Paien Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Hei. Det har lenge kommet et nusselig hannkatt på besøk nå og da hos meg, og nå lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre med han. Pleier å gi han masse mat hver gang han er her, fordi han som oftest ser veldig utmagret ut. I dag kom han full av flått/skaumann og veldig tynn. I tillegg nøys han veldig og pelsen hans var ganske tynn. Han så rett og slett litt skabbette ut. Jeg skulle gjerne ha fått fjernet all flåtten, gitt ham ormekur og et bad, men han er ikke helt tam selv om han er ekstremt kosete. Og jeg vil helst ikke at han smitter mine katter med orm og eventuelle andre sykdommer han kanskje har. Pluss at jeg helst ikke vil at han skal komme på besøk fordi han sloss med kattene mine. Skal jeg ta ham med til dyrlegen og spørre om de kan sende han til omplassering? Jeg er bare litt redd for at de kanskje ikke finner noen som har plass til ham, og kanskje tenker at avlivning er siste utvei. Hva mener dere jeg bør gjøre? :/
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Ring dyrebeskyttelsen! Hvis han ikke får et nytt hjem blir han desverre avlivet, men det er nok bedre enn å streife rundt skrubbsulten og med flått og kanskje andre usynlige smerter. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Avhengig av hvor du bor, så kan dyrebeskyttelsen kanskje hjelpe, kansje ikke. Jeg fikk en pus på besøk midtvinters, og dyrebeskyttelsen ville ikke ha ham fordi han var syk. Jeg måtte selv gi ham medisiner og stelle ham til han var frisk nok til at dyrebeskyttelsen ville ta imot, noe som tok 6 uker. "Din" pus høres ut til å være i dårligere forfatning enn "min", så avlivning er dessverre en mulighet dersom verken dyrebeskyttelsen eller noen andre kan ha ham til han blir frisk nok til å omplasseres. Men som Kevlarsjäl sier så er kanskje avlivning det beste for pusen. Anonym poster: 98508005fb97e136180751e63fb39151
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=668845 Anonym poster: e29a5b9f546a6408ba4109c3d6097769
Paien Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 21. juni 2012 Jeg tror min eneste mulighet er å levere han til Dyrlegen, som mest sannsynlig sender han videre til Dyrebeskyttelsen i nærområdet. Hvis de har plass da. Hvis ikke tror jeg de pleier å avlive dem. Problemet er at nå sier naboen at han tror han vet hvem som "eier" denne katten. Men jeg har store vanskeligheter for å tro at noen eier han sånn som han ser ut. Han var i tillegg veldig redd for mennesker første gangen han kom på besøk, men med forsiktig lokking og foring ble han plutselig fullstendig gal etter kos. Og han er skitten og full av arr etter kamp på ørene. Han er også som sagt full av flått og radmager. Men skal jeg fortsatt levere han til dyrlegen, eller er det ulovlig siden han kanskje er "eid" av noen? (Som tydeligvis ikke bryr seg) Jeg har nemlig ikke anledning til å betale eventuell behandling hos dyrlege, selv om jeg gjerne skulle gjort det, og jeg er som sagt redd for mine egne katter. Siden han sloss litt med dem, og har orm og sykdommer.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Når naboen sa "jeg tror jeg vet hvem som eier den", spurte du om hvem han trodde var eieren? Spurte du hvilket hus? For når du vet dette går du rett og banker på døra og spør vedkommende som lukker opp om han/hun eier den aktuelle katten. Hvis denne personen IKKE eier katten, ringer du dyrebeskyttelsen/dyrlegen. Hvis denne personen eier katten, kan du jo hinte frempå/være dønn ærlig og si ifra om tilstanden til dyret. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 (endret) Jeg ville tatt en prat til med naboen jeg, og funnet ut av hvem naboen tror eier denne katten. Så hadde jeg tatt kontakt med den antatte eier, og forhørt meg om status og omsorg for katten. Han har antageligvis gått ute en god stund slik du beskriver ham, og nysingen hans liker jeg ikke.... Dersom det viser seg å være riktig eier, og vedkommende ikke bryr seg om 'katta' så ville jeg ringt Dyrevernnemda (om det er en Dyrevernnemd der du bor). Jeg bor et sted hvor Dyrevernnemda er meget oppegående og har et fantastisk samarbeid med min frivillige organisasjon. (Min sorte Gentleman ble hentet av Dyrevernnemda, overlevert min frivillige organisasjon, - og endte opp hos meg). Endret 21. juni 2012 av Lille-pus 2
Paien Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 21. juni 2012 Ja, da skal jeg prøve å kontakte den eventuelle eieren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå