AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Nå som sommeren med feriepenger, penger tilbake på skatten, masse somemrjobbing og det store stipendet kommer (i slutten av august ), så får jeg en god del penger til overs! Hurra! Jeg har planer om å først bygge meg opp en buffer, for så å begynne å betale ned noe skikkelig ekstra på boliglånet mitt (jeg tenker nesten hele studielånet). Men jeg er usikker på hvor stor denne bufferen bør være? Jeg har lest 3 mndslønner og 6 mndslønner, og at det er nok med 10- eller 20.000. Strengt tatt er jeg ikke keen på å ha en for stor buffer, da jeg helst vil betale tilbake mer på lånet nå som renten er så lav. Men det er greit med litt sikkerhet i bakhånd! Faste ("livsnødvendige") utgifter kommer på ca 10000 pr/mnd, sparing er holdt utenfor her. Forslag? Anonym poster: 3bcf15adaf89baccfe336509eac27791
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 6 månedslønner syns jeg hørte litt drøyt ut, spesielt med tanke på at du er student og har begrenset inntekt. Da jeg var student, hadde jeg en buffer på ca 20.000 kr. I tillegg satte jeg av en god del penger til BSU og sparing utenom. Hvis du har mulighet til det, syns jeg det høres fornuftig ut å sette av 15-20.000 til buffer, og så kan du i tillegg ha månedlig sparing til bufferen på feks 100 kr, så øker den sakte men sikkert Anonym poster: 3be26394b0861c08d47dccbb30397c22
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Nå som sommeren med feriepenger, penger tilbake på skatten, masse somemrjobbing og det store stipendet kommer (i slutten av august ), så får jeg en god del penger til overs! Hurra! Jeg har planer om å først bygge meg opp en buffer, for så å begynne å betale ned noe skikkelig ekstra på boliglånet mitt (jeg tenker nesten hele studielånet). Men jeg er usikker på hvor stor denne bufferen bør være? Jeg har lest 3 mndslønner og 6 mndslønner, og at det er nok med 10- eller 20.000. Strengt tatt er jeg ikke keen på å ha en for stor buffer, da jeg helst vil betale tilbake mer på lånet nå som renten er så lav. Men det er greit med litt sikkerhet i bakhånd! Faste ("livsnødvendige") utgifter kommer på ca 10000 pr/mnd, sparing er holdt utenfor her. Forslag? Anonym poster: 3bcf15adaf89baccfe336509eac27791 Dersom du har stålkontroll på økonomien din, kan det være lurt å heller sette pengene på en høyrentekonto i stedet for å betale ned på lånet. I og med at lånerenten er såpass lav nå, er det mange høyrentekontoer som tilbyr høyere rente på innskudd. Når lånerenten stiger, kan du heller betale ned det du har på høyrentekontoen. Anonym poster: 3be26394b0861c08d47dccbb30397c22
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Har du mulighet til å låne noe penger av foreldre hvis det virkelig blir krise? Jeg har for eksempel ikke en 6 måneders buffer fordi foreldrene mine eksplisitt har sagt at de stiller opp hvis det blir en uventet krise (vi snakker brann og venting på forsikringsselskap og langvarig sykdom og slikt, ikke bare en ødelagt vaskemaskin, det dekker jo bufferen min lett). Hvis du ikke har mulighet til å øke inntekt i krise eller låne av noen så ville jeg hatt en litt større buffer enn hvis du f.eks. bare kan ta på deg flere jobboppdrag eller spørre foreldre. Uansett, som den over sier, når renta er veldig lav er det ikke nødvendigvis så mye å spare på å pøse inn litt ekstra penger på lånet. Men det er jo heller ikke så høy sparerente. Anonym poster: 5ee02bac1f4934ddd128c8f2945cc2cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå