Gå til innhold

meeeeget skeptisk til dørsalg

^me^

Anbefalte innlegg

jeg må si meg meeeeeeeeeeget skeptisk til de utleningene som går fra dør til dør langt ut på landet for å selge ting akuratt nå som feriesesongen har startet!

i dag kom det en mann i fra ca østeuropa som verken kunne snakke eller høre som gav meg en lapp om at han var døv/stum og at han trengte penger for å leve og dermed solgte treting som han laget.

han drog opp noen babyleker som var riktig så fine egentlig, og jeg prøvde og forklare han med hendene at jeg ikke hadde cash, det skjønte han og tuslet videre avgårde...her er det LANGT å gå om du skal gå mellom feks 10 huser altså!!

men vi bor ganske langt ute på landet så jeg blir litt betengt altså...jeg kjenner morsinstinktene/beskyttelsestrangen fyre godt i meg nå og mistenker sikkert det verste, men er det ikke rart liksom?

jeg tenker på at det ofte skjer tyveri ute på landet og at tyver ser an husene etter et besøk.

ja, jeg vet ikke hvorfor jeg skriver dette egentlig, kanskje for å høre hva dere tror og mener...menmen..jeg måtte bare få det ut :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

det skjønner jeg godt at du er skeptisk til!

Her hvor jeg bor, så har politiet gått ut å advart oss mot slike..

Det er ikke så lenge siden et eldre ektepar (70+?) ble slått ned fordi de ikkke ville snakke med dem, her i distriktet.

Hver sommer (i de siste årene) kommer det stadig opp nye artikler i lokalavisen om slike dørselgere.. jeg kan virkeig ikke fatte hvordan folk fremdeles kan gå på dette... :roll:

I stad gikk jeg forbi en tigger fra rumania som alltid sitter i sandvika i bærum, med banden sin plassert rundt på andre steder- da jeg gikk forbi skulle han rette litt på beinet sitt,siden han satt på- og begge lommene hans bula ut! Lommene full av mynter- og bare 13 kr i tiggekoppen <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_rolleyes.gif' alt=':roll:'> ...........jeg blir GRØNN av irritabelhet at så mange enda går på disse dårlige triksene deres...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg er meget skeptisk jeg og. husker i fjor sommer. samboeren ba meg faktisk om å ikke åpne døra før jeg så i vinduet hvem det var først.han var bekymret når jeg var hjemme alene (han er er sjømann). var folk som hadde blitt slått ned og familie jeg kjenner hadde opplevd at de hadde blitt fra stjelt post. og de hadde bestilt kredittkort i mannens navn.

Anonym poster: fd093beda30ec9010d8c99b99f6daf4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hater det. Hadde det vært opp til meg skulle ingen fått turistvisum dersom de ikke kunne bevise at de hadde råd til å være her for den tiden de hadde sykt (ala New Zealand og Australia). Og løsgjengerloven burde utvilsomt gjeninnføres.

Jeg får helt noia av disse utenlandske menneskene som ringer på døra - man vet jo aldri hva man åpner til..

Anonym poster: 73658688d63942550b301fdb29e66d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare nei og lukket igjen døra.

I noen tilfeller så ringer jeg kammeret og opplyser dem om det i tilfelle det skulle skje noe senere hos andre. Har vært tilfellet av folk som presset seg inn hos eldre mennesker i gata her og tvinger dem til å "kjøpe" og betale med smykker og annet dersom de ikke har penger.

Meg tør de sjeldent å komme tilbake til da jeg passer på å ha min store dobermann med meg til døra når jeg ser det er slike folk som kommer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

jeg tar ikke opp om jeg ikke kjenner dem. Ingen får presset seg inn eller overfalt meg.

Jeg tar bilde/video av dem fra et annet vindu så de ikke ser meg.

Vi sitter i styre i sameiet, så vi har en oversikt på hvem som er hvem.

Det er også blitt dratt i døren uten å ringe på, det er ekkelt asså!

Det de ikke veit er at vi har flest politifolk i nabolaget enn på flere mils avstand i Oslo !

Tyvene skal ikke alltid selge,

de skjekker om hvem som bor hvor,

hvem som er hjemme,

om noen har husdyr,

hvordan det ser ut inne osv...

For å komme tilbake seinere å gjøre uloveligheter.

Vi passer også på parkerte biler som det bare sitter noen å titter i, overvåker boplassen vår. De har fått knakk på ruta av lovens lange arm, blitt registrert og kommer ikke tilbake på en stund. . .

2010-07-26-Door-to-Door-Salesman.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

jeg tar ikke opp om jeg ikke kjenner dem. Ingen får presset seg inn eller overfalt meg.

Jeg tar bilde/video av dem fra et annet vindu så de ikke ser meg.

Vi passer også på parkerte biler som det bare sitter noen å titter i, overvåker boplassen vår. De har fått knakk på ruta av lovens lange arm, blitt registrert og kommer ikke tilbake på en stund. . .

Det er veldig trist og leit at det faktisk er nødvendig å være såpass paranoid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig NozMonster :cry: Det er ikke til å unngå med alt pikk pakket i Hovedstaden og der om kring .

Vi har to låser på døren, og alarm i tillegg.

Setter aldri vinduer på gløtt om vi ikke er hjemme og har vi balansert inneklima

Milj%C3%B8kravspek_mek_balansert.gif

Jeg har sett åssen tyver kommer seg inn gjennom vinduer som står på gløtt låst bare ved håndtaket !

De bruker en lang tynn stokk eller klype, fører den på innsiden av vinduet, dytter opp vindulåsen som oftest er på høyre side, og skyver vinduet forsikrig opp. Det tar bare noen sekunder.

Noen har en knapp i vinduskarmen oppe på høyre siden, den er litt tryggere, ikke like lett å klemme på.

Jeg har jobbet innen forsikring, og har du vinduer oppe og ikke er hjemme, selv om de står på gløtt med lås, så har du en sikkerhetsrisiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Hehe, selgere som later som om de er døve løper gjerne vekk når jeg svarer tilbake på tegnspråk. Mange er ikke døve i det hele tatt. Men de som faktisk er det, og som man kan kommunisere med, de hender det at jeg kjøper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var en her som rev og slet i døra og nekta å dra herfra. Kjempeskummel opplevelse.

Anonym poster: 0b4286ddde24aa58990fd7eb9c590fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...