Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi går en lang og deilig båtsommer i møte...

Har selvfølgelig kjøpt redningsvest til baby, men har et par spørsmål rundt bruken av denne. Jeg ser at baby misliker sterkt å ha denne på, blant annet når han skal ligge/sove.. (har testet den hjemme)

Å ha vest når baby sitter åpent i båten er en selvfølge. Men bruker dere vest på baby også når den sover i lugar/kahytt? En ting er hvis man kjører litt fort, eller i høy sjø, men hva med når man tøffer i fem knop innaskjærs?

Jeg har liksom sett for meg å ha på vesten hele tiden, men tror at sovingen kan bli vanskelig da..?

Noen med erfaringer?

:-)

Videoannonse
Annonse
Gjest avocadoen
Skrevet

Vi går en lang og deilig båtsommer i møte...

Har selvfølgelig kjøpt redningsvest til baby, men har et par spørsmål rundt bruken av denne. Jeg ser at baby misliker sterkt å ha denne på, blant annet når han skal ligge/sove.. (har testet den hjemme)

Å ha vest når baby sitter åpent i båten er en selvfølge. Men bruker dere vest på baby også når den sover i lugar/kahytt? En ting er hvis man kjører litt fort, eller i høy sjø, men hva med når man tøffer i fem knop innaskjærs?

Jeg har liksom sett for meg å ha på vesten hele tiden, men tror at sovingen kan bli vanskelig da..?

Noen med erfaringer?

:-)

Om det ikke er høy sjø og den ligger inne i lugaren, gjør det ingenting at den er av. :)

Skrevet

Om det ikke er høy sjø og den ligger inne i lugaren, gjør det ingenting at den er av. :)

Nei var det jeg kanskje håpet? Vi har laget en "sovekasse" som er fylt med madrass på alle kanter sånn at han sover trygt selv om det gynger litt. For det er jo noe med sola også, ser jo for meg at baby kommer til å like seg best under dekk med lekene sine, istedenfor i stekende sol...

Gjest avocadoen
Skrevet

Nei var det jeg kanskje håpet? Vi har laget en "sovekasse" som er fylt med madrass på alle kanter sånn at han sover trygt selv om det gynger litt. For det er jo noe med sola også, ser jo for meg at baby kommer til å like seg best under dekk med lekene sine, istedenfor i stekende sol...

Ja. Det virker som om at du passer veldig på, og det er fint! I forhold til de som ikke har på barna vest i det hele tatt.

Skrevet

Ja. Det virker som om at du passer veldig på, og det er fint! I forhold til de som ikke har på barna vest i det hele tatt.

Man må jo passe godt på de håpefulle! Og så er det jo noe i det av avslappede barn gir avslappet mamma! :-) men trodde at vest var en selvfølge på lik linje med sykkelhjelm, sikkerhetsbelte, etc...

AnonymBruker
Skrevet

Nei, en avslappet mamma gir avslappede barn. Du kommer til å gjøre deg selv en stor bjørnetjeneste ved å være så hysterisk.

Anonym poster: 747f0a6b797b56916d91dcfa4155cbfd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker i utgangspunktet at vest alltid skal være på i båt, men ser absolutt poenget ditt. Vi har tenkt oss på tur med svigers så det blir litt den samme problemstillingen her. Sannsynligvis kommer vi til å praktisere at den skal være på når vi er ute, men at den kan tas av inne så lenge barnet er under tilsyn.

Jeg hørte en historie en gang om et barn som hadde blitt lagt til å sove med vesten på. Barnet klarte på et eller annet vis å falle på sjøen uten at det ble oppdaget. (Gjennom et vindu?) Heldigvis kom det en båt et stykke bak som fikk plukket opp barnet og tok igjen båten med foreldrene. "Er denne deres?"

Anonym poster: 29d2aedd937b1ea97cc4f8ab24f11b84

Skrevet (endret)

Det er en vane sak som ungen burde bli vant med.

Tenk om det skulle skje noe, klarer du å leve med det?

Det er pålagt at det skal være redningsvester for alle personene i båten, og alle under 18 er PÅLAGT å bruke redningsvest i båten til ENHVER tid.

Jeg skjønner ikke at dette er et tema en gang.

Endret av SemperFi
  • Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

Det er en vane sak som ungen burde bli vant med.

Tenk om det skulle skje noe, klarer du å leve med det?

Det er pålagt at det skal være redningsvester for alle personene i båten, og alle under 18 er PÅLAGT å bruke redningsvest i båten til ENHVER tid.

Jeg skjønner ikke at dette er et tema en gang.

Hæ? Jeg har båtførerprøven og har boka rett fremfor meg nå. Det finnes ikke noen regler på dette i følge boka mi som ble trykt i 2009. Det er 500 i bot for hver person som det ikke er redningsvest til i båten, men finer ingen regler som sier det er påbudt å ha de på for de under 18. Jeg er veldig sikker på at jeg har rett, men gjerne vis meg paragrafer om jeg tar feil.

• Liker 1
Skrevet

Hæ? Jeg har båtførerprøven og har boka rett fremfor meg nå. Det finnes ikke noen regler på dette i følge boka mi som ble trykt i 2009. Det er 500 i bot for hver person som det ikke er redningsvest til i båten, men finer ingen regler som sier det er påbudt å ha de på for de under 18. Jeg er veldig sikker på at jeg har rett, men gjerne vis meg paragrafer om jeg tar feil.

Dette var diskusjonstema rundt lunchbordet i dag.

Havnekapteinen sier dette er pålagt, jeg tar han for hans ord.

Men er det noe diskusjonstema?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør du det med bleier og vest? Litt uheldig med ekstra flyteelement på rumpen. Jeg vurderer å holde meg til formsydde tøybleier når vi skal på sjøen, men er redd det kan bli litt mye klesskift.

Anonym poster: 29d2aedd937b1ea97cc4f8ab24f11b84

Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

Da får du finne paragrafer på det, så skal jeg tro deg. Kan hende havnekapteinen tar feil veit du.

Det eneste som står om redningsvest i boken min er: "Det er ikke påbudt å bære flytevest om bord, men flytevester og annet flyteutstyr skal være enkelt tilgjengelig, og ikke stuet bort". Fra boken "Den store norske båtførerprøven" av skipper Jon Warhuus

Selvfølgelig er det et diskusjonstema. Redningsvester kan være ganske i veien når man er om bord, og når man er inne og det er lav sjø og man kjører sakte gjør det ingenting at vesten er av.

Men som sagt; vis meg paragraf på det, så skal jeg tro deg.

Edit: skrivefeil og kildehenvisning! :)

Endret av avocadoen
Skrevet

Nei, en avslappet mamma gir avslappede barn. Du kommer til å gjøre deg selv en stor bjørnetjeneste ved å være så hysterisk.

...at jeg er hysterisk...? Da tror jeg kanskje ikke du leste det første innlegget, eller?

En hysterisk mamma ville vel ikke akkurat tatt med ungen i båt i utgangspunktet...

AnonymBruker
Skrevet

...at jeg er hysterisk...? Da tror jeg kanskje ikke du leste det første innlegget, eller?

En hysterisk mamma ville vel ikke akkurat tatt med ungen i båt i utgangspunktet...

Selvfølgelig leste jeg HI. Du er fortsatt hysterisk. Benekter du fakta?

AnonymBruker
Skrevet

Kom igjen! Seriøst? Er du virkelig så....? Har du noen gang sett barn gå med redningsvest på danskebåten?

Jeg siterer fra Båtføreren av Sætre, 2010:

‹‹Det er ikke noe krav om at man har flyteutstyret på seg under seilas, men det anbefales, spesielt i små båter, i dårlig vær, eller når man er alene i båten.››

Punktum. Det står ikke noe sted at de under 18 år må ha vest på seg hele tiden.

Skrevet

Kom igjen! Seriøst? Er du virkelig så....? Har du noen gang sett barn gå med redningsvest på danskebåten?

"Danskebåten" går under ferjetrafikk med som kan ta over 500 passasjerer, der er det HELT andre lover.

Er du så ... at du tar det opp?

AnonymBruker
Skrevet

"Danskebåten" går under ferjetrafikk med som kan ta over 500 passasjerer, der er det HELT andre lover.

Er du så ... at du tar det opp?

Det er du som kom en en påstand som er helt bak mål, så da får du tåle at folk arresterer deg på det.

Og du skjønte godt hva jeg mente med eksempelet med danskebåten, gjorde du ikke?

• Liker 1
Skrevet

Det er du som kom en en påstand som er helt bak mål, så da får du tåle at folk arresterer deg på det.

Og du skjønte godt hva jeg mente med eksempelet med danskebåten, gjorde du ikke?

Det gjorde jeg, men det var et dårlig eksempel trukket fram av deg.

Jeg sjekket opp forskriftene og der står det at det er kun påkrevet at det er nok redningsvester for alle om bord båten. Så ja, jeg hadde feil. Men jeg må også få tid til å sjekke det opp.

Det er stor forskjell å si at du har feil og "mocke" noen for at de tar feil.

Der har du noe å tenke på.

AnonymBruker
Skrevet

Det gjorde jeg, men det var et dårlig eksempel trukket fram av deg.

Jeg sjekket opp forskriftene og der står det at det er kun påkrevet at det er nok redningsvester for alle om bord båten. Så ja, jeg hadde feil. Men jeg må også få tid til å sjekke det opp.

Det er stor forskjell å si at du har feil og "mocke" noen for at de tar feil.

Der har du noe å tenke på.

Nei, ikke når noe er så hinsides fornuft som det du har skrevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...