Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2004 #1 Skrevet 8. februar 2004 Jeg skal begynne å pusse opp en leiligehet, hvor det er ganske mørk tapet i stua. Hadde egentlig tenkt å legge strie over for så å male den etterpå, men kan jeg male rett på tapeten? Da slipper jeg jo litt ekstra jobb og det blir billigere.
Gjest Lea Skrevet 8. februar 2004 #2 Skrevet 8. februar 2004 Kommer an på hva slags tapet du har og om den sitter godt. Jeg har malt på papirtapet og det gikk helt fint. Lurt å negynne med et veldig tynt strøk, slik at fuktigheten ikke får tapeten til å krølle seg eller løsne.
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2004 #3 Skrevet 8. februar 2004 Denne tapeten har sitti på i minst 10 år tror den sitter veldig bra, og kan det være vinyl tro? Brukte man sånt i stua før?? Den er iallefal mørk rosa med mønster på. Tenkte jeg skulle male en lys farge.
Tigerlily Skrevet 8. februar 2004 #4 Skrevet 8. februar 2004 det lønner seg alltid å grunne før man maler på tapet. hvis ikke er det en stor sjanse for at tapetet løsner eller før store bobler. du kan være heldig, men det smarteste er å legge grunning først. dersom du legger strietapet tror jeg ikke at du trenger å grunne. (husker ikke helt hvorfor, men du kan jo ringe en maler/spørre i butikken?) vennlig hilsen en malermesterdatter
Gjest Myumi Skrevet 8. februar 2004 #5 Skrevet 8. februar 2004 Hvis det er vinyl så må du minst bruke 2 strøk heftgrunn først, men du er alikevel ikke garantert ett pent resultat. Med vinyl risikerer du massevis av små bobler i tapeten som ikke forsvinner. Jeg ville fjernet tapeten først, uten tvil. Ingenting er kjedeligere enn å mislysses under oppussing og vinyltapet er ett hæl**** :evil: Det er en grunn til at vinyltapet nesten ikke brukes lengre.
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2004 #6 Skrevet 8. februar 2004 All løs tapet må fjernes. Gå over hjørner og skjøter, der er det garantert noe løst. Deretter føler du med hånda over tapeten for å kjenne etter flere løse områder. Når alt er fjernet, grunner du tapeten med en grunning som stopper fuktigheten fra lim/maling i å trekke inn i tapeten og løsne tapetlimet -da er du i så fall like langt. Når grunninga er tørr, skraper du bort knaster og evt nye bobler før du sparkler for å få et jevnt resultat. Deretter er det bare å male i vei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå