Gå til innhold

Maling av tapet


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg skal begynne å pusse opp en leiligehet, hvor det er ganske mørk tapet i stua. Hadde egentlig tenkt å legge strie over for så å male den etterpå, men kan jeg male rett på tapeten? Da slipper jeg jo litt ekstra jobb og det blir billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hva slags tapet du har og om den sitter godt.

Jeg har malt på papirtapet og det gikk helt fint.

Lurt å negynne med et veldig tynt strøk, slik at fuktigheten ikke får tapeten til å krølle seg eller løsne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Denne tapeten har sitti på i minst 10 år tror den sitter veldig bra, og kan det være vinyl tro? Brukte man sånt i stua før?? Den er iallefal mørk rosa med mønster på. Tenkte jeg skulle male en lys farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det lønner seg alltid å grunne før man maler på tapet. hvis ikke er det en stor sjanse for at tapetet løsner eller før store bobler. du kan være heldig, men det smarteste er å legge grunning først.

dersom du legger strietapet tror jeg ikke at du trenger å grunne. (husker ikke helt hvorfor, men du kan jo ringe en maler/spørre i butikken?)

vennlig hilsen en malermesterdatter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vinyl så må du minst bruke 2 strøk heftgrunn først, men du er alikevel ikke garantert ett pent resultat. Med vinyl risikerer du massevis av små bobler i tapeten som ikke forsvinner.

Jeg ville fjernet tapeten først, uten tvil. Ingenting er kjedeligere enn å mislysses under oppussing og vinyltapet er ett hæl**** :evil: Det er en grunn til at vinyltapet nesten ikke brukes lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

All løs tapet må fjernes. Gå over hjørner og skjøter, der er det garantert noe løst. Deretter føler du med hånda over tapeten for å kjenne etter flere løse områder. Når alt er fjernet, grunner du tapeten med en grunning som stopper fuktigheten fra lim/maling i å trekke inn i tapeten og løsne tapetlimet -da er du i så fall like langt.

Når grunninga er tørr, skraper du bort knaster og evt nye bobler før du sparkler for å få et jevnt resultat.

Deretter er det bare å male i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...