Knurr Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Hei alle sammen - Jeg bor i Danmark, og skal gifte meg her, med en tysker. Ingen av oss har vært i særlig mange hverken norske eller tyske bryllupper, så vi prøver å finne ut av hvilke tradisjoner som egentlig hører til. I den forbindelse vil jeg høre med dere hva slags tradisjoner dere synes hører med i et "ordentlig" norsk bryllup? Alle mulige ting. Sånne "en gang i middelalderen var brudekjoler svarte"-ting er også velkomne, men jeg tenker mest på ting som de norske gjestene kanskje har hørt om/ville synes manglet :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Sanghefter fylt til randen av nødrim er jo noe som visstnok hører med; det har vært slike sanghefter i hvert eneste bryllup jeg har vært i. Når sant skal sies tror jeg ikke gjestene blir sure om dere sløyfer akkurat dette, eller begrenser det. Anonym poster: 60f8c768c0a86bae428d8c215fc2eaab
Amens Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Før i tiden så var vist morgengaven fra kvinnen til mannen noe hun hadde laget selv, gjerne strikkevotter. Dette var for å vise at hun kunne håndarbeid. Kan ikke huske noen andre rare tradisjoner i farten... Vi har gitt litt F i hva som er tradisjon og heller gjort det som passer oss best.
Portvinpiken Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Etter å ha lest endel i disse diskusjonene her på forumet så kan det se ut som fri bar og masse alkohol for å sikre et ordentlig "fyllekalas" kan være en sterk norsk tradisjon. Dessverre. Ellers så er det som nevnt over dette med å synge istedenfor å holde taler noe som tydeligvis er populært. Jeg synes det er litt vanskelig å finne hva som er norske tradisjoner og hva som har blitt innført. Lånte en bok på biblioteket med kan ikke finne den når jeg søker på nettet, men det het noe om "norske bryllupstradisjoner" eller noe i den dur. Men denne var mest om gamle skikker som medgift etc. Fant en link som kanskje kan hjelpe, men som sagt så er jeg usikker på hvor mye av dette som egentlig er urgammelt norsk: http://www.bryllupsweb.no/tradisjoner.html Jeg leter litt etter det samme fordi vi gifter oss i utlandet og jeg synes det hadde vært morsomt å finne noe "typisk norske" tradisjoner (ikke fyllefest og sang) som man kunne bakt inn i seremonien. Selv er jeg ikke helt norsk, så vi får med noen av mitt andre hjemlands tradisjoner også. Vet for eksempel at i Irland er det tradisjon at brudeparet får en liten bjelle som de ringer i når vielsen er ferdig og man har gitt hverandre sitt "ja". Denne bjellen tar man med videre i ekteskapet, og hvis man har en stor krangel eller uenighet, eller noe går litt skeis, så skal man da ta frem bjellen og ringe litt i denne. Dette vil da minne om de løftene man engang ga hverandre. Synes det er litt fin tradisjon jeg :-). Mulig at man kan låne noe irsk :-)
Knurr Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 21. juni 2012 Fyllefest og dårlige sanger er danskene akkurat like gode til dessverre! Faktisk er de fleste tradisjonene de samme, danskene har bare noen ekstra. Det er ikke fordi jeg vil ha et spertradisjonelt bryllup (ingen bunad eller noe), vil bare understreke multinasjonaliteten ved å ta med noen tradisjonelle innslag. Men kanskje Norge er litt tradisjonsløst på den fronten, med mindre det er "ordentlig" bondebryllup?
ashera Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Linda Stewarts bok "Bryllup i Norge" handler om det du spør etter. Sikkert ikke i handelen lenger, da den er noen år gammel, men finnes nok på biblioteket.
Knurr Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 21. juni 2012 ... har sett noe om den ja. Så hvis jeg hadde hatt tilgang til et bibliotek i Norge, skulle jeg funnet den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå