Gå til innhold

Skjermkort, hvilke skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har en pc som er ca 5 år gammel. Her en dag installerte jeg win2000 på den (hadde win98), men da ble oppløsningen på skjermen helt feil. Stor og kornete. Så jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg et nytt skjermkort. For det er pga skjermkortet det blir slik, ikke pga skjermen?? Prøvde å finne drivere til skjermkortet jeg har nå, men det fantes ikke for win2000. Så er det noen som kan anbefale et skjermkort? Det jeg bruker pcen til er å surfe, bruke word og litt spill. Så jeg trenger nok ikke det mest avangserte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vårt skjermkort er midt på treet i pris og fungerer kjempebra.

Det heter NVIDIA GeForce4 MX 440.

Det takler ganske tunge spill og kan brukes på to skjermer samtidig.

Skrevet

Det spørs hva du skal bruke pc'n til. som skrivemaskin eller spillmaskin?

Det kortet lea nevnte er bra det men bortkastet penger om du kun bruker word liksom.

Skrevet
Det jeg bruker pcen til er å surfe, bruke word og litt spill. Så jeg trenger nok ikke det mest avangserte.

Dumt å kjøpe et kort som bare dekker de behovene man har der og da.

Noen spill krever mye av skjermkortet og jeg har til gode å se et spill som ikke fungerer på dette kortet.

Husker ikke prisen, men jeg mener å huske at det ikke var så fryktelig dyrt.

Skrevet
Det spørs hva du skal bruke pc'n til. som skrivemaskin eller spillmaskin?

Det kortet lea nevnte er bra det men bortkastet penger om du kun bruker word liksom.

Det blir vel at barna spiller litt (ikke sånn avangserte spill som trenger fancy skjermkort tror jeg), litt surfing og word skriving.

Har et annet spm og. Passer alle skjermkort i alle pcer? Jeg tenker bare på at min pc er noen å gammel. Kan det være noen kort som ikke passer i den tro?

Skrevet

Det blir vel heller da mer ett spørsmål om du får utnyttet skjermkortet til its fullest kapasitet...

Skrevet

Det KAN være forskjell på kortene, ja.

Skriv ned hva som finnes i din PC og ta den med til butikken. Du kan jo ta med deg skjermkortet som er der nå også.

Skrevet

Du må passe på så du får kort med riktig AGP standard! Siden din PC er såpass gammel kan du antageligvis ikke bruke kort beregnet på den nyere standarden. Det er noen forskjellige spenninger som skal inn på selve kortet, ute å går der. Det har noe med 3,3 og 1,15 Volt å gjøre. Den gamle typen AGP hadde bare 3,3 Volt tror jeg. Uansett er det vaffal forskjell på dem med et ekstra spor i innstikksdelen på den nyere standarden. Slike kort av den eldre typen, tror jeg nesten ikke du får kjøpt nytt, i vanlige butikker lengre (igjen, jeg er ikke sikker her). Mulig det er enklere og billigere å finne et kort på en internettauksjon kanskje

Håper noen retter opp hvis jeg har feil i noe her...

Du kan se forskjellene her:

http://home.online.no/~rumad/div/eldre_agp.jpg

http://home.online.no/~rumad/div/nyere_agp.jpg

På den nyere typen har du en ekstra "slot"

Skrevet

Du har i allefall ikke bruk for skjermkortet Lea nevner. PC-en din er litt for gammel til å kunne utnytte et slikt kort fult ut. mao, bortkastede penger.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg kjøpte et Radeon 9200 Atlantis (Det er det som står på esken :-) ).

Det kostet litt over 500kr. Fungerer bra det...

Skrevet

Kjøp Radeon 9600 PRO eller XT brikken, da blir barna fornøyde.

Men tipper du må kjøpe nytt hovedkort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...