Aviale Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Hei! Jeg skal kjøpe sovepose på fredag, og har kikket litt i sportsbutikkene tidligere. Men jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg bør kjøpe, og selgerne jeg har spurt er jo som selgere flest - vil bare selge det dyreste... Derfor, er det noen her som har et tips eller en anbefaling av en 3-sesongs sovepose til maks 800 kr? Helst noe de har på G-sport eller lignende - har ikke tid til å bestille via nett osv. Jeg kommer til å bruke soveposen mest innendørs tror jeg, men også en del utendørs så klart (dog ikke i mange minusgrader). Fint om den er liten og lett, men ingen nødvendighet til den prisen På forhånd mange takk for tips!
Gjest EasyRider Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Selgere er selgere. Enig med deg i at de vil få maks ut av kunden. Men! Hvis du skal sove innendørs kan du bruke alle typer poser. Skal du sove ute så går det meste bra ned til 5 grader. Du kan justere temperaturen ved å ha på superundertøy og fleece i posen. Jeg ser de har en Ajungilac 3-season på XXL til 799 kr. G-sport har den sikkert også. De har den i 180 og 195 lengde. Den korteste er lettest selvsagt. Super innendørs og teltturer om sommeren. Ikke bruk en slik pose utendørs i minusgrader. Jeg holdt på å dø en gang inne på fjellet i gapahuk en vinter med en pose som tålte 12 minus. Det ble snøstorm og sterk vind som blåste bort luften rundt posen. Det var 10-15 minus men kjøleeffekten er ekstrem. Jeg våknet midt på natten uten følelse fra livet og ned. Jeg fikk banket igang blodomløpet gradvis etter en time og måtte stå og hoppe til daggry for å holde varmen. Jeg kjører i dag poser som holder minus 35-40 grader. Pluss vindtett overtrekkspose (gir 5 minus i ekstra isolasjon) dvs jeg kan være ute i 40-45 grader. Det er en billig livsforsikring. Jeg har to poser og ga ca 1500 (En Helsport og en Ajungilac)på salg med ca 50% rabatt. Vet ikke om det er salg nå men kjøp den til 800 og spar penger til salget og kjøp vinterpose da. Se på www.amfibi.no - 2899 kr eller vent på salg. Du synes kanskje det er mye men ikke tull med overnatting ute om vinteren. Det handler om ditt liv. G-sport tar ofte godt betalt også. Jeg bestiler også fra www.cabelas.com i USA. Lav dollarkurs og stort utvalg gjør det spennende! Oftest sover man i snøhule om vinteren. Da hilder en minus 10 graders pose. Men utendørs i telt eller åpen himmel skal du ha en mye mer ekstrem pose. Lykke til da :-)
Aviale Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. juni 2012 Tusen takk for tips og råd! Tror nok ikke jeg begir meg ut på tur med overnatting i sovepose midt på vinteren med det første, men det er vel viktig å ha en som isolerer godt i så fall, som du sier Når jeg skrev at jeg skal bruke den mest inne, skrev jeg det fordi jeg vil ha en sovepose som er ok å bruke ute ned til kanskje 5 grader, men som også kan brukes innendørs uten å svette ihjel :gjeiper: Var det denne du mente? Ser ut til at den ligger litt høyere i pris enn det jeg kunne tenkt meg på g-max i alle fall (og har ikke XXL i nærheten av der jeg bor), men takk for tipset! Nå har jeg sett litt på Norheim sine soveposer, siden de er billigere, men lurer på om det egentlig er noen forskjell mellom denne sommerposen og denne 3-sesongsposen? Sommerposen er både lettere og billigere, men er kanskje ikke like god mot kulda?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå