litt brownies aktig, typisk amerikansk :)

etter det lager jeg smørkrem og tilsetter sjokolade i den, legger det over kaka, og legger et lokk av sukkermasse over det igjen :) for mer pynt kan man lage icing og farge den med konditorfarge.

Jeg er egentlig ingen kakebaker, men synest det er litt gøy og prøve nye ting. Har bare laget den 1 gang før.

Søk på google, så får du mange resultat :)

Skrevet (endret)

Syns ikke noe om å være invitert i bursdag (selv om det er bursdagen til er barn) og få servert pølser... Da må man i det minste gå for noe mer spennende enn grillpølser.

Men gryterett, lasagne osv er jo knall. Hva med hjemmelaget pizza (med ferdigbunn), eller tapas (lettere enn det høres ut og mye kan ordnes på forhånd)?

Er det fint vær, så kan dere kanskje grille (går an å få kjøpt ferdige grillspyd).

Edit: autocorrect...

Endret av Solbærsaft
Skrevet

Vi hadde ikke middag, bare kaker. Og jenta vår fikk et stykke av bursdagskaken sin, den med lys på, og satt og griste så fint i stolen sin. :fnise: Det var forresten sjokoladekake med ostekrem.

Skrevet

I min omgangskrets serverer vi kun kaker og desserter i bursdagsselskaper hvor det hovedsaklig er familie og voksne til stede.

Skrevet

Spørs når du har invitert til besøk, og hvor lenge du har tenkt det skal vare. Man vil jo gjerne servere kakene etter middag, og før bursdagsbarnet sovner, så om du skal servere middag blir vel dette ganske tidlig?

Jeg foretrekker familiebesøk uten middag, det blir litt i overkant lenge å være i "barnebesøk" om man skal ha tid til både middag og kaker.

Hvis vi blir invitert i selskap en hverdag synes jeg faktisk det er veldig greit om det blir servert middag av noe slag, gjerne noe helt enkelt.

Det er jo nesten umulig å komme seg hjem fra jobb og barnehage, lage og spise middag og pynte seg om man skal rekke barneselskap som starter 16.30-17.00. Og det er ikke noe særlig å hive seg rett i kakefatet uten å ha fått tid til å spise middag først, så jeg blir kjempeglad for å få servert noe saltmat før kakene, og har absolutt tenkt å gjøre det slik når sønnen vår skal feire bursdager fremover. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi blir invitert i selskap en hverdag synes jeg faktisk det er veldig greit om det blir servert middag av noe slag, gjerne noe helt enkelt.

Det er jo nesten umulig å komme seg hjem fra jobb og barnehage, lage og spise middag og pynte seg om man skal rekke barneselskap som starter 16.30-17.00. Og det er ikke noe særlig å hive seg rett i kakefatet uten å ha fått tid til å spise middag først, så jeg blir kjempeglad for å få servert noe saltmat før kakene, og har absolutt tenkt å gjøre det slik når sønnen vår skal feire bursdager fremover. :)

Hvis man inviterer på en hverdag så folk må gå rett fra jobb synes jeg også det bør serveres noe mer enn kaker.

Men jeg synes ikke man bør invitere på en hverdag. Det er en uting. Jeg er som regel sliten i hodet etter jobb, og familiebesøk med småbarn er det det siste jeg vil være med på da... Heldigvis er det bare én i slekten (en hjemmeværende husmor...) som ikke har skjønt at folk er slitne etter jobb, og som inviterer på hverdager (og da med kun kaker..). Alle andre holder seg til helgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...